DRAMMEN: Guro ble til Guru. Undertegnede lo, og postet det på Instagram. Akkurat slik Starbucks angivelig ønsker, skriver Nettavisen.
For få måneder siden ble nemlig en video fra komiker Paul Gale, med tittelen «The real Reason Starbucks Baristas Spell Your Name Wrong», en hit på YouTube. Snart ni millioner har ønsket svaret på hvorfor vi ofte får igjen kaffekoppen med et helt annet navn, eller hvorfor Jessica er blitt til Gessika. I videoen hevdes det at baristaene feilstaver navnene med vilje.
Saken er blitt tatt opp igjen denne uken gjennom podcasten til de svenske komikerne og programlederen Filip Hammar og Fredrik Wikingssons, «The Filip and Fredrik podcast». (De gjestet for øvrig TV-showet Skavlan fredag).
I deres radioprogram snakker de om at feilstavingen er et genialt PR-stunt. Filip og Fredrik hevder de ansatte har fått beskjed om å skrive navn feil, nettopp for at kaffekoppen kan deles i sosiale medier.
For hva skjer? Enten blir kunden litt irritert, eller han eller hun trekker på smilebåndet og knipser koppen til et Instagram-bilde. Dermed får Starbucks gratis PR.
LES OGSÅ: Bieber-tilstander under Starbucks-åpning
Genialt
Forbes har også omtalt YouTube-videoen, og påpeker at kaffekjedens navnebruk er en del av forretningsplanen. De viser til den amerikanske forfatteren og foredragsholderen Dale Carnegies sjette prinsipp: «Husk at en persons navn er for den personen den søteste og viktigste lyden innen alle språk». At Starbucks skriver ned navnet, og roper det opp er en klok forretningside, skriver Forbes.
Hvis navnet feilstavelse så kan det være irriterende, men opplevelsen vil være mer minneverdig. Det finnes flere beviser på at når hjernen forventer en ting, og får servert noe annet, så øker oppmerksomheten og interessen, heter det videre.
- Ingen taktikk
Så hvor genialt er det egentlig at Guro blir til Guru? Ifølge Starbucks selv gjøres det ikke med vilje.
- Vi prøver virkelig å skrive navnene riktig. Vi har ingen planer om å skrive feil, sier administrerende direktør for Starbucks Norge og Sverige, Joannis Vendrig til Side2.
Han sier at han har lagt merke til at navn skrives feil, men påpeker at det internasjonalt finnes så mange ulike navn at mange ikke vet hvordan de skal staves. Han viser til en av kaffebarene de har i London, hvor det på kontoret henger en lapp med over 250 navn slik at de ansatte skal kunne skrive det riktig.
- De som jobber hos oss prøver å skrive navnene riktig.
Til saken om at feilstaving er en del av en PR-plan, sier Vendrig at han har hørt dette før, men at han ser på det som humor.
- Jeg har sett at folk legger ut mye bilder av kaffekoppen sin med navnet sitt. Og det er bare hyggelig, men det ligger ikke noe taktikk bak. Men vi vil at alle skal ha navnet sitt på koppen, fordi vi ønsker å få kontakt med alle kundene våre, og det er en fin måte å gjøre det på. Det selges mye kaffe, og det er godt å vite når koppen din kommer, uansett om det står Katie med K eller C.
LES OGSÅ: Populær amerikaner kommer til by'n