Dansk havarikommisjon om togulykken: – Bilen stanset ikke før overkjøringen

Blomster ved stedet for dødsulykken lørdag mellem en personbil og et letbanetog i Trustrup på Djursland.

Blomster ved stedet for dødsulykken lørdag mellem en personbil og et letbanetog i Trustrup på Djursland. Foto:

Dansk havarikommisjon har kommet med en konklusjon etter togulykken i 2019 hvor Kim André Nielsen (34) og sønnen Benjamin (7) fra Hokksund omkom. 

DEL

DANMARK/DRAMMEN/HOKKSUND: Havarikommisjonen skriver i sin rapport at årsaken til dødsulykken var at bilen ikke stanset før overkjøringen, og at det ikke skal ha vært noe galt med lyd- og lyssignalet ved overkjøringen.

Det var VG som omtalte saken først.

I rapporten skriver den danske havarikommisjonen at det heller ikke skal ha vært noen feil i forbindelse med ombyggingen, som kan ha hatt innflytelse på anleggets sikkerhetsmessige funksjon.

Havarikommisjonen kan ikke avkrefte at et skilt som feilaktig ble fjernet kan ha påvirket sjåførens oppfattelse av situasjonen ved kryssing av jernbanen.

Far og sønn mistet livet

Det var lørdag 6. juli at eikværingene Kim Andre (34) og sønnen Benjamin (7) omkom i togulykken i Danmark.

Like før ulykken hadde familien levert en hund på hundepensjonat.

I ettertid ble det hevdet av en nabo at signalet hadde sviktet flere ganger, men den danske havarikommisjonen har konkludert med at det ikke var noe galt med signalet.

Etter planen skulle bommer vært montert fem uker før dødsulykken. Bommene skulle vært montert for å kunne øke togets hastighet fra 75 kilometer i timen til 100 kilometer i timen, fremkommer det i rapporten.

Direktør i Letbanen, Michael Borre, var tidlig ute med å si at det trolig ikke var noe galt med overgangen og at toget ville ha nødbremset ved signalfeil.

– Dette er noe av det verste som kan skje, uttalte kommunelege Einar Braaten dagen etter den tragiske ulykken.

To dager etter hendelsen, ville syvåringen Benjamin ha fylt åtte år.

Da skolen startet opp igjen, stod pulten tom.

Artikkeltags