Ny bybru er pengesløsing

Av
DEL

MeningerI Drammens Tidende sist uke er det først ei dobbeltside om formannskapets demokratiske behandling av hvorvidt Drammen kommune skal bruke et enormt beløp på bygging av ei helt ny bybru. Flertallet snur og mener det er økonomisk nødvendig å droppe riving av den 83 år gamle brua og bygging av ei ny bru til hele 673 millioner.

Noe av kostnaden skal Bane NOR som har generert behovet for ny bru ta, men uansett vil man spare bykassa for ca. 1/4 milliard ved å droppe helt ny bru og heller oppgradere den gamle grundig. Dette er absolutt ikke småpenger for en by av Drammens størrelse, og det er overraskende å se at Høyre som alltid framstiller seg som det økonomisk mest ansvarlige partiet, nå er det eneste partiet som vil øse ut disse store beløpene.

Det er veldig mye annet og viktig Nye Drammen må investere i enn ei ny bybru som ikke er veldig nødvendig. Uansett hvem som får makta i den nye kommunen så er behovet for å bygge ny bru for privatbiler passé. Den ikoniske brua som i generasjoner har knyttet sammen Bragernes og Strømsø, er en viktig del av bybildet og må beholdes, men rustes opp for å gi gående og syklende samt muligens bussene en god forbindelse mellom de to flotte torgene. Bilistene har nå vendt seg til å bruke Holmenbrua og den nye Øvre Sund bru.


På siden etter nyheten om formannskapets vedtak så har Herborg Bergaplass et stort oppslag om at Høyre vil kapre stemmer på å stå fast på pengesløseriet ved å bygge ny bybru. Dette er nok kun et frieri fra Drammens Tidende til byens Høyre-elite, som har angrepet avisa kraftig i det siste. Jeg håper og tror at Herborg her tar feil. Mange vil nok være enig i at dette like gjerne kan slå motsatt ut. I alle fall vi som bor i Nedre Eiker, Svelvik og utenfor sentrum i Drammen ser at dagens brutilbud er bra nok for oss bilister.

Det er som sagt mange oppgaver den nye kommunen må investere i. Flertallet i formannskapet pekte på noen behov. Jeg med et hjerte som banker for breddeidretten, et livsviktig tilbud i enhver kommune, mener at en del av den kvarte milliarden bør brukes til å realisere noen av de mange viktige idrettsanleggene som byen mangler.

Drammen er ifølge årlige oversikter utarbeidet av Kulturdepartementet og NIF den byen i Norge med dårligst anleggsdekning utenom Oslo. Da Marienlyst-prosjektet ble stoppet lovet Høyre og de fleste andre partiene at idretten ikke skulle bli taperen som følge av dette, men det har den faktisk blitt. Alle anleggsplanene både på Marienlyst og Berskaug har stoppet helt opp, og det skjedde faktisk da flertallspartiene i bystyret konkluderte med at de måtte bruke minst samme beløp på ny bybru som de 300 millionene som skulle gå fra Marienlyst-prosjektet til nye idrettsanlegg i byen.

Jeg oppfordrer alle dere iherdige og flotte frivillige som hver dag står på for å klare å få gitt byens barn og ungdommer et brukbart idrettstilbud. Reise dere nå i innspurten av valgkampen og forlang at penger heller brukes på nødvendige idrettsanlegg enn på en ikke helt tvingende nødvendig riving og gjenoppbygging av ei bybru som vil fungere utmerket med en mindre oppgradering!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags