DRAMMEN: 8. november skrev regjeringen i en pressemelding at de ikke foreslår koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper utover 2021.

– Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Brakar er blant kollektivtjenestene som har lent seg på koronastøtte fra staten de siste to årene. Frafallet av kunder under pandemien har gjort at de har tapt 159 millioner kroner under pandemien.

30 prosent av Brakars inntekter kommer fra billettinntekter. Resten er tilskudd fra fylkeskommunen. Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken, hadde et håp om at den nye regjeringen vil bidra til å opprettholde kollektivtilbudet til Brakar.

– Vi var skuffet tidligere, og er like skuffet nå. Særlig i lys av at smitten øker, og folk i større grad kvier seg for å reise kollektivt, sier han.

– Veldig synd

Nivået for antall passasjerer på tog- og annen kollektivtrafikk ligger nå på mellom 75 og 80 prosent av nivået i 2019. Skinnes tror ikke at nok kunder vil komme tilbake, nå som smitten øker i landet.

– Vi må tilpasse tilbudet etter antall. Slik det er nå kan jeg med sikkerhet si at rutekutt og økte priser kommer til å bli iverksatt fra påsken av i hele Viken, sier han. Han legger til:

– Det er veldig synd for de som rammes. I tillegg bryter det med arbeidet vi har lagt ned i flere år, sier Skinnes.

Kutt i kvelds- og helgeruter

Administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord sa til Drammens Tidende for to uker siden at det kunne bli økte priser og kutt i rutene høsten 2022, om ikke den nye regjeringen tar grep.

Nå forteller han hvilke av Brakar sine ruter som er utsatt.

– Det blir kutt i kveldsruter og helgeruter. De rutene det er lite folk på, som går hver halvtime nå, går over til timefrekvens, sier Sundfjord.

Han sier at det er for tidlig akkurat hvilke rutenumre det er snakk om.

– Men det vil ramme de som har et reisebehov i helgene, enten i forbindelse med jobb eller fritidsreiser.

Hvor mye prisene kan øke er ennå usikkert. Men det blir nok en kombinasjon av brisøkning og rutekutt, forteller Sundfjord.