Stenger byen for biler

Parkering: Snart vil tomten ved Esso i Kobbervikdalen være full av biler. Fra 1. juni er det shuttlebusser som bringer deg inn til sentrum i stedet for eget kjøretøy. Foto: Sven-Erik Røed

Parkering: Snart vil tomten ved Esso i Kobbervikdalen være full av biler. Fra 1. juni er det shuttlebusser som bringer deg inn til sentrum i stedet for eget kjøretøy. Foto: Sven-Erik Røed

Artikkelen er over 3 år gammel

I et ekstraordinært bystyremøte sent i går kveld vedtok politikerne å stenge Drammen sentrum for biler.

DEL

DRAMMEN: Det var to helt nye hemmeligstemplede rapporter som gjorde at politikerne i går kveld gjorde et høyst oppsiktsvekkende vedtak. Den første rapporten fra Miljøverndepartementet viser at luftforurensingen i Drammen har steget til skyhøye nivåer. Den andre rapporten fra Statens vegvesen viser at trafikkutfordringene i Drammen er så store at det vil koste 79 milliarder kroner å få skikk på trafikken i og rundt byen.

Resultatet? Drammen sentrum stenges for biler fra 1. juni.

– Har ingen valg

Ordfører Tore Opdal Hansen bekrefter vedtaket:

– Vi ser at dette vil medføre en del komplikasjoner for alle som reiser til og fra byen – men vi har rett og slett ikke noe valg. De nye rapportene er krystallklare – og skremmende. For å ivareta helsen til byens innbyggere, må vi gjøre dette, sier en resignert ordfører.

Vedtaket innebærer at det blir forbudt å kjøre bil innenfor et område avgrenset av Landfalløybrua, Brakerøya, Rundtom og midtveis ned i Konnerudbakken.

LES OGSÅ: Advarer mot dårlig luft

Parkeringsplasser

Det vil opprettes store parkeringsplasser ved innfartsveiene til byen, der shuttlebusser vil frakte folk inn til sentrum. Kommunen jobber nå på spreng for å bygge disse parkeringsplassene. Et område i Kobbervikdalen er allerede utpekt, og vil omreguleres i ekspressfart.

Hvilke kostnader dette medfører, har politikerne ennå ikke oversikt over, men ønsker at shuttlebussene skal holde symbolske priser. Det vil uansett bli betydelig billigere enn de 79 milliardene ny infrastruktur ville koste.

Arbeiderpartiets gruppeleder Masud Gharahkhani innser at vedtaket nok gjør politikerne upopulære.

– Men dette er en del av det å være politiker. Noen ganger må vi gjøre upopulære vedtak og ikke la oss styre av meningsmålinger. Vi må gjøre det som er riktig for drammenserne, selv om store deler av byen nok er uenige i vedtaket. Dette gjør vi for innbyggernes beste, sier Gharahkhani.

LES OGSÅ: Her kan dobbeltsporet komme

Ser muligheter

Ståle Sørensen i Miljøpartiet De Grønne innrømmer at vedtaket kom uventet, men ikke desto mindre gledelig.

– Vi har lenge jobbet for færre biler i sentrum. Når saken nå er slik den er, ser vi svært positivt på alle mulighetene et bilfritt sentrum kan gi. Sentrum kan nå endelig brukes til andre ting! Hvorfor ikke salgsboder i gatene og parsellhager der det nå ligger parkeringsplasser. Vi vil også søke kommunen om midler til et gateteater – på permanent basis. Drammen kommer til å gå en spennende tid i møte, sier Ståle Sørensen, fornøyd.

En som ikke er fullt så fornøyd, er Jon Helgheim i Fremskrittspartiet. Hans forsøk på å få med seg de andre partiene på alternative løsninger, lyktes ikke.

LES OGSÅ: Vil fremskynde ny vei  til Konnerud

Trist, men ansvarlig

– Vi ble rett og slett tvunget til å gjøre dette. Det satt veldig langt inne, og vi prøvde i det lengste å finne andre løsninger, men lyktes ikke å få flertall. Når situasjonen er så alvorlig som den er, må likevel hensynet til innbyggernes helse gå foran friheten til bruk av egen bil.

– Vi beklager på det sterkeste, men heretter må folk dessverre gå eller bruke kollektivtransport, sier en tydelig preget Jon Helgheim.

LES OGSÅ: Strømsø-beboere slipper gjennomgangstrafikk 

Nytt tunnelløp løser ikke Bangeløkka-trøbbelet

Hva synes du? Si hva du mener i kommentarfeltet.

Artikkeltags