TYPISK AUDI

TYPISK AUDI: Mange mener A1 speiler tysk eleganse og funksjonalitet. (Alle foto: Øivind Skar)

Stilig og lekkert fra Audi

Snobbete Audi A1 kommer nå med fem dører.

ENKLERE

ENKLERE: Endelig blir det mulig å komme ut av baksetet på A1 uten at øvelsen kvalifiserer for en filmsnutt på YouTube.

FARGER

FARGER: A1 kan leveres med farget interiør. Jo mer moderne nå, desto mer umoderne i morgen.

BAKDELEN

BAKDELEN: Små biler har alltid begrenset bagasjerom.

STORE MOTORER

STORE MOTORER: Tøft med to eksosrør på liten bil.

AUTOMAT

AUTOMAT: Toclutch girkasse fungerer i praksis som automatgir.

Audi A1 Sportback

L/B/H: 3,95/1,75/1,42 m

Bagasjerom (VDA): 270 – 920 l

Motor fra: 86 til 185 hk

Forbruk (EU): 0,38 l/mil

CO2-utslipp (EU): Fra 99 g/km

0-100 km/t: 11,9 – 7,0 sek

Tilhengervekt: 1200 kilo

4x4: Nei

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

Data: *Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com

Å komme som sistemann til festen byr på utfordringer. Da bør entreen være oppsiktsvekkende. Audi A1, som med fem dører heter Sportback, er strengt tatt ikke det. Den er ikke engang like tøff som utgaven med tre dører. Men den er mer praktisk og funksjonell.

Facebook-knapp kommer her

Ingen fysiske krav

Selv om snobbete A1 ikke akkurat tok verden med storm, skapte den lille tassen ganske mye røre i et småbilmarked som i fjor ikke akkurat flommet over av attraksjoner. Å selge 1600 eksemplarer av en liten bil med bare tre dører på snaut halvannet år står det respekt av.

Med fem dører krever ikke lenger det å komme seg inn og ut av baksetet eksamen fra idrettshøyskolen.

Videre byr A1 Sportback på fremtidsrettet motorteknologi. Velger du bensinmotoren på 140 hk, kuttes automatisk to av sylindrene når motoren ikke belastes. Dette for å spare drivstoff.

LES OGSÅ: En Viking lever evig

Hva slags bil snakker vi om?

Snaut fire meter lang kombi med fem dører. Bilmodell med tung appell til kvinner og som bil nummer to i familien. Bygges over samme tekniske lest som VW Polo, men på et høyere opplevd kvalitetsnivå.

Hvordan er den å kjøre?

A1 er lett å like og lett å parkere. En leken bil du ikke trenger mange sekundene for å bli dus med. Svært rask og ganske presis i styringen. Selv ganske fyldige sitter godt foran.

Hva er under panseret?

På en måte begynner A1 der Polo slutter. Så valget står mellom fire bensinmotorer (86 til 185 hk) og tre dieselmotorer (90 til 143 hk). Å kjøre denne bilen i svært høy fart og over lange strekninger byr ikke på problemer.

70 prosent av A1-kjøperne valgte en bensinvariant i fjor. Importøren tror bensinandelen øker til 80 prosent i år.

LES OGSÅ: Færre tatt av fotobokser

Hva gjør den spesiell?

Motoren vi allerede har nevnt og den lange ekstrautstyrslisten. Mulighetene for skreddersøm er mange. Å nyte musikkfavorittene fra Bose høyttalere løfter kjøreopplevelsen, samtidig som sikten bedres med xenonlys. Navigasjonssystemet kan kombineres med både Google Earth, Google Street View og eget trådløst nettverk bilen – hvis du betaler for det.

A1 er en av få biler som leveres tofarget. Hvit bil med svart tak gjør den ganske lekker.

Hva er bilens svakheter?

Begrenset plass i baksetet, selv om innvendig takhøyde er 1,1 cm bedre enn broren med tre dører. Bagasjeplassen (oppgitt til 270 liter) holder i praksis til to standard flyhåndbagasjer (55x40x20 cm) om ikke gulvet senkes til nedre nivå.

Denne bilen rommer ikke sommerferiebagasjen til fire.

Hvem passer den for?

A1 Sportback dekker det typiske småbilbehovet fint. Og den passer for alle som er opptatt av å eksponere seg gjennom bilvalget, og derfor synes standardbiler blir for kjedelige.

Importøren har som mål å selge 1000 A1 i år. Det virker lite ambisiøst, og kan ikke forklares med annet enn behovet for å beskytte VW Polo som bestselger i småbilklassen.

Hva koster den?

6400 kroner i tillegg sammenlignet med en tredørs A1. Sportback prises dermed fra 199.900 kroner med 86 hk bensin motor (205.800 kroner med 90 hk dieselmotor). Men plukk litt fra utstyrslisten og velg en litt heftigere motorisering så nærmer prisen seg raskt 300.000 kroner.

Det norske avgiftssystemets sammensetning utjevner prosentvis premiumbilenes i utgangspunktet høyere pris. Det gjør at A1 Sportback ikke koster mer enn de fleste standardbiler.

Konkurrenter?

Småbiler i hele alfabetet.

Når til Norge?

Fra februar, avhengig av motorvalg.

LES FLERE BIL OG MOTOR-SAKER