TULLETELEFONER: Morten Qvist og Magne Lie fortviler over de mange tulletelefonene til nødnummer 112. (FOTO: STIG ODENRUD)

Tulletelefoner til 112 - og det er ikke bare fra fulle folk

Over halvparten av alle som ringer til 112 burde ikke gjort det. Det er ikke bare fulle folk som misbruker nødtjenesten.
STIG ODENRUD
Publisert 04.04.2012 kl 05:00 Oppdatert 04.04.2012 kl 16:44

Tips en venn på e-post:


Minneverdige nødsamtaler

Blant de mange telefonene som kommer inn til 112 er det noen som fester seg bedre til minnet enn andre.

  • Du som er så voksen at du husker snakk om rikstelefon og at dette var dyrt vil forstå denne korte historien best. Den handler om en dame som ringte så mye at daværende. Televerket måtte sette inn en myntautomat-telefon hos kvinnen for at de skulle få oppgjør. Hun hadde behov for å ringe politiets nødnummer hver dag, og dette ble kostbart. Kvinnen som fortsatt er oppegående ringer fortsatt 112 for en daglig prat med politiet. Det har hun gjort i over 40 år.
  • 112 fikk inn en telefon fra en kvinne. Hun hadde fått beskjed fra en venninne som var i ferd med å ta sitt eget liv. Ekstra krevende ble det for 112 når det viste seg at den desperate kvinnen oppholdt seg i London. Operasjonslederen visste likevel råd. Han ringte den norske narkokontakten i politiet i London, og 12 minutter senere fant engelsk politi kvinnen og berget livet hennes.
  • Innringer har slått feil pin-kode på telefonen tre ganger telefonen har blitt låst. Han har ikke  den nødvendige puk-koden for å låse opp telefonen tilgjengelig. «Bare nødsamtaler er mulig» kommer det opp på telefonen. Da ringer han 112 for å få hjelp.
  • I tillegg er der daglig en rekke som ringer for å melde om at de har funnet en hund eller at en hund er savnet. Dette skjer mange ganger hver eneste dag. Tap av hund er for enkelte en gjentakelse, selv i de innerste kretsene i politiet, avslører Magne Lie fra Kongsberg.
  • Fulle folk som er nektet servering, eller adgang til utesteder ber også om politiets hjelp til å rydde opp.

Typiske meldinger:

«Jeg har ikke penger på kortet, kan dere ringe etter drosje, eller en kompis som kan hente meg»

«Når går bussen, eller toget?»

«Jeg er syk og håper dere kan dere hente ungene mine i barnehagen.»

«Frisøren min har skamklipt meg. Dette er så ille at dere må ta affære. I alle fall er det fint om dere kommer med en lue til meg»

«Maten på denne restauranten er så dårlig at dere må komme å ordne opp».

«Kan dere fortelle meg veien til.....»

Dette er 112

  • 112 sentralen i Søndre Buskerud ligger i Drammen og tar hvert år imot cirka 22.000 samtaler.
  • Over halvparten av disse samtalene har ikke med noen nødssituasjon å gjøre.
  • Ved sentralen er det 26 ansatte som går i tre ukers turnus. Det er alltid tre operasjonsledere på vakt.
  • 112-sentralen i Søndre Buskerud betjener nesten 200.000 innbyggere.
  • Nylig ble inngående linjer utvidet fra fire til 32.

DRAMMEN: Forespørsler om henting av barn i barnehagen eller når bussen går hører med i den store samlingen.

Leder Morten Qvist ved operasjonssentralen i Søndre Buskerud politidistrikt og operasjonsleder Mange Lie er oppgitte over hvor mange som misbruker nødnummeret.

– Vi har cirka 22.000 inngående telefoner i året og når godt og vel halvparten er samtaler vi aldri burde hatt er det litt fortvilende, sier de to.

LES OGSÅ: Bølleringte nødnummer i fylla

Livsviktig funksjon

Morten Qvist hever ikke røsten høyt og blir forbannet, og blir gjerne lattermild av flere av de mest utrolige henvendelsene de får.

Han er likevel klar på at de har en livsviktig funksjon.

– Folk må ikke slutte å ringe nødtelefonen. For det er nettopp det de betjener: en nødtelefon. Jobben vår må likevel avgrense seg til å berge liv, legeme og helbred, sier han.

I tillegg til å gjøre sitt ytterste for å oppnå dette har operasjonssentralen i Søndre Buskerud all kontroll på utegående patruljer, og koordinering av alle aksjoner politiet utfører i felten.

På det meste kan det samtidig være 16 patruljer, eller drøyt 30 tjenestemenn, ute som er under kommando av Lie eller en av hans kolleger.

LES OGSÅ: Drammen først ut med felles nødnummer

Fyll og tull

Mange, svært mange, tullehenvendelser kommer gjerne i helgen og på natta. Folk som er nektet adgang til et utested eller er nektet mer servering ringer politiet for bistand.

«Dø, jeg må ha en politibil hit», er en vanlig frase fra en litt for bedugget person, forteller Magne Lie.

– En dame ringte også og lurte på om vi kunne hente barna hennes i barnehagen fordi hun selv var syk, forteller Magne Lie.

Det er flere gjengangere som ringer 112. Mange bare for å ha noen å snakke med.

– Daglig, og enkelte ringer oss flere ganger om dagen. Mange er enslige og trenger noen å snakke med, mens andre kjefter oss huden full det ene øyeblikket, før de neste dag roser oss opp i skyene, forteller Lie og Qvist og mener at dette ofte er fra personer i gruppen for rus og eller psykiatri.

– Det er svært tøft å omstille seg fra slike samtaler til å holde kontroll og kommando på en redningsaksjon, en ulykke eller en brann. Fokuset er så vidt forskjellig og vi blir slitne av dette, forteller Lie.

LES OGSÅ: Tyven måtte reddes ned fra taket

Stillhet er skummelt

Det er ikke alltid like lett å vite om det er en tulletelefon de tar imot. Ofte hører de ingen stemmer, i beste fall bare en lyd fra omgivelser og miljø.

– Det kan jo være noen som er i fare og ikke kan snakke. Vi må ta alt på alvor, men når vi etter hvert hører knising og latter legger vi på. Likedan er det med skiløpere. Vi hører denne svisj-svisj-lyden som vi kaller det, og forstår da at noen uvitende har ringt oss, sier karene og ber folk gjøre sitt ytterste for at dette ikke skal skje.

Selv om det er straffbart, har ikke politiet hittil vært veldig strenge overfor dem som misbruker nødnummer 112.

– Det er ikke ofte vi har tatt affære, men vi har ved flere anledninger beslaglagt telefoner hos enkelte som har plaget oss i overkant, innrømmer politikarene.

Spente

112 i Søndre Buskerud er betjent døgnet rundt av tre operasjonsledere. De 25 lederne går i en tre ukers turnus.

Fram til nylig har de hatt bare fire inngående linjer til 112 i Drammen. Som en følge av politiets telefonkollaps 22. juli i fjor er dette nå utvidet til 32 linjer.

– Om dette betyr at det blir flere tulletelefoner eller ei vet vi ikke, men det er lov å håpe at folk tenker seg om en ekstra gang før de trykker på tastene, ber Morten Qvist og Magne Lie.

På forsiden nå


...

Drammensere har solgt 11.000 Helene Bøksle-billetter

Som sjuåring fikk hun streng beskjed av presten om å dempe seg. Nå har 11.000 betalt for at nettopp Helene Bøksle skal synge julen inn.