Mads bruker det vonde til noe positivt

Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Animasjonsfilmen «I Am Dyslexic» har i vinter gått sin seiersgang på filmfestivaler verden over. Det er Mads Johan Øgaard fra Drammen som står bak suksessen.

DEL

DRAMMEN/FALMOUTH: Filmen handler om opplevelsen av å ha dysleksi, noe Øgaard har et personlig forhold til da han selv har en alvorlig grad av diagnosen.

Nå er han også aktuell med bokillustrasjon om samme tema.

– Filmen prøver å illustrere hvordan det føles å ha lærevansker i det nåværende skolesystemet. De som er rammet bør være stolte av hvem de er, og de må vite at de ikke er alene om sine vansker, sier Øgaard.

Mads tar i bruk flere virkemidler for å skildre disse følelsene. I filmen følger vi en liten gutt med dysleksi på hans reise for å klatre et fjell i en verden laget av bøker. Et fjell som representerer utdanningssystemet.

Animasjonsfilmen er bacheloroppgaven fra hans studier ved Falmouth University i England.

Basert på egne erfaringer

Øgaard forteller at filmen er basert på hans egne erfaringer fra da han selv var elev i det norske skolesystemet.

– Det har påvirket meg mye å ha både dysleksi og dyskalkuli (tallblindhet), men jeg har aldri latt meg knekke av utfordringene. Jeg har vært interessert i temaene helt siden jeg selv fikk diagnosene, og gjennom mine kreative evner bruker jeg nå det vonde til noe positivt, sier Mads.

Saken fortsetter under bildet.

– Sammen med min produsent Katie Noel Wyman og et team på over 60 medstudenter, klarte vi ikke bare å lage en film, men også et miljø hvor det var trygt å snakke om egne lærevansker, sier han.

Øgaard sier at mottakelsen av filmen har vært overveldende.

– Jeg får stadig e-poster fra hele verden som vil takke meg for å ha laget den, og at de kjenner seg igjen. Jeg har flere ganger tatt til tårene når jeg har fått så fine tilbakemeldinger, sier Mads.

– Det er sterkt når man får en e-post fra en far som forteller at filmen har forandret hans sønns liv. En sønn som tidligere slet på skolen, men etter å ha sett filmen sier han «jeg er ikke alene, pappa». Det er helt sinnssykt å tenke på at jeg har hjulpet mange mennesker ved å lage en film som beskriver mine egne erfaringer, legger han til.

Stor suksess

Filmen bruker blant annet kontrasten mellom karakterene som er i 2D, og en verden som er dataanimert får å vise at hovedpersonene ikke hører hjemme. I kombinasjon med musikeren Mari Hajem fra Lier, og hennes team har filmen hatt stor suksess. Den har også blitt brukt i undervisning i både Norge og England.

Filmen blir fortsatt sendt til festivaler, og de planlegger å forsette med det fram til utgangen av året, før filmen vil bli lagt ut offentlig.

–  Jeg er overlykkelig av å se at filmen gjør det så bra som den gjør, men jeg må gi en spesiell takk til Åsne, Lisbeth og ikke minst Dysleksi Norge som har hjulpet til med promotering av filmen, sier Mads.

Bokkontrakt etter én dag

DYSLEKSI

  • Dysleksi, eller ordblindhet, er et ord som brukes om store vanskeligheter med å lære å lese og skrive.
  • Tilstanden innebærer en svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter til meningsfylt språk, og motsatt omforme muntlig språk til skrift.
  • Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer dysleksi som en sykdom som innebærer vansker med å lære å lese til tross for vanlig opplæring, normal intelligens og gode sosioøkonomiske forhold.
  •  I Norge kan man regne med at flere hundre tusen mennesker i større eller mindre grad er rammet. Alvorlige dyslektiske forstyrrelser forekommer hos to til fem prosent av befolkningen. Det betyr at det er dyslektiske elever i nesten alle skoleklasser.
  • Dysleksi er et av den vestlige verdens mest vanligste funksjonshemming.
  • Idag finnes flere IKT-hjelpemidler for personer med lese- og skrivevansker.
  • I Norge finnes flere kompetansesentre som kan rådgi uavhengig av produsenter på hjelpemidlene som finnes. Også hjelpemiddelsentralene kan bistå, og i noen tilfeller spesialpedagoger ved skolene. Det er også mulig å kontakte Dysleksiforbundet i distriktet.

Da lærerne på universitetet oppfordret Mads og hans medstudenter at de måtte begynne å promotere seg selv, tok Mads til internett for å starte prosessen.

Han fulgte oppfordringen og la ut noe av arbeidet sitt. Dagen etter fikk han sin første bokkontrakt med forlaget InfolitenBOK.

– Nei, det tok ikke lang tid før jeg fikk et tilbud! Det sa jeg meg mer en gjerne villig til. Jeg har jobbet med å illustrere boka «Det finnes ord bak bokstavene» samtidig som jeg studerte. Illustrasjonene ble ferdig i desember i fjor, sier Mads.

Denne uken ble «Det finnes ord bak bokstavene» lansert på Eldorado bokhandel i Oslo.

– Når vi trenger illustratør til våre utgivelser, pleier vi å lete på internett og i aviser etter noen med et spesielt uttrykk. Vi fant Mads sine arbeider på Twitter, så det var ganske tilfeldig, sier Terje Rønhovde, daglig leder i InfolitenBOK.

Det finnes ord bak bokstavene

– Bokens tema er naturligvis svært viktig for ham. Både i illustrasjoner og animasjonsfilm er han opptatt av å formidle opplevelsen av å leve med dysleksi, sier Terje Rønhovde.

– Vi i InfolitenBOK er fagpersoner som står for pedagogikken i boken. Mads har gjennom sine illustrasjoner tilført boken det emosjonelle aspektet, legger Terje til.

Boken er en håndbok for barn og ungdom om dysleksi. Den gir tips og veiledning til dem som selv har dysleksi og andre som møter barnet/ungdommen i det daglige.

Boken har rikelig med sitater av unge som har dysleksi om hvordan de har det i hverdagen. 

Dette er en tilrettelagt bok med enkel tekst. Boka er laget for dem som har diagnosen, og for medelever, venner, søsken og annen familie. For lærere, assistenter og andre fagpersoner er boken en måte å sette seg inn i det viktigste rundt dysleksidiagnosen.

Boken er skrevet av Lisbeth Iglum Rønhovde og Åsne Midtbø Aas.

Fremtidsplanene er klare

– Jeg håper å komme tilbake til Norge innen skoleåret er omme for å jobbe som spesialpedagog og ettervert videreutdanne meg som lærer. Jeg ønsker å hjelpe dem som ikke får den støtten de trenger, som jeg ikke følte jeg fikk da jeg gikk på skolen. Jeg håper også å kunne illustrere flere bøker. Jeg har fulgt mine drømmer så langt og jeg har ikke tenkt til å stoppe nå! Jeg gleder meg til hva fremtiden vil bringe, avslutter Mads.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags