Det er mer enn nok parkeringsplasser i Drammen sentrum, og de bør i alle fall ikke være gratis

DEL

Meninger For noen er gratis parkering og flere p-plasser svaret på omtrent alle livets utfordringer. Derfor tok det ikke lang tid etter lock down av Norge før det ble innført gratis parkering i Drammen sentrum, etter ønske fra handelsstanden.

Kommunen så trolig en mulighet til åvise seg som en ja-kommune, så det tok ikke lang tid før de rundt tusen kommunale p-plassene på gateplan ble omgjort til gratisplasser. Dette tiltaket skulle gjøre det enklere å komme seg smittefritt til butikkene og dermed opprettholde handelen i sentrum.

Men fra 1. mai var det slutt. Ikke fordi kommunen hadde tapt flere millioner kroner, men fordi næringslivet i sentrum gjorde kuvending og ønsketseg tilbake til gammel ordning, nemlig at folk må betale for å parkere.

Det viste seg nemlig at gratisplassene ble okkupert av folk som jobber eller bor i sentrum. Slik fungerer det selvsagt når noe er gratis hele dagen, og når det er den som kommer først til mølla som vinner.

– Etter kanskje tre uker skjønte vi at dette ikke fungerte. Gratisparkeringa gjorde at det faktisk ble dårligere sirkulering i plassene, uttalte nylig daglig leder Tom Søgård i Byen Vår Drammen til Drammens Tidende.

Denne erfaringen er interessant av flere grunner, og noe vi bør huske til neste gang spørsmålet om gratis parkering dukker opp. For det første viser den det norske og internasjonale undersøkelser har vist i mange år, nemlig at gratisparkering i gatene ikke gir mer fart på sentrumshandelen. Det er mye mer nyansert enn som så.

Det er en myte at bilisten er den beste kunden, ifølge en rapport fra Statens vegvesen. Etter å ha oppsummert både nasjonal og internasjonal forskning om temaet, viser det seg at bilistene riktig nok legger igjen mer penger per handletur, men de kommer sjeldnere tilbake. Syklister, fotgjengere og kollektivreisende derimot, handler for mindre per tur, men handler til gjengjeld oftere. Derfor kan det være mer å tjene på de myke trafikantene både per uke og per år.

En undersøkelse Norconsult gjorde for Byen Vår Drammen vinteren 2018 viser nøyaktig det samme. Av alle som er på handletur i Drammen sentrum, reiser nær halvparten kollektivt og tre av ti går til fots. Bare to av ti kjører bil. Av dem som bor i sentrum, og de blir det stadig flere av, går over åtte av ti på beina. Og det er de under 40 år som kjører minst bil til sentrum – bare én av ti faktisk. Det er bussen og egne bein som er det mest populære fremkomstmiddelet blant de unge voksne.

Ifølge parkeringsundersøkelsene, harbutikkeierne i sentrum en tendens til å overvurdere hvor mange kunder som kommer langveisfra og antall kunder som kommer til butikken med bil. Butikkhandelen er mer lokal enn det butikkeierne har trodd, og derfor er bilen mindre viktig på disse reisene. Undersøkelser fra Transportøkonomisk institutt viser at bedre forhold for gående gir mer handel.

Det som trekker folk til sentrum er utvalget av butikker og serveringssteder, og ikke minst atmosfæren i byen. Som eksperter på byutvikling påpeker, kan den urbane atmosfæren være en attraksjon i seg selv. Rett og slett den følelsesmessige opplevelsen byrommet gir, og som gjør at du får lyst til å være der. Bragernes torg og restaurantene som omkranser det, lekeparken og elveparken er gode eksempler på slike kvaliteter. Ikke overraskende scorer bysentra med mye biltrafikk og motorstøy lavt på det som har med urban atmosfære å gjøre.

Derfor er det ingen grunn til å mase mer om flere parkeringsplasser og mer tilrettelegging for biltrafikk i Drammen sentrum. Både på Bragernes og Strømsø er det allerede en overflod av private og kommunale parkeringsplasser, nærmere bestemt 4000, og det er aldri fullt. Det er bare å velge og vrake, og gidder du å spasere et par minutter, omtrent like langt som fra p-huset på Gulskogen til andre enden av senteret, så er det i tillegg gratis parkering i alle kommunale p-hus etter klokken fire på hverdager og etter klokken 12 på lørdager.

Det er kanskje forståelig at bilen får så stor oppmerksomhet. Mange har et sterkt forhold til den, og Drammen har alltid vært en bilby. Samtidig undervurderer vi at folk har andre behov enn å parkere og å kjøre fra dør til dør. La oss huske det neste gang det dukker opp et problem. Svaret er neppe gratis parkering.

Les også:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags