Store planer:

Store planer: : Illustrasjonen viser hvordan det danske arkitektfirmaet Entasis ser for seg at det kan være. (ILLUSTRASJON AV LPO ARKITEKTER)

Åpen for tog-debatt

Drammensordfører Tore O. Hansen (H) tror det er viktig å diskutere hvor togstasjonene bør ligge i fremtiden.

Drammensordfører Tore Opdal Hansen.

TOGSTASJON I FJORDBYEN:

TOGSTASJON I FJORDBYEN: : Venstreleder Ulla Nordgarden.

TOG TIL PENDLERE:

TOG TIL PENDLERE: : Høyres gruppeleder Johan Baumann.

Fjordby på Lierstranda:

  • Lier kommune og Gjelsten Holding planlegger miljøvennlig fjordby med boliger og kunnskapsbasert næringsliv på Lierstranda.
  • Området det planlegges for er større enn Bjørvika i Oslo.
  • Området vil være rundt 1.000 dekar.
  • Det planlegges mellom 18.000 og 22.000 arbeidsplasser.
  • Planene og resten av forslag til ny kommuneplan skal behandles i Miljøverndepartementet.

LIER/DRAMMEN: Drammens Tidende skrev i går at både Brakerøya og Lier stasjon foreslås lagt ned i en ny rapport om den planlagte fjordbyen på Lierstranda.
Evalueringsgruppen ledet av sivilarkitekt Ketil Kiran tror fjordbyen vil være tjent med å ha ett sentralt tyngdepunkt og at det bør ligge sentralt i fjordbyen.

Del på Facebook

For jernbane blir mer og mer viktig. Går alt etter planen, vil det fra desember 2012 gå tog fra Drammen til Oslo og videre til Dal hver halvtime, mot hver time i dag. Det planlegges også ytterligere forbedringer, uten at kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB kan si noe konkret om det.

Drammensordfører Tore Opdal Hansen tror det er viktig å satse på jernbane.

– Vi i Drammen må være med på en diskusjon med Lier og Jernbaneverket for å finne fremtidens optimale plassering for stasjoner i Brakerøya/Lierstranda-området, sier drammensordfører Tore Opdal Hansen.

LES MER: Vil ha kun én togstasjon

Verkebyll

Det er en kjent sak at Brakerøya er en verkebyll for veitrafikken i Drammen. Trafikken vil fortsette å øke i årene fremover. Om bare tre år vil kapasiteten være sprengt.
Dessuten vurderer Jernbaneverket om området er egnet for en ny godsterminal. I tillegg er Drammen sentral i utredningen av nye høyhastighetstog.

Gruppeleder for Høyre i Drammen, Johan Baumann, trekker fram at Brakerøya stasjon er viktig for utviklingen av ABB-området.

– Hvis vi skal fylle området med kunnskapsbasert næringsliv, må mange pendle inn. På den måten er Brakerøya et pluss, sier Baumann.

En av hensiktene med å flytte stasjonen vil være å frigjøre areal, men Baumann mener det kan utløse nye utfordringer.
bybane.

Som Drammens Tidende har skrevet flere ganger, jobber Drammen og Lier kommuner med en felles arealplan for Brakerøya-området. I løpet av kort tid vil politikerne i begge kommuner få en sak på bordet knyttet til dette.

– Vi må se på området ut fra felles interesser, fortsetter Baumann.

Leder i Drammen Venstre, Ulla Nordgarden, mener det er viktig at Drammen hjelper Lier kommune til å realisere planene om fjordby. Hun mener det kan være fornuftig for Lier å ha en togstasjon plassert i fjordbyen.

– Men da må vi diskutere kollektivløsninger for Brakerøya. Folk i det området må få et godt kollektivtilbud, sier Nordgarden.

– Vi bør utrede muligheten for bybane, slik at Brakerøya fortsatt er knyttet til Drammen sentrum, mener hun.

LES OGSÅ: Raske tog kan gi Lier-forsinkelser