Dette må du huske på ved flystreik

Mange SAS-fly kan bli stående på bakken dersom pilotene går til storstreik torsdag.

Mange SAS-fly kan bli stående på bakken dersom pilotene går til storstreik torsdag. Foto:

Av

Blir du rammet av SAS-streik fra torsdag, er det flyselskapets ansvar å ta vare på deg.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Reiseforsikringen hjelper deg ikke ved streik. Men du skal få hjelp av flyselskapet, sier pressekontakt Arvid Steen i Tryg Forsikring.

– Det første du bør gjøre er å kontakte SAS og høre hva de dekker som følge av forsinkelsen og om og når du kan reise.

Er flyavgangen forsinket mer enn fem timer eller avlyst på grunn av streik, kan du enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig. Du kan også ha reisen til gode, om det er den beste løsningen for deg.

Norske SAS-piloter har varslet opptrapping til storstreik fra torsdag. Dermed kan tusenvis av norske flypassasjerer bli stående rådville på bakken, og lure på hvem som skal erstatte reisen som gikk i vasken.

– Men har du en reise hvor SAS frakter deg en etappe, og et annet flyselskap tar deg videre, er saken litt mer komplisert, forteller Steen.

Har du en SAS-billett til København og skal videre med et annet flyselskap, så har ikke SAS noe ansvar ut over turen til København. Det betyr at du bør være kjapt ute og prøve å ombooke allerede nå, dersom du er i en slik situasjon denne uken.

– Det er mange fortvilte flypassasjerer som kommer i trøbbel fordi de ikke har gjennomgående billett fra A til B. Om du har en gjennomgående billett, vil du få erstattet hele reisen. Da er reisen reddet. I verste fall kan et kansellert SAS-fly koste deg dyrt, selv om SAS betaler ut sin del av reisen, sier Arvid Steen.

Du har krav på mat og drikke ved forsinkelser på to timer innenlands, eller tre-fire timer på utenlandsflyging. Du kan også ha krav på overnatting og videretransport.

Forsikringsselskapene anbefaler at du sjekker Forbrukerrådets flykalkulator, som viser hva du har krav på: http://www.forbrukerradet.no/fly/

Hvis du ikke har fått beskjed om at flyet er innstilt, møter du til oppsatt tid på flyplassen.

SAS har forberedt seg på en mulig storstreik fra torsdag ved å bemanne kraftig opp på kundesenteret, bookingen, sosiale kanaler og på flyplassen. Samtidig ber flyselskapet kundene om å følge med.

– Det er svært viktig at passasjerene sjekker hjemmesiden vår og status på sin flight før de drar ut til flyplassen. På nettsidene våre og på sosiale medier blir situasjonen kontinuerlig oppdatert. Våre kunder skal vite hva som gjelder, og vi jobber fortløpende med å få oversikt over hvordan streiken rammer, sier pressekontakt Tonje Sund til NTB..

Passasjerer som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, vil bli varslet med SMS. (ANB)

Fakta om SAS-streiken

  • Norsk Flygerforbund har varslet at alle norske SAS-flygere tas ut i streik fra torsdag, dersom det ikke blir enighet i forhandlingene med SAS. Dermed blir tusenvis av reisende rammet.
  • Reisende som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, blir varslet på SMS av SAS.
  • Foreløpig har selskapet ikke full oversikt over hvilke flygninger som blir rammet ved en opptrapping av streiken, men lover å informere om dette fortløpende.
  • Status for enkeltflyginger kan sjekkes på selskapets nettsider.
  • Chartertrafikk som flys av SAS fra Norge blir ikke berørt. Det vil si reiser som er booket via turoperatører som TUI og Apollo med flightnummer fra SK7000-7999.
  • SAS tilbyr kostnadsfri ombooking til/fra/innen Norge for reiser booket før 12. september og med reisedag til og med mandag 18. september. Dette inkluderer også flighter som ikke berøres av streiken.
  • Når flygninger blir kansellert på grunn av streik, har passasjeren rett til ombooking eller refusjon. SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke.
  • Om man velger å droppe turen skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, inkludert skatter og avgifter som er betalt.
  • Velger man å kjøpe en ny og dyrere billett i et annet selskap, må man dekke prisdifferansen selv.
  • I utgangspunktet åpner ikke streik for de store erstatningene EU har fastsatt når flyavganger kanselleres eller blir forsinket av årsaker flyselskapet burde ha kontroll over, som mannskapsmangel eller tekniske problemer. Streik, på samme måte som dårlig vær, regnes for å være en ekstraordinær omstendighet som flyselskap ikke har kontroll over.
  • SAS har økt bemanningen på sine kundesentre for ombooking, både på telefon og sosiale medier. Selskapet forsterker også bemanningen på flyplassene for å ta hånd om passasjerer som rammes av streik.

(Kilder: SAS, Forbrukerrådet)

Artikkeltags