Ta plass:

Ta plass: Prosjektleder Kjell Arthur Abrahamsen og teknisk direktør Tormod Gjermundsen er storfornøyde med de nye NSB-togene. (Foto: Harald Strømnæs)

- Det blir en helt ny toghverdag

Våren 2012 ruller et tog som dette til og fra Drammen. Se bilder og video

Nye tog:

Nye tog: (Foto: Harald Strømnæs)

Nye tog:

Nye tog: : (Foto: Harald Strømnæs)

Nye tog:

Nye tog: (Foto: Harald Strømnæs)

Nye tog:

Nye tog: (Foto: Harald Strømnæs)

NSB Flirt

  • NSB har bestilt 50 nye togsett fra den sveitsiske togprodusenten Stadler.
  • Kostnad: Drøye fire milliarder.
  • Det første togsettet som kommer til Norge blir satt inn på Vestfoldbanen våren 2012.
  • Dette toget har 270 seter, hvorav 44 i komfortavdelingen.
  • Max hastighet: 200 km i timen.
  • Fasiliteter: Universell utforming med inngang på bakkenivå, handikaptoalett, trådløst internett, strømuttak ved hver plass, større og mer oversiktlig plass til bagasje, seter med justerbar rygg, kaffeautomat, miljøstasjon og aircondition.
     

Berlin: – Det blir en helt ny hverdag for togpassasjerene, sier prosjektleder i NSB, Kjell Arthur Abrahamsen

I to år har han jobbet med bestillingen av 50 splitter nye togsett.

Og passasjerene på Vestfoldbanen er de første som får glede av NSBs nye stolthet, NSB Flirt, som for første gang ble vist frem under togmessen Innotrans i Berlin tirsdag.

Det skriver tb.no.

BILDESERIE: Se flere bilder av det nye togsettet på tb.no

– Nå er vi både stolte og glade. Togene er blitt bedre enn vi forestilte oss, sier han og lener seg godt tilbake i de myke og grå setene i komfortavdelingen.

– Jeg tror passasjerene kommer til å sette pris på at man kan trille rett inn med barnevogn, rullestol og trillekoffert. Vi har også utvidet komfortavdelingen, laget større og mer oversiktlig plass til bagasje, det er strømuttak ved alle plassene, trådløst nettverk og handikaptoalett, sier han.

Skrytelisten er lang, men kanskje enda viktigere:

– Ja, vi har hatt fokus på vinterforhold. Togene skal tåle en norsk vinter, forsikrer Abrahamsen, og viser til at de Stadler-produserte Flirt-togene kan vise til gode resultater i vinterkalde Finland og Sveits.

SE VIDEO: (artikkelen fortsetter under videoen)

 

Tre motorer

Nøyaktig hva som er den store forskjellen fra dagens tog, kan teknisk direktør i NSB, Tormod Gjermundsen, forklare:

– Se under toget. Der var motorsettet før. Nå er de plassert i et stort maskinrom bak førerhuset og i taket. Det betyr blant annet at snø og is under togene ikke skal lage problemer for oss, sier han, og legger vekt på «de».

– Før hadde vi ett motorsett. Nå har vi tre. Det betyr at vi ikke er så sårbare hvis noe skulle skje. Vi holder rutetabellen selv om bare to av dem fungerer. I dag stopper alt opp hvis motoren havarerer.

Må godkjennes

I mars kommer de første Flirt-togene til Norge. Men det går enda et år før passasjerene på Vestfoldbanen kan ta plass.

Først skal togene gjennom en rekke tester, personell skal læres opp, og til slutt skal alt godkjennes av Jernbanetilsynet.

Etter planen skal alle de 50 nye togsettene være i rute på ulike strekninger på Østlandet i løpet av 2013.

– Jeg er mest fornøyd med helheten, og at jeg faktisk tror at vi kommer til å få et pålitelig tog. Men vi kommer nok til å støte på utfordringer også. Sånn er det med tekniske ting, sier Gjermundsen.

 

 
()