Håndballforbundet og PR-kronene: For meg framstår dette som et spark akkurat der det gjør som vondest

Hver eneste dag jobbes det iherdig og hardt for å få pengene til å møtes på bakkeplan. Men i toppen av idretten sitter det bitte lille åpenbart løst.

DEL

Meninger(Bygdeposten): Jeg trener for et lokalt håndballag. Strålende gutter som over år har gått fra å tape det meste, til plutselig å være et lag som på en god dag kan hamle opp med mange.

Det er rett og slett morsomt.

Men det er et bakteppe der – alltid.

Tid, penger og økonomi. Får vi tak i trenere, har laget råd til ditt og har foreningen råd til datt?

Klubben jeg er trener i har orden i sysakene, og jeg har ingen grunn til å klage, men:

Jeg har selv sittet i møter hvor det har seriøst har blitt diskutert om vi har råd til å melde på alle håndballagene i seriespill. Det koster å leie halltid, gamle drakter går i arv og jeg vet det er en kamp for å få inn noen små sponsorkroner.

Og for mange familier så utgjør faktisk både lisenser og kontingenter et innhogg i den daglige driften. Men, det betales – rett og slett fordi vi som foreldre og foresatte ser at dette betyr noe for våre barn og ungdommer. Det gir dem glede, kameratskap og aktivitet.

Derfor, og nå snakker jeg utelukkende for meg selv:

Jeg blir rett og slett forbanna når jeg ser at Norges Håndballforbund og håndballpresident Kåre Geir Lio punger ut 85.000 blanke kroner på ekstern PR-hjelp for å få Berit Kjøll valgt som ny idrettspresident.

Hallo! Har håndballen og Kjøll ikke lært noe som helst av debatten som har rast i idretten?!?

Kjøll er sikkert en drivende flink dame, som sikkert kan gjøre en god jobb. Men for meg framstår dette som et spark akkurat der det gjør som vondest (uten susp – for å holde meg til håndballterminologi).

Og det blir faktisk enda verre når jeg hører Kjøll forklare seg på NRKs Torp:

Hun forteller at: « ... det er snakk om bitte lite i forhold til det store».

85.000 kroner, som ifølge VG, er brukt på PR-selskapet Zynk for å få skrevet en pressemelding, en kronikk, noen talepunkter og et punkt som omtales som «budskap» er selvsagt relativt små penger.

Men dette handler ikke om penger eller vaffelsteiking, dette handler om prinsippet.

Det er da vitterlig ikke valgkamp og PR-råd lisenspenger eller andre håndballkroner skal brukes til?

Håndballpresident Lio svarer i samme VG-sak følgende på spørsmålet:

– Med den historien norsk idrett har lagt bak seg hva gjelder rådgivningsselskaper: Burde du ikke skjønt at det ville bli bråk?

– Det er mulig jeg burde skjønt det, men jeg har overhodet ikke tenkt på det.

For meg viser dette at sunn fornuft fortsatt har dårlige vilkår i deler av toppen i norsk idrettspolitikk.

Jeg sitter igjen med følgende undring:

Hva er det neste håndballforbundet kan bruke penger på? Og hvor mye kan de bruke etter eget hode?

Skal man betale «bitte lite» ved neste stortingsvalg også – det er jo tross alt de folkevalgte i storting og regjering som deler ut penger og midler til idretten? Er 800.000, to millioner eller åtte millioner «bitte lite» også?

Eller skal det brukes penger på ledervalg i Åmot, Kongsberg eller Vikersund, fordi det gagner håndballforbundet?

Nei folkens. Om det var så viktig å kjøpe disse kommunikasjonsrådene i valgkampen. Så får Lio eller Kjøll jammen ta regningen selv – spør du meg.

For meg hjelper det definitivt ikke at Lio forklarer i Aftenposten at «mye av kritikken handler om manglende forståelse for at forbundet er en profesjonell organisasjon».

Det tolker jeg rett og slett som at Lio har en manglende forståelse for hva en frivillig organisasjon er.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags