Nettgjest: Steinar Mundal

Mundal svarte nettleserne

NETTGJEST

NETTGJEST: (ARKIVFOTO: TORE SANDBERG)

Assistenttreneren for langrennslandslaget var nettgjest på dt.no og ga leserne våre treningsråd.

Siste oppdatert 11.05.2012

Steinar Mundal er kjent som treneren til Vibeke Skofterud, som omreisende motivator og er blant annet hyret inn for å vekke treningslysten hos ansatte ved Buskerud fylkeskommune.

LES OGSÅ: Skofterud skrev Vasalopp-historie

Fredag 11.05 kl. 08.30 var Mundal nettgjest på dt.no. Spørsmål og svar kan du lese i høyre spalte på siden.

SJEKK VÅR SIDE OM LIVSSTIL FOR TRENINGSTIPS

Dette nettmøtet var ferdig
11. mai 2012 kl. 09.30

Siste svar

Spørsmål:

Av Jørn Johansen , 08.05.2012

Hei!
Jeg skal sykle birken til høsten, trener ca 7 timer i uka. Hvordan skal jeg trene de siste ukene før løpet?
Mvh Jørn

Svar:

Litt usikker hvor mange økter du trener. 14 dager før løpet legg inn to harde økter + eventuelt et kort ritt siste helgen. Siste uka rolige korte turer med innslag av en en lett intervall på onsdag. Tren litt mindre siste uken. ca 5 t. Lykke til.

Spørsmål:

Av Kari , 09.05.2012

Jeg vil stramme opp magen før sommeren. Hva mener du er den beste mageøvelsen?

Svar:

De mageøvelsene jeg kjører er planken, sideplanken og rolige sit ups. Når du begynner å bli sterk kan du kjøre planken og sideplanken med vektskiver på henholdsvis korsrygg og siden. Planken tar det meste, og jeg regner den som den mest effektive øvelsen for å styrke hele midtpartiet.

Spørsmål:

Av Sprinten , 09.05.2012

Jeg har lyst til å løpe halvmaraton. For øyeblikket går det fint å løpe rundt ei mil uten stop, men hvordan skal jeg best mulig komme meg videre slik at jeg kan løpe et helt løp?

Svar:

Det viktige er at du trener jevnt. Er du godt nok trent og vant med asfalten trenger du ikke trene mange økter på samme lengde som halvmaraton. Grete Waitz hadde nesten aldri turer over 1.30 t og hun var verdens beste maratonløper. Bruk en halvmaraton som en test uten å legge for mye i det.
Varier noen turer i terreng for å spare beina. Altfor mange trener for mye på asfalt. Lett å få skader.

Spørsmål:

Av Karl , 09.05.2012

Sliter med beinhinnebetennelse på begge beina. Noen tips for hvordan jeg bør trene?

Svar:

Ved beinhinnebetennelse må du i utgangspunktet trene alternativt. Sykkel er som regel bra. Skiløpere går på rulleski, staking og har du muligheter er padling veldig bra trening. Husk nye og tilpasset løpssko. Er det veldig plagsomt er legen et godt alternativ. Lykke til

Spørsmål:

Av alexis , 09.05.2012

Et motivasjonstips for å trene ute i dårlig vær, da man heller ville vært inne å gjort andre ting.

Svar:

Trener en mye og er aktiv er været et ikke tema for oss. Du MÅ jo ikke ut for å trene. Treningssentrene har alt. Sykkel, mølle og vekter. Det viktigste er at du er motivert for trening. Er det pissregn løper jeg istedet for å sykle for eksempel.

Spørsmål:

Av Innvandrergutten , 09.05.2012

Hei!

Sliter med å få opp kondisen. Og det er ille ettersom jeg spiller angrep; Jeg klarer å løpe fort over korte distanser, men sliter på lang sikt.

Hjelp?

Svar:

Raskeste og beste måten å få opp kondisen på for en fotballspiller mener jeg er følgende:
20 sek løp - 10 sek pause x 6 - 5 min seriepause og et nytt sett. Farten bør ikke være maks, du strekker ut uten å spurte. Alle dragene skal gjennomføres i samme fart. Du kan starte med to sett og utvide enten antall drag eller sett. Ellers 45 min sammenhengende løp i lett terreng. Det er viktig at du før fart i beina sammen med kondisjon. 4 x 4 min er og et alternativ, men der gjøres det veldig mye feil i forhold til intensitet.

Spørsmål:

Av Trixie , 09.05.2012

Hei Steinar!
Jeg er en voksen kvinne på 40+ som er godt over gjennomsnittet aktiv. Trener 5-6 ganger per uke. Trener både styrke og kondisjon - løper flere mil i uka. Har hatt en jevn progresjon de siste årene, men er nå kommet til et punkt hvor jeg kjenner meg litt utbrent... Presser meg til å gjøre de samme tingene som før, men det koster mye mer å gjennomføre det. Liker best å løpe, men kjenner at jeg blir fortere sliten, før var jeg "seigere". Med før mener jeg ikke for flere år siden, vi snakker bare noen måneder altså, så tror ikke det er alderen... hehe Kjenner at jeg trenger mange km i beina med oppvarming før jeg føler det er greit... Har mistet litt godfølelsen, kommer sjelden i "steady state" eller "runners high" lenger... Har du noen tips og råd til hva jeg kan gjøre for å få tilbake de gode følelsene og opplevelsene? Vil helst ikke bytte løpinga med andre aktivitetsformer, og ønsker ikke å løpe i løpegruppe, da jeg liker å løpe alene... Svar mottas med takk! :)

Svar:

Dette var i lengste laget for å svare fornuftig. Tror du tar "telefonen" fatt og ringer meg så tar vi en prat.

Spørsmål:

Av Charlotte , 09.05.2012

Hei!
Jeg har fått et treningsprogram av en personlig trener som fungere fint. Burde jeg holde meg til det hver gang jeg trener da eller bør jeg variere litt?

Mvh Charlotte :)

Svar:

Hvis det fungerer bruker du det, MEN et treningsprogram skal ikke styre deg. Det er alltid en veiledning, men når du har trent en stund og begynner å kjenne kroppen din må du selv kunne justere og variere. Et fast program kan bli et stressmoment hvis det MÅ gjennomføres.

Spørsmål:

Av Klaus , 10.05.2012

Jeg liker å trene på romaskin, men måtte slutte med dette da det ene håndleddet mitt hovnet opp etter hver økt. Har du noen anelse om hvorfor dette skjer? Bruker jeg feil teknikk?

Svar:

Mye tyder på at det er feil teknikk. Tipper på at du drar taket for langt gjennom? Viktig at du finner andre treningsformer, så tar du enkeltøkter med romaskinen innimellom. Ikke tyn den treningen, da kan skaden bli kronisk.

Spørsmål:

Av Elisabeth Hagen , 10.05.2012

Jeg er plaget med "hold" når jeg løper. Noen triks for å unngå dette`?

Svar:

Hold har alltid vært et tema i idretten. Tror ingen helt har kommet med et svar som kurerer dette problemet. Skjer oftest under løping hvor det blir mer slag enn andre treningsformer. Gamle kjerringråd som å holde og knipe en stein virker som er ut. Ikke spis for tett inn mot treningsøkt og god oppvarming kan være et råd.

Spørsmål:

Av Kjartan , 10.05.2012

Hvor viktig er det å tøye etter trening? En kamerat sier at man ikke ser travhester tøye etter løp ergo at det ikke er noe vits i dette. Hva mener du?

Svar:

For å være ærlig har jeg aldri vært flink å tøye. Er kjempestiv, men har vel aldri vært skada slik at jeg ikke kan trene. Tøying bør ikke utføres etter hardt styrke, konkurranser eller ekstreme langturer. Muskulaturen er da ikke samarbeidsvillig, og du kan tøye på deg strekk. det beste er å ta en separat tøyeøkt. Du trenger ikke varme opp, men begynn forsiktig og rolig.

Spørsmål:

Av Truls , 10.05.2012

Hvor ofte må man bytte joggesko?

Svar:

Det er jo avhengig av hvor mange økter du trener og hvor god råd du har. Jeg skifter joggesko to ganger i året. Bruker løpeskoa bare til løping, ikke til å gå med. Bruker du løpeskoa som fritidssko sliter du de fort ut.

Spørsmål:

Av thore , 10.05.2012

hei,kan det stemme at man presterer bedere ved og sløyfe frokost før trening/konkurranse? + hvorfor ser "trikot"syklistene vi møter langs vegen så triste ut? trur aldri jeg har sett noen smile!

Svar:

Frokost bør alltid være innabords før trening. Er enig om at en del av de mest "aktive" trimmerne tenker kun på å komme seg fort frem, og få så mye trening som mulig ut av økta. I utgangspunktet ok, men for meg virker det og som de er veeeeeeldig stressa. Mer plikt enn morro. Er du turløper skal jo dette være morro.

Spørsmål:

Av Irene Løvlie , 10.05.2012

Hei! Jeg trener seriøst. Styrke fire ganger i uka + cardio 3-4 ganger (gjerne rett etter styrketreninga). Leser at mange bruker BCAA, er dette noe du anbefaler? Og i så fall, hvilket merke?

Svar:

Nå spør du om noe som jeg ikke kan svare fornuftig på. Tror det er viktig at du snakker med noen som er flinke på dette, men ikke er involvert i å markedsføre eller slege produktet.

Spørsmål:

Av Irene Løvlie , 10.05.2012

Hei!
Ser det er mange Kreatin-versjoner der ute og har hørt at Monohydrate ikke er noe særlig. Hvilket merke ville du anbefalt?

Svar:

Det blir nok samme svar som over. I vårt system bruker vi ikke Kreatin. For utholdenhet er det ikke effektivt eller å anbefale. Regner med at en del styrkeidretter, muskulære idretter bruker det. Ville uansett ikke anbefalt noe merke.

Spørsmål:

Av Travtrenerspire , 10.05.2012

Hei! Gratulerer med en lovende innledning på karrieren til travhesten til skilandslaget, Ringo Star M.! Selv om det ble galopp sist, synes jeg han viste svært lovende takter i sitt debutløp på Biri. Med din brede erfaring i trener av mennesker, tror du man kan bruke noe av det samme opplegget eliteidrettsutøvere bruker til trening av travhester?

Svar:

Har diskutert en del med "Bullern" som trener hesten vår. Veldig forskjellig treningsmetoder og mengde. Hestene trener veldig mye mindre enn oss, men det er mye på grunn av størrelse og vekt på hest. Problemet er hvor mye rolig mengde det kan trenes med en hest, og hvor mye de tynne beina tåler. Tror likevel vi kan komme med enkelte tips til hestetrenere, vi er i dialog.

Spørsmål:

Av Stine , 10.05.2012

Hei!
Jeg lurte på hva som er det beste å gjøre for å ha maks utbytte av fettforbrenning når man går på mølla, for å gå ned i vekt?
Jeg bruker 30min-1time på mølla, og styrke etterpå. Noenganger 10-15 min i litt tempo, for så å ta styrke(dette hvis hovedtreninga er styrke), og jogger 15 min etter styrken. Jeg har hørt at man skal ta styrke først? Stemmer det? Men jeg kan vel varme opp litt først?
Når jeg trener kun på mølla varmer jeg opp 15-20 min, begynner på speed 5.5 og går 0.5 opp hvert 5 minutt. Så går jeg opp til 9.5 og varierer deretter fra 9-11 på hastigheten. Men, så har jeg hørt at pulsen skal være så så mye for å ha maks fettforbrenning. Jeg er så forvirra!! Og uansett hva jeg gjør går jeg ikke ned.(jeg spiser sunt og)..

Svar:

Det er helt klart at den beste fettforbrenningen skjer etter ca 1t trening. Under en time er selvsagt god trening og bra for kondisjonen. Styrketrening er effektivt for slanking, men som sagt den beste fettforbrenningen skjer ved fornuftig matinntak og noen lange rolige turer. Gåturer, sykkelturer osv.
All aktivitet gjør at du etterhver blir slankere, men det tar tid.

Spørsmål:

Av Maria , 11.05.2012

Har du noen god formening om hvorfor jeg har fått så store og synlige blodårer på hendene?
Trener 4 dager i uken, kvinne i slutten av 20 årene.

Svar:

Der må jeg desverre melde pass.

Spørsmål:

Av FrankIg , 11.05.2012

Treningsmessig syns jeg sykling er mest morsomt, sykler ca 3000km i sesongen. Syklingen hjelper naturligvis på den fysiske formen og på utholdenhet, men kondisjonen - der sliter jeg. Det er kondisjonen som gjør at jeg "detter av" i motbakker. Ønsker effektive tips og "løsning". Takk

Svar:

Den mest effektive kondisjonstreninge er løping. Der må du løfte kroppen, på sykkel "sitter du og går". Kan være teknikk og, men ut fra hvor mye du trener høres det ut som det er ok.