Bane NOR bruker bulldosertaktikk og hersketeknikk mot lokalbefolkningen

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det foregår i disse dager store ting rett foran nesetippen vår som vil påvirke den kjære byen vår og hele regionen rundt langt inn i evigheten.

Saken er at i tråd med Nasjonal transportplan, så har Bane NOR fått i oppdrag å gjennomføre Inter City-prosjektet på Østlandet. Dette er et formidabelt stort prosjekt for å vesentlig forbedre togtilbudet i den mest befolkede landsdelen fram mot 2034.

Midt oppe i dette kommer Drammen inn i bildet. Vår by er nemlig tiltenkt som et viktig knutepunkt, ikke minst fordi det her er planlagt en omfattende parkering for svært mange togsett (minimum 25 stk.) når de ikke er i bruk på det nye jernbanenettet. Så langt virker alt bra. Dette er et prosjekt som kommer samfunnet til gode og det er noe alle vil tjene på.

Utfordringen er den at Bane NOR har dårlig tid til å gjennomføre prosjektet. De har vurdert forholdene i Drammen og kjapt konkludert med at det raskeste og billigste alternativet naturligvis er å legge denne togparkeringen (det heter toghensetting på fagspråket) til Sundland ved Gulskogen, hvor det allerede i dag er flere slike parkeringsplasser. Problemet er bare at dette er stikk i strid med hva Drammen kommune tidligere har vedtatt og lagt planer for av dette attraktive og sentrumsnære området. Det er heller ikke i tråd med hva lokalbefolkningen på Gulskogen ønsker.

Vi som bor der vil få dette massive og arealkrevende anlegget med tilhørende støy og medfølgende sterkt redusert bokvalitet, som nærmeste nabo. Planene vil også sette en effektiv stopper for mulig utbygging av Gulskogen skole, der kapasiteten i dag allerede er sprengt. Dette skjer før bydelen virkelig har påbegynt den omfattende boligutbyggingen som er planlagt for området framover. Vi ønsker ikke dette plassert her, ei heller ved de andre forslagene som Kleggen eller Pukerud.

Drammen kommune har tidligere fornuftig nok falt ned på forslaget om å legge en slik togparkering til Ytterkollen nær Mjøndalen. Vurderingene er at dette sandtakområdet vil egne seg ypperlig til dette formålet. Men slik ser ikke Bane NOR det. De går tvert imot alle lokale protester og lokalpolitiske vedtak. I stedet legger de fram en rapport, en såkalt konsekvensutredning, som mest av alt ligner et bestillingsverk, hvor konklusjonen naturligvis støtter det alternativet de ønsker. I tillegg gjør de det krystallklart at kommunen kan vente seg tøffe tak mot Staten dersom ønsket ikke etterkommes.

Til nå kan dette kanskje oppfattes som en uinteressant lokal sak, og du som leser dette tenker muligens dette kun dreier seg om sutring fra en gjeng på Gulskogen. La meg da kjapt legge til at dette er så mye mer enn bare det.

Blir dette prosjektet gjennomført i henhold til Bane NORs planer, vil det rasere byutviklingsplanene i Drammen og sette en praktfull opptur gjennom de to siste tiårene langt tilbake. Drammen har nytt godt av internasjonal anerkjennelse i form av flere priser for sin byutvikling, men nå vil man altså benytte den siste indrefileten som ligger en snau kilometer fra sentrum til en form for industri som strider drastisk med den byutviklingen man var på god vei til å gjennomføre.

Det vil bli mye støy og unødvendig mye attraktivt areal som går med bare for at Bane NOR har dårlig tid. Konsekvensene kan bli at Drammen mister sin attraktivitet for fremtidige innflyttere. Det gode omdømmet bygget opp over lang tid står nå på spill. For hvem vil flytte til denne bydelen etter at den vil bli splittet opp av dette store industrianlegget for tog? Hvor skal de nye boligene nå bygges?

Bane NOR benytter seg av en bulldosertaktikk og hersketeknikk mot lokalbefolkningen og lokaldemokratiet i denne saken. Det er på høy tid at vi sier stopp. Vi er alle foren bedre togløsning, men det må skje i tråd med lokalpolitiske ønsker og ikke på bekostning av lokalbefolkningen. Jeg setter nå min lit til at våre folkevalgte lokalpolitikere tør stå opp mot Bane NOR og står for det som tidligere er vedtatt lokalt – til det beste for våre barn, hele byen og fremtiden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken