(Gudbrandsdølen Dagningen)

Bilen, en BMW 1 serie, ble kjøpt hos Nestor bil i Trondheim i juni 2019. Etter ett år med krangling møtes nå partene i Sør-Trøndelag tingrett.

Problemene begynte nesten før Hauklien hadde startet det som skulle være drømmebilen.

– Da jeg reiste til Trondheim og skulle kjøpe den oppdaget jeg at det ikke sto oppført noe servicehistorikk siden 2016. Jeg spurte om det, men ble forsikret at de hadde hatt det hos Nestor, sier hun.

Hun kjøpte dermed bilen og reiste direkte til Kristiansand på sommerferie.

– Da jeg kom til Kristiansand blinket det en oljelampe på skjermen. Oljenivået var problemet, til tross for at Nestor hevdet de hadde hatt oljeservice på bilen. Det fikk jeg ordnet.

Totalhavari

– Etter tre uker blinket det en rød motorlampe. Det skjedde i det jeg skulle parkere hos min mor. Der ble bilen stående, fram til bergingsbilen fikk hentet den, sier Hauklien.

Og fra den dagen startet ett års kamp mot Nestor bil. Sulland bil på Lillehammer fant ut av hva som var problemet og hele motoren måtte byttes. Nestor foreslo etter hvert å bytte med en annen motor de hadde fått tak i.

– Vi kom aldri til enighet om det, fordi den motoren hadde gått 80 000 kilometer mer enn den originale. Jeg krevde da kompensasjon hvis ikke kjøpet skulle heves. Kravene fikk jeg aldri svar på.

Hauklien får hjelp av sin stefar og kontakter samtidig advokat Jan-Erik Heen.

– Jeg sender da et dokument som viser at kjøpet er hevet, men Nestor bestiller likevel motoren, uten at det er inngått en eneste avtale, sier Heen til GD.

GD har også sett e-poster som er sendt mellom Haukliens stefar og Nestor Bil AS.

Svarer aldri advokaten

Advokat Heen og Veronicas stefar etterlyser hele tiden svar fra Nestor bil, men får det sjelden.

– De svarer aldri meg, men de påberoper seg at Veronica har akseptert dette. Jeg har i flere e-poster etterlyst hvor de har denne bekreftelsen fra, sier advokaten.

Hauklien sier hun føler seg presset, da bilselskapet heller kontaktet henne i stedet for advokaten.

– Jeg føler de har forsøkt å skremme meg og bruke meg, fordi jeg er ung og jente. At jeg ikke har så mye peiling på bil. De påstår jeg har godtatt bytte av motor, noe jeg aldri har gjort. Vi har kommet med tre forskjellige krav for hvordan saken kan løses. Da vi ikke fikk svar koblet vi på advokat og hevet kjøpet, sier hun.

– De hevder også at jeg har kjørt med den varsellampa i tre uker, men alle vet at når det lyser rødt stanser du bilen umiddelbart, legger hun til.

Fikk medhold i forliksrådet

Hauklien fikk medhold i forliksrådet, da partene møttes der 07.07.2020.

Forliksrådet skriver at det er sannsynliggjort at bilen hadde feil og mangler som gir grunnlag for heving av kjøpet, at hevingserklæringen er rettidig og at kjøper har rett til erstatning.

Forliksrådet skriver i sin domsslutning at Nestor dømmes til å betale Hauklien 86.000 kroner, erstatning på 2.600 kroner, forsinkelsesrenter og saksomkostninger. Dette har ikke Nestor godtatt og saken ender opp i tingretten.

– Kjøper hadde vesentlig ansvar

GD har gjentatte ganger forsøkt å få daglig leder, Øyvind Thorsen, i Nestor Bil i tale onsdag kveld. Han tok telefonen da GD kontaktet han først 15:46, men sa at han var opptatt. Etter dette hevder Thorsen han ikke har hatt anledning til å svare, innenfor en rimelig tidsfrist onsdag kveld.

GD har snakket med styreleder i Nestor Bil AS, Arne Rokseth, som kun vil si følgende:

– Vi ser fram til morgendagen. Ellers har jeg ingen kommentar til deg.

I forliksrådets dom, som GD har fått tilgang til, står det imidlertid hva Nestor Bil AS mener om saken:

Der står det at da Nestor hentet bilen fra Sulland på Lillehammer var det etter avtale med Hauklien om at motor skulle byttes på selgers regning, før Hauklien igjen skulle overta bilen. Motor tilpasset bilen var vanskelig å oppdrive, men Nestor mener motoren som etter hvert ble montert var en tilsvarende motor som opprinnelig hadde stått i bilen.

Den hadde lengre kjørelengde, men «var en helt grei motor», står det i dommen.

Det står også at Nestor mener kjøper hadde et vesentlig ansvar for situasjonen, da hun hadde kjørt med lavt oljetrykk i tre uker fram til motoren havarerte. Nestor mener også at de forsøkte å få en konstruktiv dialog med kjøper uten å lykkes og at det ikke er grunnlag for å heve kjøpet.

Vil sette sluttstrek

Veronica Hauklien ser nå fram til å bli ferdig med saken, som går i Sør-Trøndelag tingrett torsdag.

– Jeg har vært fryktelig forbanna og oppgitt. Det skal bli godt å bli ferdig nå, sier hun.

Hva tenker du om at bilselskapet har kontaktet deg direkte og ikke advokaten din?

– Fordi de tenker at jeg ikke vet hva jeg har krav på. At det er lettere å få til en deal. Men vi har hele tiden sagt at kontakten skal gå til advokaten, sier Hauklien.