Den siste Trikken blir husløs

<b>MÅ FLYTTES.</b> Formann Vidar Såtvedt og kasserer Nils Zimmermann i Drammen og Omegn Busshistoriske Foreningen ved siden av den restaurerte trolleybussen som snart blir husløs sammen med flere andre veteranbusser. FOTO: ODDBJØRN LERVIK

<b>MÅ FLYTTES.</b> Formann Vidar Såtvedt og kasserer Nils Zimmermann i Drammen og Omegn Busshistoriske Foreningen ved siden av den restaurerte trolleybussen som snart blir husløs sammen med flere andre veteranbusser. FOTO: ODDBJØRN LERVIK

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Byens eneste trolleybuss og flere andre veteranbusser blir nå husløse. Busshistorikerne ønsker seg lokaler til et buss-museum.

DEL

-Vi har i alle år slitt med å finne egnede lokaler. Dette er fjerde gangen vi blir kastet ut. Det er tungt å drive kulturhistorisk arbeid under slike forhold, sier Vidar Såtvedt og Nils Zimmermann.
De er henholdsvis formann og kasserer i Drammen og Omegn Busshistoriske Forening. Lett oppgitt står de og kikker på foreningens stolthet, en restaurert trolleybuss fra 1938. Dette er det eneste konkrete minne om den sagnomsuste Trikken som trillet rundt i Drammen i over et halvt århundre. Bussen ble pusset opp og fullstendig restaurert av foreningens medlemmer for noen år siden og er i mye bedre stand enn da den var i bruk. Dette klenodiet og flere andre historiske busser blir husløs i løpet av få uker.

PLASS TIL BUSS-MUSEUM. -Foreningen råder over tilsammen 12 veteranbusser. Noen eies av medlemmene privat, noen av foreningen og så er det noen vi disponerer på vegne av eierne.
Disse bussene er lagret på forskjellige steder i drammensdistriktet. Vi ønsker oss et romslig lokale med plass til alle disse gamle bussene og med muligheter til at foreningens medlemmer kan drive både restaurering og omvisning. Det har vi dessverre hatt små muligheter til den siste tiden. Målet vårt har jo hele tiden vært å bygge opp et slags bussmuseum der publikum kan slippe til, sier Såtvedt og Zimmermann.

BUSSBOKEN UTSOLGT. De mener det er økende interesse for busshistorie og viser til at boken "Trikken og andre gode busser i Drammens-området" nesten er utsolgt.
Boken kom ut for halvannet år siden i et opplag på 2000. Hovedforfattere er Nils Zimmermann og Jan Helmen som begge har vært med i busshistorisk forening siden starten i 1987. Zimmermann har dessuten hatt stor pågang fra flere hold om å holde foredrag om Trikken. Bussentusiastene har lyst til å bygge videre på denne interessen, men de trenger hjelp til å skaffe seg et hovedkvarter der de både kan dyrke hobbyen sin og vise fram de historiske bussene sine.

TRIKKEN JUBILERER.-I 2009 er det 100 år siden Drammen Elektriske Bane AS ble startet. Trikken var jo en elektrisk drevet trolleybuss med antenne på taket. Trolleybussen var i drift til 1967, da overtok dieselbussene.
Vi synes det ville vært veldig hyggelig om vi hadde klart å bygge opp et bussmuseum i Drammen til dette jubileet, sier Såtvedt og Zimmermann. Klubben får litt støtte fra kommunen, men de har ingen mulighet til å betale markedspris for de store lokalene de har behov for.

RIVES.Trolleybussen og tre andre av foreningens veteranbusser har de siste årene stått parkert i en garasje i Webergs gate, like ved jernbanestasjonen.
Men nå skal denne garasjen rives for å gi plass til en ny boligblokk. Derfor må bussene fjernes denne måned. Trolleybussen har fått midlertidige lokaler på Vitbank, men de 13 medlemmene i Drammen og Omegn Busshistoriske Forening ønsker seg inderlig et permanent samlingssted for alle sine veteranbusser.

Artikkeltags