– Foreldrene har ansvaret for barnas søvn

Facebook, dataspill og annen PC-bruk stjeler ungdommens nattesøvn. Eksperter mener foreldre bør gå sammen for å stoppe nattsurfingen.

Tips for bedre søvn

  • Ha klare leggetider.
  • Ikke la barna ha mobiltelefonen på nattbordet.
  • Slå av mobiltelefonene om natten eller samle alle mobilene inn før leggetid.
  • Ta eventuelle problemet opp på foreldremøte på skolen og kom fram til noen felles regler.
  • Ha klare regler for bruk av elektronikk, for eksempel forby bruk av all elektronikk etter leggetid.

KILDE: Barnevakten

DRAMMEN: Unge helt nede i 13-årsalderen fortalte Drammens Tidende mandag at de får søvnproblemer fordi de ikke klarer å slå av datamaskinen og mobiltelefonen. Eldre elever på Drammen videregående kjenner seg også godt igjen.

Facebook-knapp kommer her

18-åringene Hero Ahmadt, Fatima Agic, Atle Johansen og Stine Marie Land Pedersen sier de ofte er oppe til langt på natt med både Facebook, blogger, spill og tv-serier.

– Det er først og fremst da man har tid til å være på nett, sier de, og legger til at elever på videregående selv må ta ansvar for når de legger seg.

Leggetiden til ungdomsskoleelever, derimot, mener de er foreldrenes oppgave.

LES OGSÅ: Vettløs duppeditt-bruk kan legge hjemmet i aske

Felles regler

Det er rådgiver Kjellaug Tønnesen i Barnevakten enig i.

– Foreldrene har ansvar for at barna for nok søvn. Mitt råd er at de har god dialog med barna om nettbruk, og at de i tillegg snakker med andre foreldre som opplever det samme, sier hun.

Tønnesen mener foreldremøter på skolen er et godt forum.

– Det gir en glimrende mulighet til å snakke om temaer mange er opptatt av. Der kan de sammen finne noen felles rammer, og drøfte dette ordentlig, sier hun.
Rådgiveren understreker også at det er viktig å begynne tidlig.

– Jo tidligere man får en kultur der foreldre engasjerer seg i fellesskap, desto lettere blir det når barna blir eldre. Begynn allerede når barna går i 4. eller 5. klasse.

LES OGSÅ: Dette må du ikke gjøre på facebook

Barnepsykolog Berit Waal sier også det er viktig at foreldre tar opp temaet i skolesammenheng.

– Når man danner et kollektiv med sterke meninger, så stiller man mye sterkere. I tillegg må man snakke med barna om hva søvnproblemene går ut over, sier hun og legger til:

– Barna merker ofte konsekvensene selv også, for eksempel ved at de er for trøtte til å være ute med venner. Ta heller en grundig samtale om dette enn å bruke straffemetoder.

LES OGSÅ: Dine digitale vane er til salgs

Påvirker konsentrasjon

Stipendiat Linda Bakken ved Høyskolen i Buskerud har spesialisert seg på søvn, og mener det er et undervurdert tema.

– Jeg tror verken ungdom eller foreldre forstår viktigheten av nok søvn. Det er i første del av natten vi faller i den dype søvnen vi trenger for å våkne opp uthvilte dagen etter, sier hun og legger til:

– Når unge er sent oppe med internett og så videre, så får ikke kroppen hvilt seg. Det fører til at de er slitne når de våkner. Det kan påvirke blodtrykk, konsentrasjon, humør og mye mer.

Bakken mener ungdom må inn i en fast døgnrytme, der de legger seg og står opp til faste tider.

– I tillegg burde man ha noe stilletid før man legger seg, uten PC og telefon. Da får kroppen tid til å roe seg. Det gjelder like mye for voksne som barn, sier hun.

LES FLERE NYHETER FRA DRAMMEN HER
 

 
()