ENDRING: Stadig flere bruker sosiale medier for å ønske venner og kjente god jul. (ILLUSTRASJONSBILDE)

Forsikringsbransjen på vakt mot mobilsvindel

Forsikringsbransjen skjerper oppmerksomheten mot mobilsvindel når iPhone 5 lanseres onsdag.
NTB
Publisert 11.09.2012 kl 10:57 Oppdatert 11.09.2012 kl 10:57

Tips en venn på e-post:



NORGE: All erfaring viser at antallet innmeldte skader og tyverier går i taket når nye modeller av den populære telefonen fra Apple kommer i salg, skriver Bergens Tidende.

En ringerunde avisen har gjort, viser at alle forsikringsselskapene har opplevd det samme.

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige sier at antallet skademeldinger øker for modeller som er på vei ut. Forsikringsbransjen så dette ved overgangen fra iPhone 3 til iPhone 4, og er på vakt når den nye modellen nå kommer.

Tap av mobiltelefoner kan bli dekket både av innbo-, reise- og spesielle mobilforsikringer. Det vanlige har vært å få erstatning i kontanter, men selskaper som selger mobilforsikring, har funnet en annen måte å gjøre det på. De erstatter en tapt iPhone 4 med samme modell i stedet for å betale ut penger. Dermed er det lite å vinne for dem som måtte ha uærlige hensikter.

Frykter rush med skademeldinger

I en pressemelding fra Storebrand ASA advares det mot at Apples iPhone 5 kan skape hodebry for forsikringsselskapene.
– Vi frykter pågang av «stjålne» smarttelefoner etter lanseringen, innrømmer Storebrand.

Salget av smarttelefoner i Norge har eksplodert, og omtrent annenhver nordmann eier i dag en smarttelefon. De dyre og avanserte telefonene er også elsket av lommetyver, men ikke alle smarttelefoner som meldes stjålet, er reelle tyverier.
- Vi ser dessverre at mange dikter opp tyverihistorier
– Historikken viser at hver gang Apple lanserer en ny iPhone, så går antall skademeldinger drastisk i været. Dessverre er vi redd det vil komme et nytt rush med henvendelser nå så snart iPhone 5 er ute i butikkene fordi folk ønsker seg den siste modellen, sier leder for skadeoppgjør i Storebrand Harald Lindeman.

Utfordringen i slike tider er å skille de ærlige kundene fra de uærlige.

Ber om trafikkdata

Økningen i skademeldinger på mobiltelefon har tvunget frem nye rutiner hos Storebrand. En konsekvens er at kunden blir bedt om å sende inn mer dokumentasjon enn tidligere.

– Vi ber nå kunden sende inn trafikkdata slik at vi kan se på samtalehistorikken. Vi har avslått mange forsikringssaker med bakgrunn i trafikkdata. Ser vi at telefonen fortsatt er i bruk til de samme numrene som før, er det grunn til å fatte mistanke. Glemte, mistede eller skadete mobiltelefoner dekkes normalt ikke av reiseforsikringen, og derfor ser vi dessverre at mange dikter opp tyverihistorier i stedet, sier Harald Lindeman.

På forsiden nå


...

Veronica Egebakken Kristiansen (24) tok sin første mesterskapsmedalje som senior

Tårene var svar nok fra Veronica

...

Her kan du gratulere Vikki

Veronica «Vikki» Egebakken Kristiansen har gjennomført EM i Budapest på en imponerende måte. I kveld kan det bli gull eller sølv.