SOSIALE NETTVANER:

SOSIALE NETTVANER: Dine sosiale nettvaner kan koste deg dyrt, ifølge Tromsø-professor. (Illustrasjonsfoto: Scanpix)

Dine digitale vane er til salgs

IT-professor Dag Johansen har valgt å forbli venneløs på sosiale medier. Det er fordi han har sjekket bivirkningene av tjenestenes personvernpolitikk og forretningsidé.

DRAMMEN: Søkemotoreksperten har valgt å holde seg utenfor Facebook og tjenester som LinkedIn, og var lenge skeptisk til å bruke flere av Googles tjenester.

Facebook-knapp kommer her

– Private firma kan lovlig hente ut mye mer sensitiv informasjon om deg enn det overvåkingspolitiet har lov til. Du gir de private aktørene lov til dette når du oppretter brukerkonto og aksepterer personvernbetingelsene, sier Dag Johansen til NTB.

LES OGSÅ: Mobillading kan legge hjemmet ditt i aske

Reklamefirma

Han ser ikke på Google som et søkefirma, Facebook som en gratis tilbyder av en sosial nettverkstjeneste, eller LinkedIn som et firma som knytter sammen profesjonelle interesser.

– For meg er Google et reklamefirma som bruker dine søk til å selge reklame. De nyttige tjenestene er der for at forretningsmodellen skal lykkes. Forretningsmodellen er å tjene penger på rettet reklame. Alt handler om å skape en direkte forbindelse mellom deg som sluttbruker og annonsørene, sier han.

LES OGSÅ: Smarttelefoner fører til telefonstorm hos Forbrukerrådet

Attraktive data

Tromsø-forskeren regnes som en av verdens fremste på søk og analyse av ekstreme datamengder. Han understreker at det selvsagt ikke er noe galt i å tjene penger på rettet reklame. Den oppleves mye mer nyttig enn spam.

Men som nettbruker bør du også være klar over hvor mange attraktive, salgbare og personlige data du legger igjen bevisst eller ubevisst.

– Jeg er først og fremst bekymret for langtidsvirkningene av at noen du kanskje ikke kjenner bygger opp en profil om deg, sier han.

LES OGSÅ: Vil lokke Starbucks til gågata

Spillinntekter

De globale kjempene som Google og Facebook har vært nødt til å tilpasse seg i positiv retning etter hvert som tilsynsorganer og EU har vist kraft og myndighet for å bedre personvernet. Men dette skjer gradvis.

Nå tjener Google så mye på reklame at de ikke vil selge informasjon om deg til andre.

Hele 12 prosent av Facebooks eventyrlige fjorårsoverskudd på 21 milliarder kroner kom fra spillselskapet Zynga. Facebook tjente med andre ord 2,5 milliarder kroner fra et selskap som tilbyr gratis spill via Facebook-plattformen. Zynga er den største av flere tredjepartsleverandører.

LES OGSÅ: DHK-spiller startet kampen i sosiale medier

Integritetsproblem

Da Facebook slapp til tredjepartsselskaper åpnet de samtidig for nye muligheter for andre til å koble sensitive data om deg. Det betyr at du også gir spillselskapet tilgang til din profil, dine venner og dine bilder når du spiller gratisspill på Facebook.

– Quiz på Facebook utgjør i dag et ufattelig integritetsproblem. Det du svarer i populære spørreleker om hva du setter pris på ved en partner kan være gull verdt for datingselskaper, sier Dag Johansen.

LES OGSÅ: Millionflaks for Drammens-kvinne

Snikinnsamling

Facebook og Google er en ting. Men lengre ned i økosystemet av selskaper som systematisk samler informasjon om deg, finner du aktører du ikke kjenner.

De har ikke tilgang på Facebook eller Googles servere. Men de bruker blant annet trojanere til å plante såkalt spyware på din maskin.

Da kan de fange opp all din aktivitet på nettet: Passord, kredittkortopplysninger, hvor lang tid du bruker på et nettsted, alt dette er enkelt å samle inn og systematisere.

LES OGSÅ: Fem sentrumsbutikker gir opp kampen mot kjøpesentrene

Bismak

Det åpner for muligheter med ekstra bismak.

Ifølge Dag Johansen er det ikke «science fiction» å se for seg at en internasjonal forsikringsgigant med datterselskap i Norge en gang i framtiden kan sikre seg mot kostbare kunder ved å kjøpe vaskede navnelister.

– Uten å stigmatisere denne bransjen, vil jeg si at det vil være verdifullt for et slikt selskap å finne de norske brukerne som de siste fem årene har hatt en spesiell interesse for arvelige sykdommer med dødelig utgang, sier Dag Johansen.

Det er slike ting den digitalt venneløse IT-professoren ber deg ta høyde for neste gang du sier ja til nye gratis tjenester, eller gir fra deg personlige opplysninger for å få en T-skjorte.

Les flere nyheter på dt.no

 

På forsiden nå