FRUSTRERT:

FRUSTRERT: Det er ikke uvanlig at Vidar Havellen må stå på bussen som kjører mellom Drammen og Oslo, på vei hjem fra jobb. Etter at Buskerud kollektivtrafikk AS reduserte rutetilbudet midt i rushtiden stiller han spørsmål ved sikkerheten til passasjerene og ved hva politikerne egentlig mener når de snakker om kollektivsatsing og samtidig ikke bevilger penger til drift. – Dette er i strid med de miljømessige målene, sier han. (FOTO: KATINKA HUSTAD)

Ståplass i 100 km/t

Busser som ikke kommer og fulle busser som farer av gårde i 90-100 km/t. på E18, mens passasjerer står om bord. Det er resultatet etter rutekutt i Lier.

FORSINKET:

FORSINKET: Bjørg Karin Bjåland Buttedahl (t.v.) og Marianne Østvand legger aldri møter til klokken ni. Til det er bussen blitt alt for uregelmessig, forteller de. (FOTO: KATINKA HUSTAD)

Buskerud kollektivtrafikk AS

  • Er ansvarlig for drift og utvikling av kollektivtilbudet i Buskerud. Eies av Buskerud fylkeskommune og 19 av fylkets 21 kommuner.
  • Reduserte i antall avganger like før påske på grunn av innsparinger på 4,7 millioner kroner. Av dette utgjør linje 169 mellom Drammen og Oslo i underkant av to millioner kroner.
  • I alt 339.286 personer reiste med linje 169 i 2011.
     

LIER/ SANDVIKA: – Forrige uke måtte minst ti av oss stå på bussen hjem fra Sandvika i 100 km/t. Tenk deg konsekvensene ved en eventuell bråbremsing, sier Vidar Havellen oppgitt, og griper tak i stangen over setene inne på bussen for å holde seg fast, i det linje 169 blinker seg inn på motorveien og retter snuten hjem mot Lier denne ettermiddagen.

Facebook-knapp kommer her

LES OGSÅ: Bussbilletten blir dyrere

Facebook-aksjon

Det er en måned siden Buskerud kollektivtrafikk AS (BKAS) kuttet i rutetilbudet for å spare inn 4,7 millioner kroner. Dette har fått store konsekvenser for kollektivbrukerne, og det er særlig i Lier at det har rammet hardest.

For det er nemlig her nærmere halvpartene av pengene hentes inn gjennom kutt i antall avganger.

For Vidar Havellen og hans medpassasjerer har det blitt ekstra ille. Derfor har han nå startet Facebook-aksjon og sendt brev til BKAS, fylkeskommunen og Lier kommune med krav om at den gamle rutetabellen gjeninnføres.

LES MER: Kommer ikke hjem etter kveldsvakt grunnet rutekutt

Uholdbart

– Dette er helt uholdbart. Hvordan kan man kutte i tilbudet midt i rushtiden, og det på en linje som er så godt belagt, spør han.

Han mener dette i beste fall vitner om dårlig planlegging og forteller om stress og stappfulle busser.

– Det er ikke uvanlig at vi må vi stå hele veien hjem. Jeg har også opplevd fulle busser som bare har kjørt forbi. Dessuten er bussene alltid forsinket, noe som er med på å forsterke frustrasjonen ytterligere, understreker han.

– Vi skjønner ikke logikken her.

Populært

Bjørg Karin Bjåland Buttedahl reiser daglig med linje 169 fra Heiatoppen til jobben i Oslo.

– Vi pendlere prater om dette hver eneste morgen mens vi venter på bussen. Vi skjønner ikke logikken her, for det er ikke lenge siden Lier kommune la til rette for dobbelt så mange P-plasser på pendlerparkeringen på Heiatoppen, noe som resulterte i at enda flere valgte å pendle. Og så beslutter fylkespolitikerne å reduserer tilbudet. Nå som de er i ferd med å få til en økt bruk av bussen, burde det heller styrke tilbudet, sier hun oppgitt.

LES MER: Ungdommer føler seg presset til å ta førerkort

Kommunestyret

Forrige uke vedtok et samlet kommunestyre i Lier at de ikke aksepterer kutt i busstilbudet og vil legger press på fylkeskommunen om å få tilbake de gamle avgangene.

– Det jobbes nå intenst med saken mot fylket, men det er ikke gjort å finne en løsning på dette med en gang, men jeg er ved godt mot, sier ordfører Helene Justad.

– Skyldes pålagt skoleskyss

Ifølge daglig leder av Buskerud kollektivtrafikk AS (BKAS), Henry Gaarde, skyldes kuttene i busstilbudet økte utgifter, blant annet til pålagt skoleskyss, spesielt med taxi, samt manglende bevilgninger fra fylkeskommunen.

Da rutekuttene kom i forrige måned tok selskapet utgangspunkt i passasjertellinger.

– Tellingene viste at det ville være tilstrekkelig med avganger hvert tjuende minutt når det kommer til linje 169. I tillegg har vi sett på hvor vi kan få best mulig effekt og kutte sjåførkostnader.

Han erkjenner at kuttet er en reell forverring av tilbudet, men har ikke fått noen rapport på at enkelte busser har vært så fulle at de ikke har tatt med seg passasjerer.

At noen passasjerer må stå underveis mens de kjører på motorveien, er ifølge Gaarde, tillatt ifølge forskriftene.

– Det varierer hvor mange ståplasser den enkelte buss har, sier han, og beklager sterkt at tilbudet ikke er optimalt.

– Når vi må kutte vil det dessverre alltid gå ut over noen. Vi er de første til å beklage dette, sier han.

LES FLERE NYHETER FRA LIER PÅ DT.NO
 

 
()