Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
«Mens folk flest lar humla suse, spiser is og nyter ferien, skal Østlandets klimavennlige transportårer rustes opp. Vi forstår at buss-for-tog og stengt jernbane kan irritere de som skal på jobb eller reise på ferie om sommeren.» – Bane Nor.
Jaja dere, ikke noe å tenke på nå som sommeren er over igjen – og buss-for-tog er over. For nå. Igjen. Og bildet Bane Nor tegner er tilforlatelig, nesten hyggelig: Is. Humla suser. Reise på ferie.
Det slo meg at i alle! De! Ti åra siden jeg flytta hjem til hjembyen min, har vi hatt et dårligere togtilbud enn de påstår at vi har – og tar betalt for. Antall pendlere i Drammen er stort, og egentlig er vi prisgitt både fulle filer på E18, tunnellarbeid både mot vest, nord, øst – og under fjorden. Og altså de alltid tilbakevendende arbeidene på langs skinnene og tilhørende buss for tog. Alt henger sammen, og særlig i Drammen.
Her er ei liste over andre ting vi trenger tog til, enn å bare reise på ferie eller jobbe, i sommermånedene:
- Hente saker og ting.
- Møte venner og familie etter et år vi ikke har sett hverandre.
- Få luft under vingene etter halvannet år som skjermungdom.
- Dra til sykehus eller andre nødvendige spesialistkonsultasjoner.
- Levere barn som skal treffe den andre familien sin.
- Reise sjøl, som barn, som skal treffe den andre familien sin.
Lista er sjølsagt lengre, alt etter hvem sin hverdag vi snakker om. Første gang barnet, den gang i førskolealder, hørte meg banne, var den gangen jeg brukte seks – seks! – timer på å reise til Oslo og ta ham med tilbake til Drammen. En idiot i gul vest hadde vist meg til feil busskø. Jeg fikk sett noen nye sider av Lier, da.
Få ting får meg til å frese som bussfortog. De som kjenner meg veit at det holder at noen bare nevner det. Etter ti år som sommerkunde på tog er dette regelen, ikke unntak. En del av vårt faste tilbud fra NSB … unnskyld; Vy. Eller er det Bane Nor? Vy, Sør, Nor, Somuchhate og Faens Oldemor. Det er sant, Faens oldemor fikk faktisk akkurat tilslag på anbud på en liten togstrekning. I Lier. Lier på tvers. Nei, som jeg kan spøke, tilbake til saken.
Det er ikke bussen i seg sjøl. Det er ikke den ekstra tida. Ikke bare, i alle fall. Det er ikke publikumsvaktene i gule vester (han var jo sikkert ikke idiot, det er jo instruksene og slusinga og hele opplegget som ikke funka) som står og skal bistå oss i den usannsynlige logistikken vi som passasjerer må følge.
Det er faktisk kanskje Lennsmannslia. Lennsmannslia! Jeg hater Lennsmannslia! For meg er det en overoppheta grusplass med sluser som minner om noe de bruker på kveg, med ansatte som ikke får si noe mer enn det kveg hadde trengt å få svar på (Lennsmannslia er altså et lite sted i Asker, ei li som nok egentlig er ganske koselig, men som alle bussfortogreisende stifter bekjentskap med der de venter på bussen videre i blodtrykkøkende omstendigheter). Og det er i alle fall det at du ikke veit hvor lang tid det tar.
Kanskje er det også dette: At enhver annen tilbyder ville gitt en slags erstatning for et dårligere tilbud enn det du kjøpte av dem.
Ville du godtatt å betale for tre kuler is, men fikk toogenhalv i isbaren? Eller; du kunne kanskje betalt billett om igjen på en festival der headlinerartisten avlyste – men ikke ti somre på rad!
Togselskapene gir oss venting, uforutsigbarhet og dårligere logistikk for prisen av full billett. De kunne lett kompensert med billigere månedskort eller andre plastre på pendlersåret. Bane Nor nevner miljø i samme slengen. Om at de må bruke tida vi pendler minst. Da er det på tide å gjøre hverdagen enklere for arbeidstakere, familier, næringsliv og turister som vil velge bort bilen. Og tenk på alle dem som ikke bruker togtilbudet, siden det er så mye å sette seg inn i som reisende. I fjor sa de at: – Vi har ikke vært gode nok til å se konsekvensene for de reisende, konkluderte Bane Nor med etter en publikumsundersøkels. No shit, Sherlock.
Om dere ikke klarer å gjennomføre nødvendig vedlikehold uten den faste perioden på somrene, er det minst ett av to som må til:
- Lavere pris – eller en kompensasjon – må mildne oss så vi togavhengige fortsatt gidder.
- En gratis måned på periodebillett er et åpenbart alternativ.
Gjør det litt smoothere for oss. Dere kan sikkert finne gode eksempler i andre land på knirkefrie opplegg. Dere trenger egentlig ikke se lenger enn til konkurrenten Flytoget for å finne eksempler på et rausere opplegg enn i dag.
Dere har ti måneder på dere.

Blir det litt mye med alle homoene?

Vil du at vi skal føde? Gi oss pensjon!

Hvorfor blir det aldri noe schwung over Strømsø Senter?

Biene og lufta og temperaturen i havet teller, så jeg sier det: La flyene stå
