DÅRLIG VEISTANDARD: Bildet viser en fylkesvei i Drammen tatt våren 2012. (ARKIVFOTO: RUNE A. KARLSEN)

Stoltenberg innrømmer at veibyggingen har gått for tregt

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) innrømmer at norsk veibygging har vært for stykkevis, treg og dyr. Staten kan lære av private veiprosjekter, mener han.
NTB
Publisert 11.09.2012 kl 08:10 Oppdatert 11.09.2012 kl 09:33

Tips en venn på e-post:



OSLO: – Det som har vært feil med norske veiprosjekter er at det har vært en klattvis utbygging. Det har vært dyrt og har gått for sakte, sier Stoltenberg til VG.



Samtidig tar han et oppgjør med politikere som mener at treg veiutbygging kan løses med å gi private selskaper totalansvar for å bygge ut og drifte veier, såkalt OPS-finansiering. OPS-finansiering går ut på at staten tilbakebetaler når veien åpner, gjennom faste årlige avdrag pluss renter i 25 år.

Norge har mer enn nok av kontanter, og å bygge vei med OPS-finansiering er like dumt som å kjøpe flatskjerm på avbetaling, mener Stoltenberg.

LES OGSÅ:
Stoltenberg og Ap bremser veireform

– Det er fristende å kjøpe ting på avbetaling. Det er deilig å gå i butikken og kjøpe en flatskjerm som ser billig ut, men det er utrolig dumt om du gjør det i stor skala og tror at det er billig. Ansvarlighet handler om å håndtere de følelsene i seg som sier at det som ser billig ut er billig, når det er dyrere. Kjøp på avbetaling skyldes ofte mangel på penger. Norge har mye penger. Derfor er det dobbelt dumt, sier den sosialøkonomiutdannede statsministeren.

Staten kan imidlertid lære av hvordan private prosjekterer veiutbygging, mener han.

– Staten kan gjennomføre helhetlig prosjektgjennomføring og bygge store sammenhengende prosjekter, sier Stoltenberg.

LES OGSÅ: Vil bruke bompenger for å finansiere tog

Frp vil bruke oljefondpenger til vei og tog

Fremskrittspartiet vil bruke penger fra Statens pensjonsfond (oljefondet) for å investere i vei og bane, ifølge førsteutkastet til nytt partiprogram. Frps nestleder Per Sandberg leder arbeidet med nytt partiprogram. Han sier at partiprogrammet ikke blir noe frieri til andre partier.

– Vi har overhodet ikke fokus på andre partiers ståsted. Vi former vårt program fra partiets grunnprinsipper og ideologi, sier Sandberg til Aftenposten.

Om få dager sender han førsteutkastet til nytt partiprogram ut på høring. Utkastet viser at Frp vil skille mellom statens forbruk og statens investeringer.

«Samfunnsøkonomisk, lønnsomme» investeringer i vei, bane og annen infrastruktur skal løftes ut av statsbudsjettet og finansieres med pensjonsfondpenger. Det er rom for å gjøre dette i norsk økonomi, mener Frp.

Men partiet foreslår likevel et tak på forbruk. Det er usikkert hvordan dette blir formulert i det nye programmet.

I utkastet kommer det videre fram at partiet vil skille ut Statens vegvesen og Jernbaneverket som frittstående selskaper, gi dem anledning til å ta opp lån og bygge vei og bane raskere enn dagens handlingsregel tillater. Videre ligger kraftige kutt i skatter og avgifter fast i programmet.

Et forslag fra Frps ungdomsparti har fått plass i utkastet. Det går ut på å kutte i sykelønnsordningen ved å innføre tre karensdager for sykepenger.

LES OGSÅ: Frp vil asfaltere Norge uten avgifter

(©NTB)

På forsiden nå


...

Drammensere har solgt 11.000 Helene Bøksle-billetter

Som sjuåring fikk hun streng beskjed av presten om å dempe seg. Nå har 11.000 betalt for at nettopp Helene Bøksle skal synge julen inn.