Foreslår to løp i Oslofjordtunnelen

Etter utallige ulykker og store sikkerhetsproblemer ønsker Statens vegvesen nå å bygge nytt løp i Oslofjordtunnelen. Prislapp: 1,5 milliarder kroner.

(FOTO: SCANPIX)

OSLOFJORDTUNNELEN:

HURUM: Oslofjordtunnelen har vært stengt for kjøretøy over 7,5 tonn helt siden den dramatiske brannen i et vogntog 23. juni i fjor der et utenlandsk vogntog fylt med papir begynte å brenne. Nå har Statens vegvesen bestemt seg for at de vil bygge et nytt tunnelløp ved siden av det eksisterende for å bedre sikkerheten.

Facebook-knapp kommer her

Det ble klart etter at Statens vegvesen i dag sendte ut en pressemelding. Etaten ønsker nå å starte planleggingen for å bygge løp nummer to i Oslofjordtunnelen, samt å utvikle riksvei 23 til firefelt på strekningen Vassum – Måna i Frogn kommune.

Antatt kostnad vil være opp mot 1,5 milliarder kroner. Finansieringen tenkes basert på at bompenger fortsatt kreves inn i nåværende bomstasjon ved Måna.

15 nye år med bompenger

Og det er trafikantene som skal ta regningen.

- Vi foreslår at det nye tunnelløpet skal finansieres med bompenger ved den nåværende bomstasjonen. Det vil ta et sted mellom 12–15 år med bompenger før det er nedbetalt, sier Lars Aksnes, direktør styringsstab i Vegdirektoratet.

Hvor det nye tunnelløpet skal ligge er allerede regulert.

– Det vil ligge parallelt ved det gamle og skal samtidig virke som evakuerings tunnel ved en eventuell ulykke, forklarer Lars Aksnes, direktør styringsstab i Vegdirektoratet.

Om alt går etter planen vil Statens vegvesen kunne sette spaden i jorden allerede i 2014 med ferdigstilling av det nye løpet i 2017.

– Om alt går som det skal og det ikke oppstår noen problemer regner vi med å åpne i 2017, sier Aksnes.

LES OGSÅ: Bård Hoksrud (Frp): - Noe av det frekkeste jeg har hørt

26 evakueringsrom

Statens vegvesen tar sikte på at det i løpet av våren 2012 blir oversendt en sak til behandling i de berørte kommuner og fylkeskommuner.

For å kunne åpne Oslofjordtunnelen for tunge kjøretøyer så raskt som mulig, vil Statens vegvesen nå bygge 26 evakueringsrom i tunnelen. Nå starter Statens vegvesen arbeidet med å anskaffe en entreprenør til jobben.

Byggingen av evakueringsrommene vil trolig foregå om nettene, slik at tunnelen kan holdes åpen for lette kjøretøyer på dag- og kveldstid.

DEBATTARTIKKEL: Oslofjordtunnelen – en dødsfelle?

Positiv

– I utgangspunktet er dette en veldig god nyhet både for Hurum og kommunene rundt. Vi er svært glad for at det endelig skjer noe, sier Hurumordfører Monica Vee Bratlie.

De tre ordførerne i Hurum, Røyken, Lier samt fylke vil nå se på hvilke konsekvenser det nye løpet vil få for regionen.

Buskerud fylkeskommune har samarbeidet tett med Hurum, Røyken og Lier for å få til en ny løsning. Fylkesordfører Morten Eriksrød (H) er fornøyd med at samarbeidet nå har båret frukter:

-Vi er glade for at det nå er lys i tunnelen, sier han.

-Det blir både spennende og utfordrende å jobbe med dette framover, sier han.

LES OGSÅ: Slakter tunnelsikkerheten

Lastebileierne jubler

Kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-Forbund er fornøyd med at det endelig skjer noe.

– Dette er absolutt gledelige nyheter. At det blir et nytt løp vil øke trafikksikkerheten og fremkommeligheten både for person og lastebiltrafikken, sier Ågotnes.

LES OGSÅ: Trosset forbudet for tunge kjøretøy

LES ALT OM OSLOFJORDTUNNELEN HER
 

 
()

På forsiden nå