Festforestilling utsolgt på ti minutter

SUKSESS: Den tredje filmen i Fifty Shades-serien har premiere om en uke, og har allrede solgt over 1.900 billetter.

SUKSESS: Den tredje filmen i Fifty Shades-serien har premiere om en uke, og har allrede solgt over 1.900 billetter.

Artikkelen er over 1 år gammel

Trodde du interessen for Fifty Shades var over? Å nei da. Da billettene ble lagt ut i november ble festforestillingen neste fredag utsolgt på under ti minutter.

DEL

DRAMMEN: Neste helg blir det trangt om plassen hos Kino City i Drammen. En uke før premieren har over 1.900 personer sikret seg billetter til den tredje Fifty Shades-filmen.

Men det er mer enn salgstallene som er spesielle med Fifty Shades. Kinosjef Steinar Johansen har gjort følgende observasjoner:

– For det første, så er det nesten utelukkende kvinner som ser denne filmen. Jeg tror nesten 99 prosent av alle kinogjestene er kvinner. Det er selvsagt enkelte menn som er «truet» med, men de er i stort mindretall, sier Johansen.

Mange vennegjenger

– I tillegg ser vi at mange gjør noe ekstra ut av kinobesøket. Mens det vanligvis er par og mindre grupper som går sammen på kino, så ser vi at på Fifty Shades, så er det større venninnegjenger som går sammen. Vårt inntrykk er at de gjør noe sosialt ut av kinobesøket, og gjerne fortsetter ut for å spise eller feste etter filmen.

Men selv om publikum er ganske ensartet når det gjelder kjønn, så er aldersspekteret bredt. Filmen har 15 års aldersgrense, men det er langt fra bare de yngste som finner veien inn i kinomørket.

– Det er veldig stor spredning i alder. Filmene engasjerer tydeligvis alle, både yngre kvinner og kvinner godt opp i 50- og 60-årene, sier Johansen.

LES OGSÅ: Publikum elsker kinoens «kongetribune»

Raskt utsolgt

Billettene til årets film ble lagt ut for salg i slutten av november – og reaksjonen lot ikke vente på seg.

– Vi så en umiddelbar salgstopp så snart billettene ble lagt ut. Premieredagens fem forestillinger fredag er snart helt utsolgt, og resten av helga begynner også å fylle seg opp.

Det første som ble lagt ut var en festpremiere i sal fire fredag kveld. Her gjør kinoen litt ekstra stas på de 190 som har sikret seg billett, med både champagne og en «goodie bag» til alle.

– Den forestillingen forsvant på under ti minutter, sier kinosjef Johansen.

Filmene er basert på bøkene til forfatteren E.L. James, og er solgt i godt over 100 millioner eksemplarer. Den første filmen kom i 2015, med oppfølgeren to år senere. De to filmene har spilt inn nesten en milliard dollar (nesten åtte milliarder kroner) på verdensbasis, til tross for relativt lunkne anmeldelser.

God start på året

I Drammen ble den første filmen sett av hele 10.500 personer, mens oppfølgeren endte på 8.200.

– Dette er veldig gode tall når vi tar med i betraktningen at det nesten bare er kvinner som ser filmen. Årets film har så langt solgt omtrent det samme i åpningshelga som fjorårets – og det vil nok bety at den havner på topp-10-lista for 2018, sier Johansen.

Starten på året har vært god for kinoen i Drammen. Best besøkt så langt, er «Den 12. mann», som hadde premiere i romjula. Den er så langt sett av hele 16.100, og vil trolig nærme seg 20.000 før den tas av plakaten. Også den siste «Star Wars»-filmen leverer solide besøkstall, med 12.500 så langt.

Det betyr at årets første måned ser bedre ut enn fjoråret, som var et gjennomsnittlig kinoår. Kinosjefen tror 2018 blir et godt år for kinoen, på grunn av mange storfilmer som har premiere i de kommende månedene.

LES OGSÅ:

Over 100.000 har sett «Den 12. mann» – Marianne og Stian er to av dem

Her ser Håkon seg selv på kino 

Artikkeltags