Klikker seg inn i butikken

Nordmenn elsker å handle på nett. Så mye at mange butikker vil forsvinne, sier innovasjonsforsker.

BUTIKKEN I VESKEN: (19) går ikke til butikken. Hun har den med seg i vesken.

BUTIKKEN I VESKEN: (19) går ikke til butikken. Hun har den med seg i vesken. (Foto: FOTO: KRISTER SØRBØ/NTB SCANPIX)

DEL

DRAMMEN: Regine Lundevall Bergersen (19) klikker seg inn i butikkene.

Hun handler det meste på nett: Klær, sminke, musikk, film og vintagefunn. Blant annet.

– Det er billigere og større utvalg. Vesken min er kjøpt på nett, for eksempel, sier Bergersen.

– Jeg begynte å handle på nett da jeg fikk mitt første bankkort. Det var fordi jeg måtte kjøpe en lærebok. I en britisk nettbutikk kostet den halvparten av hva den gjorde i bokhandelen.

Hvordan er dine handlevaner på nett. Stem i pollen til høyre eller si din mening i kommentarfeltet nederst i saken. 

LES OGSÅ: Tapettrender - på nett

Flere og flere

Hun er ikke alene. Hele 73 prosent av den norske befolkningen handlet på nett i fjor, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Vi kjøper spesielt reiser, innkvartering og billetter til arrangementer, går det fram av en undersøkelse rådgivningsselskapet Metronet har gjennomført.

Til sammen handlet nordmenn for 48 milliarder kroner på nettet, rapporterer betalingsleverandøren DIBS.

Dermed plasserer nordmenn seg i verdenstoppen hva netthandel angår.

– Bare japanerne er raskere enn nordmenn til å ta i bruk nye løsninger, sier førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved BI. 

LES OGSÅ: Slik sparer du penger på nett

Må forandre se

Om tre til fem år vil handelsnæringen se annerledes ut. Mange forretninger vil forsvinne, mener Furseth. 

– For eksempel vil nok mange bokhandler forsvinne. Du får et større utvalg til en lavere pris på Amazon. Og der er enkelt og komfortabelt at varen kommer rett i postkassen din.

Han ser for seg at butikkene må skape meropplevelse utover salget av produkter.

– Bokhandlere må for eksempel hente inn forfattere. En sportsforretning som selger sykler, må skape interesse rundt opplevelsen utover selve sykkelkjøpet, for eksempel gå sammen med lokale foreninger om å skape miljø og aktiviteter.

Furseth sier videre at butikkene må skape interessegrupper, gjerne på Facebook.

– Butikkene må rett og slett tenke nytt, sier han og peker på det britiske leksikonverket Encyclopædia Britannica som fra i og med i år kun finnes på nett:

– Digitalisering er en megatrend.

LES OGSÅ: Godslageret legger ned - men fortsetter på nett

Nye muligheter

Furseth sier også at nettet gir mange nye kundegrupper.

Det har innehaver av Spekehuset.no, John Karsten Hustveit, opplevd. Han startet nettbutikken spekehuset.no i tilknytning til sin butikk på Etne i Hordaland allerede i 2000.

– Nettet er positivt for Distrikts-Norge. Du når hele landet hjemmefra, og du er ikke avhengig av verken god plassering eller parkeringsplasser.

Han forteller at de har mange kunder på Østlandet som ellers ikke ville fått tak i produktene de selger.

Posten noterte at det ble sendt 38,5 millioner pakker i Norge 2011. Det var to millioner flere enn året før.

– Dette er en følge av at folk handler mer på nett, sier kommunikasjonsdirektør i Posten, Elisabeth Gjølme.

LES OGSÅ: Tror gratisparkering vil hjelpe sentrumshandelen
SE VIDEO: Dette drømmer drammenserne om å få til sentrum

Hyttepakker

Hustveit sier at det er mange muligheter for å drive med matvaresalg på nett.

– Mange er så travle, de har ikke tid til å handle mat og lage mat. Derfor vil det være et marked for mat som er ferdig målt og veid, ikke bare hjemme, men også på hyttene. Det kan være gode sidenæringer for matprodusenter i distriktene.

Selv planlegger spekematprodusenten å pakke mat som hyttegjestene kan hente på vei opp til hyttene sine.

LES OGSÅ: Legger ned nyoppusset postkontor

Lav pris og samme utvalg

Regine Lundevall Bergersen er ikke bekymret for butikkenes fremtid.

– Hvis de vil ha meg som kunde, må de tilby like lav pris og samme utvalg som på nett, sier hun og klikker seg videre ned den digitale handlegata.

– Jeg skjønner ikke at ikke flere eldre gjør det, det er jo så deilig å få ting levert på døren.

Hvordan er dine handlevaner på nett. Stem i pollen til høyre eller si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.

LES OGSÅ: Dette sier toppsjefene om næringsutvikling i Drammensområdet

Artikkeltags