Dette gjør meg motløs på elevenes vegne: At vi ikke lærer dem å huske godt nok

Av

Kritisk tenkning er ikke bare ferdigheter, det handler om holdninger og viljen til å handle kritisk med grunnlag i ny innsikt. Dette tar tid og må læres, og arbeidet starter i førsteklasse – og kanskje lenge før det.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det kribler litt ekstra i magen nå, ikke bare for nye førsteklassinger – men også for alle oss som jobber i skolen.

Er vi godt nok forberedt til en skolestart med smitteverntiltak og ny læreplan? Har vi stilt oss selv de kritiske spørsmålene? Har vi innhentet nok informasjon og brukt de kildene vi bør?

Har vi vært uenige oss imellom i prosessen? Ja. For det er i meningsbrytningen vi skjerper oss, tar en ekstra runde, stiller nye spørsmål og kommer videre. Det er sånn vi lærer.

En av gledene ved å jobbe i skolen er at tidligere elever som har gått videre til ungdoms- og videregående skole kommer innom for å si hei. For et par år siden var det Pia som kom innom.

Pia gikk ikke rundt grøten, men rett på sak: «Dere må slutte å undervise sånn som dere gjør nå. Dere må lære oss å huske. Nå føles det som om skolen bare handler om å pugge! Jeg hadde det fint på barneskolen, men jeg lærte ikke å huske godt nok».

Jeg tenker tilbake på Pia og klassen hennes. De startet allerede i første klasse med å lære forskjellen på faktatekster og eventyr, de skapte et læringsmiljø der det å stille spørsmål og lytte til andre var viktig, de var detektiver og jaktet på bevisene: «blir håret blankere av denne shampoen?»

De sjekket kildene som de visste var sikre på nettet, de drøftet og var uenige. Læreren ledet arbeidet, utfordret, viste hva som var fleip og hva som var fakta. Mange hadde motet til å hevde egne meninger i den klassen. Pia har det fortsatt. «Det er karakterene som teller. Jeg pugger og jeg prøver å huske. Jeg er redd jeg ikke får gode nok karakterer. Jeg testes ikke på læring, men på det jeg husker av fakta. På mange prøver får vi ikke bruke kilder eller hjelpemidler. Lærerne sier at dette må vi kunne til eksamen».

Jeg kjenner jeg blir motløs på hennes vegne. Skal vi lære elevene å pugge for å huske mest og best mulig? Er vi fortsatt der i norsk skole?

Det er ikke jeg som setter mot i Pia, det gjør hun selv. «Det er ikkesånn det skal være. Det er jo læringa som er morsom, hele greia liksom. Hva er vitsen med å lese til en prøve og svare på ting som enten er rett eller feil, og som har et fasitsvar. Kanskje det må en revolusjon til, for det er jo ikke læring. Jeg vil ha vurdering på det jeg gjør underveis, ikke en karakter som forteller meg om jeg er smart eller dum».

Og da kjenner jeg henne igjen. Pia har karaktér. Jeg kjenner igjen tankesettet, troen på at vedtatte sannheter kan kritiseres og bør kritiseres. Hun reflekterer over at når prøveresultatene er viktigst, må hun bruke enkleste og raskeste metode for å huske: pugging.

Hun har ikke tid til prøving og feiling, drøfting og meningsbrytning. Pia vet hva læring er. Det er utholdenhet når hun ikke forstår og likevel å ønske utfordringen velkommen. Når hun bruker tid på innsatsen. Det er når hun skjerper seg og kanskje endrer syn gjennom kritisk drøfting og større tilfang av fakta. Det er å tørre å feile på veien.

Det er å kjenne at det er godt nok når du har lagt ned mye arbeid og kjenner på at dette ble bra. Kan det settes en karaktér på det?

Pia har et tankesett som er rettet mot fremtiden. Fremtiden krever håndtering av store mengder informasjon og ferdigheter, og hun har verktøyet som trengs. Hun skal delta i å løse de store problemene som ligger foran oss. Hun skal ta valg basert på faglig forståelse og personlige verdier.

Kritisk tenkning er ikke bare ferdigheter, det handler om holdninger og viljen til å handle kritisk med grunnlag i ny innsikt. Dette tar tid og må læres, og arbeidet starter i førsteklasse – og kanskje lenge før det. Små barn stiller foreldrene sine opp til 73 spørsmål daglig i førskolealder, de er nysgjerrige.

Jeg ønsker Pia og alle elever som har mot ogevne til kritisk tenkning velkommen – vi og verden trenger dere!

Lykke til med skolestart alle elever, lærereog skoleledere.

Les også:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken