Dropper Black Friday

BLACK FRIDAY: Har for alvor fått fotfeste som handledag i Norge de siste årene. Her fra 2015-utgaven.

BLACK FRIDAY: Har for alvor fått fotfeste som handledag i Norge de siste årene. Her fra 2015-utgaven. Foto:

Norges handelsstand har for alvor tatt til seg den amerikanske salgsdagen Black Friday de siste årene. Men nå vil ikke IKEA være med på leken lengre.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

DRAMMEN: De siste årene har vi nordmenn for alvor blitt kjent med begrepet «Black Friday». Vi lokkes av tilsynelatende utrolige tilbud, og stiller oss i kø utenfor kjøpesentrene for å sikre oss et varp.

I år finner dagens sted fredag 24. november.

Men nå er det nok for Ikea. Den svenskeide møbelgiganten varsler nå at de dropper «Black Friday» i 2017.

– Tidligere har vi kastet oss på bølgen selv, det innrømmer vi. Men vi synes det har gått litt av hengslene, sier Kristian Willanger, fungerende kommunikasjonssjef i Ikea, til Drammens Tidende.

LES OGSÅ: Shoppet vilt på Black Friday

– På plass med en påminnelse

Ikea har i et nyhetsbrev forklart kundene at de erstatter dagen med det de kaller «Den store strammedagen». Dette for å minne kundene på å etterstramme møblene, slik at de varer lengre.

– Nå ønsker vi å fokusere på å ta vare på det vi har, fremfor å løpe og kjøpe. Vi synes da det er på plass med en påminnelse om noe helt annet, sier Willanger.

AV HENGSLENE: – Tidligere har vi kastet oss på bølgen selv, det innrømmer vi. Men vi synes det har gått litt av hengslene, sier Kristian Willanger, fungerende kommunikasjonssjef i IKEA.

AV HENGSLENE: – Tidligere har vi kastet oss på bølgen selv, det innrømmer vi. Men vi synes det har gått litt av hengslene, sier Kristian Willanger, fungerende kommunikasjonssjef i IKEA. Foto:

«Black Friday» er en amerikansk handelsdag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. De siste årene har den for alvor fått fotfeste her i Norge.

LES OGSÅ: Så mye sparte journalist Camilla Ondrckova på Black Friday

Nakenstunt som handlepromo

Det startet med et stunt av tidligere skøytestjerne Ådne Søndrål. Han var med på å starte Norwegian Outlet på Vestby, og tok den amerikanske tradisjonen dit med en kreativ kampanje i 2010.

Til VG har han fortalt at de hadde åtte modeller, som ved første øyekast så nakne ut, som gikk catwalk med hudfarget truse på Egertorget i Oslo.

– Vi fikk vel Norge til å tro at vi nesten var det eneste landet som ikke hadde Black Friday, men sannheten var vel mer at USA nesten var alene om dagen, har Søndrål uttalt til avisen.

LES OGSÅ: Ekspertene advarer mot Black Friday

Artikkeltags