ENDRING:

ENDRING: Stadig flere bruker sosiale medier for å ønske venner og kjente god jul. (ILLUSTRASJONSBILDE)

Forsikringsbransjen på vakt mot mobilsvindel

Forsikringsbransjen skjerper oppmerksomheten mot mobilsvindel når iPhone 5 lanseres onsdag.

NORGE: All erfaring viser at antallet innmeldte skader og tyverier går i taket når nye modeller av den populære telefonen fra Apple kommer i salg, skriver Bergens Tidende.

Facebook-knapp kommer her

En ringerunde avisen har gjort, viser at alle forsikringsselskapene har opplevd det samme.

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige sier at antallet skademeldinger øker for modeller som er på vei ut. Forsikringsbransjen så dette ved overgangen fra iPhone 3 til iPhone 4, og er på vakt når den nye modellen nå kommer.

Tap av mobiltelefoner kan bli dekket både av innbo-, reise- og spesielle mobilforsikringer. Det vanlige har vært å få erstatning i kontanter, men selskaper som selger mobilforsikring, har funnet en annen måte å gjøre det på. De erstatter en tapt iPhone 4 med samme modell i stedet for å betale ut penger. Dermed er det lite å vinne for dem som måtte ha uærlige hensikter.
 

Frykter rush med skademeldinger

I en pressemelding fra Storebrand ASA advares det mot at Apples iPhone 5 kan skape hodebry for forsikringsselskapene.
– Vi frykter pågang av «stjålne» smarttelefoner etter lanseringen, innrømmer Storebrand.

Salget av smarttelefoner i Norge har eksplodert, og omtrent annenhver nordmann eier i dag en smarttelefon. De dyre og avanserte telefonene er også elsket av lommetyver, men ikke alle smarttelefoner som meldes stjålet, er reelle tyverier.
- Vi ser dessverre at mange dikter opp tyverihistorier
– Historikken viser at hver gang Apple lanserer en ny iPhone, så går antall skademeldinger drastisk i været. Dessverre er vi redd det vil komme et nytt rush med henvendelser nå så snart iPhone 5 er ute i butikkene fordi folk ønsker seg den siste modellen, sier leder for skadeoppgjør i Storebrand Harald Lindeman.

Utfordringen i slike tider er å skille de ærlige kundene fra de uærlige.
 

Ber om trafikkdata

Økningen i skademeldinger på mobiltelefon har tvunget frem nye rutiner hos Storebrand. En konsekvens er at kunden blir bedt om å sende inn mer dokumentasjon enn tidligere.

– Vi ber nå kunden sende inn trafikkdata slik at vi kan se på samtalehistorikken. Vi har avslått mange forsikringssaker med bakgrunn i trafikkdata. Ser vi at telefonen fortsatt er i bruk til de samme numrene som før, er det grunn til å fatte mistanke. Glemte, mistede eller skadete mobiltelefoner dekkes normalt ikke av reiseforsikringen, og derfor ser vi dessverre at mange dikter opp tyverihistorier i stedet, sier Harald Lindeman.
 
 

På forsiden nå