Jeg spyr. Jeg spyr av kommentarfelt. Jeg spyr av fordommer som sitter altfor hardt altfor langt inn hos mange av oss. Jeg spyr av at det bare skal ett bilde med en som viser huden sin, ett bilde til, før dyret kommer fram.

Men jeg gråter av at det kom sommeren etter at dere ble skutt på.

Oslo Pride ble som kjent tragisk avbrutt av dødelig vold i juni. For en som har vokst opp med åpent homofile familievenner siden jeg var liten er det stadig et sjokk å se hvor mye dritt folk får bare fordi man har en annen identitet enn heterofil. For en som daglig på jobb ser hvordan skeive bevegelser former kulturen vår er jeg sjokkert over tilbakegangene de siste tiåra.

Siri Narverud Moen

Siri Narverud Moen skriver fast for DT om musikk, kultur og politikk, og om å være mamma i byen og naturen. Hun har tidligere bodd i Berlin, Oslo og Trondheim, og har kommentert estetikk og popkultur i en rekke nasjonale medier.

I dag går det et nytt regnbuetog i Oslo, og blant artistene som opptrer er Big Daddy Karsten.

Da nettavisa Drammen Live24 publiserte bilder fra festene under vår lokale Drammen Pride i august viste de rapperen Karsten med rød bondagesele, en morsom sekk og poseringer som ser ut som de går utapå både vaudeville-dansere til moderne popartister, oftest kvinnelige. At Karsten, Norges første åpent homofile rapper, flasher magen og rumpa på den måten har en masse lag og assosiasjoner man kan ta på alvor eller lek.

Kommentarfeltet hos Drammen Live24 klikka på det de sa var ekkelt på bildene. «Ekkelt», «kvalmt» og sågar «jeg vil beskytte mine barn mot dette». «Dette har gått for langt». Redaksjonen har sletta og moderert masse, noe som vitner om at enda verre ting også opprinnelig ble ytret. Så ja. Det er vanskelig å holde motsvarene i dempede former, kjenner jeg.

Jeg spyr av fordommer som sitter altfor hardt altfor langt inn hos mange av oss.

Jeg ser forresten det finnes forskjellige meninger om bruken av ordet skeive. Jeg bruker det fordi jeg har hørt «We’re here, we’re queer!» nesten hele livet, og «skeiv» er en versjon av dette. Jeg lytter, men det er litt fremmedgjørende å bruke en rekke av bokstavforkortinger (LHBT+).

Uansett: Hadde ikke kjønns- og seksuelle minoriteter sett inn i heteronormalen med viktige, andre briller hadde vi gått glipp av en masse framskritt – for alle, uansett legning. Hverdagen min ville vært fylt av færre muligheter, idealene mindre oppnåelige uten den skeive kampen. Sommeren 2022 er en forferdelig påminnelse om alt som er ugjort.

Drammen, vi, som by kunne godt aktivt feid for døra for å trekke grensa for hva som er akseptabelt, vi klarte det godt med å avvise SIAN tidligere i sommer.

Jeg får lyst til å sende dem som synes «det har gått for langt» inn på biblioteket og lese seg opp på teorier om fellesskap og utenforskap, på historien (start i Tyskland og Østerrike på 20-tallet). Så kan de tenke igjennom hvilke barrierer en som Big Daddy Karsten har sprengt i fillebiter. Ikke bare har han etablert seg som åpent homofil i en trangsynt musikksjanger, der gangsters var mer velkomne enn tøysing med kjønnsroller. Han poserer også med et kroppsspråk som kvinnelige popartister har hatt (eller blitt tildelt) enerett på. Med den ekstraordinære kroppen han har.

Les flere DT-Spaltister her

Som unødvendig usikker kvinne som kan finne på å holde inn magen når jeg går på stranda, mistenker jeg at reaksjonene mot Karsten ikke bare kommer fordi han er en homo på scenen. Og jeg vil ha meg frabedt shaming, å påføre den frigjorte skam, både på grunn av kroppsfasong og på grunn av tøysing med fetisjer.

Som flere påpekte; Karstens show var på en scene med 18-årsgrense. Det kan altså ses som en liten storm i vannglasset. Men å si at «det ble litt mye med de homoene» er å stable usynlige byggesteiner til grensene vi setter opp for «de andre». Som umerkelig kan flettes med argumenter om at kjernefamilien med to kjønn til foreldre er det eneste naturlige for barn å se. Som bygger konspirasjonsteorier om en hemmelig orden som vil vinne ungdom over til homofili. Som vil kontrollere skeive og kvinners seksualitet.

På tide å knytte neven, menn og kvinner, lhbt+ og alle plusser i mellom.

En av Big Daddy Karstens låter starter «Oops, I did it again». Hvem har han lånt det fra, da? Husker du også hvem som kontrollerte henne og ødela livet hennes? Paradokset drypper av dobbeltmoral og gamle patriarkat. Kanskje også av redsel for å tape makt og ansikt.

Ansikt kan sminkes, da. En av Norges mer omstridte «redaktører» skreiv nettopp på nettsida si om sminketrender at «en mann elsker det feminine med en kvinne. Vi er utrolig takknemlige for at dere gjør dere vakre (...) Dette er nok en byrde med det å være kvinne. Vi skal anerkjenne dere for den innsatsen som legges ned.» Han ville for øvrig ha seg frabedt sminke på menn.

Not all men. Heldigvis. På tide å knytte neven, menn og kvinner, lhbt+ og alle plusser imellom. Men også å dissekere hvor mørket kommer fra.

Spaltisten har konferert med artistens manager om hva han er komfortabel med å omtales som etter den nevnte facebooktråden.