Høy fart og ekstremkjøring irriterer båtfolket i Buskerud

HØY FART: Hos Gjensidige opplever de at båtene blir stadig mindre samtidig som motoren blir stadig sterkere.

HØY FART: Hos Gjensidige opplever de at båtene blir stadig mindre samtidig som motoren blir stadig sterkere. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Knallsommeren har ikke bare vært positivt for båtfolket. Det meldes om rekordmange skader hos Gjensidige, og mange irriteres av støy og høy fart på sjøen.

DEL

En undersøkelse gjennomført av Ipsos for Gjensidige viser at 41 prosent av de i Buskerud som eier båt svarer at de opplever dette av og til. 15 prosent opplever dette ofte.

LES OGSÅ: Båt satt fast under brygga

Irritert båtfolk

–  Ikke alle har funnet den «roen» de skulle ønske. Høy fart, støy og kjører for nærme – er flere momenter som irriterer store deler av båtfolket, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Så mange som 6 av 10 båteierne i Buskerud opplever at andre båtførere er til sjenanse og bryter fartsgrensene til sjøs.

Gjensidige er derfor opptatt av at de som ferdes på sjøen tar sikkerhet på alvor og forholder seg til hverandre på en god måte. Dessuten er det viktig å huske på at fartsgrensen i flere områder kun er fem knop, også for vannskutere.

SENK FARTEN: Kommunikasjonssjef i Gjensidige Arne Voll oppfordrer folk til å ta hensyn når de ferdes på sjøen. Dette kan blant annet være å senke farten.

SENK FARTEN: Kommunikasjonssjef i Gjensidige Arne Voll oppfordrer folk til å ta hensyn når de ferdes på sjøen. Dette kan blant annet være å senke farten. Foto:

– Det er viktig å poengtere at de aller fleste er flinke og tar hensyn andre,  sier Voll.

LES OGSÅ: Ordføreren vil ha orden på båtstrømmen

Rekordmange skader

– Det er rekordmange skader som er meldt inn i år. Vi ser en økning på nærmere 50 % sammenlignet med tidligere år, noe som selvfølgelig å gjøre med den vanvittige sesongen, sier Voll.

Gjensidige begynte år registrere skader allerede i april, noe tidligere enn hva som er vanlig.

Økningen i antall ulykker gjelder i hovedsak materielle skader, og ikke personskader. Kommunikasjonssjefen informerer om at skadene som registreres er særlig til og fra kai, og kollisjoner til med andre båter og land.

– Mange burde nok tatt båtførerprøven. Da hadde skadeomfanget sannsynligvis gått ned, sier Voll.

LES OGSÅ: Giftet seg under elvefestivalen

Mindre båter og større motor

Samtidig ser han klare tendenser til at motorstørrelse og fart har økt betydelig de siste fem til ti årene. Båtene blir mindre og mindre, og motorene blir større og større.

– Dette er en erfaring vi deler med Redningsselskapet. Går vi tilbake i tid hadde båtene små påhengsmotorer. Idag er det ikke usannsynlig å finne båter som både har 25 og 50 hestekrefter.

– Det er også viktig å skaffe seg kompetanse før en setter seg i en båt. Selv om utstyret er på plass er det fortsatt mange som ikke vet opp og ned på et sjøkart eller vet hvordan navigasjonsutstyret brukes, sier Voll.

Han kommer med klare oppfordringer til båtfolket.

– Senk farten og ta hensyn til omgivelsene. Da blir det sikrere og ikke minst, mye hyggeligere for alle som oppholder seg på sjøen.

LES OGSÅ: Båtliv på Tangen i 100 år: – Vi tar vare på kystkulturen

Artikkeltags