Gå til sidens hovedinnhold

Drammens Tidende fikk 3.000 flere lesere

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserne strømmet til Drammens Tidende i året som gikk.

DRAMMEN: Drammens Tidende befester posisjonen som den suverent største avisen i vår region. Det viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforbund (MBL).

Ifølge disse har Drammens Tidende nå 82.800 daglige lesere samlet digitalt og på papir. Det er 3.000 flere daglige lesere enn på samme tid i fjor.

– Det viser at vi er blitt mer relevante, og at den retningen vi har er helt riktig for å nå flere lesere, sier ansvarlig redaktør Espen Sandli.

Tallene er beregnet i siste kvartal. Det er før korona-krisen inntraff.

Drammens Tidende er den soleklart største avisen i regionen, og er blant landets største lokalaviser. Til sammenligning har den nest største avisen, Tønsbergs Blad, 64.200 lesere og Budstikka 52.000 lesere.

Les også

Derfor må du betale for mange av korona-sakene våre

Mobilen har tatt over digitalt

De ferske tallene viser at Drammens Tidende har 57.500 digitale lesere – en økning på 1.500 siden forrige måling. Det store flertallet av disse leser dt.no på mobilen, med den nylig oppdaterte DT-appen eller via en nettleser på mobil.

– Lesing på mobil har skutt voldsomt i været. Det gjenspeiler det høye antallet nyhetssaker vi lager hver dag. Folk oppdaterer seg i voksende grad om siste nytt på dt.no flere ganger daglig, også mens de er på farta, sier Sandli.

Papiravis og e-avis er nå slått sammen i målingen og viser en samlet oppgang, til 38.700 daglige lesere.

– Det er hyggelig å se at papiravisa tross alt står veldig sterkt i Drammen, sier Sandli

Les også

Sjekk ut DT-appens nye oppdatering! Følg nyhetene DU er interessert i

Flere velger å abonnerer

Antall abonnenter – som er noe annet enn antall lesere – fortsetter også å vokse. Tidligere var det nedgang for avisa, men denne utviklingen er snudd. Drammens Tidende vokser i antall abonnenter for andre året på rad.

Siden i fjor er antallet økt med 453, til 27.607 abonnenter.

Abonnenter (opplagstallet) sier noe om hvor mange som faktisk betaler for avisen. Lesertallene forteller hvor mange som leser avisen digitalt og på papir hver dag. Lesertall tar høyde for at flere deler samme avis og har familiedeling digitalt.

Tre av fire vokser

– Tre av fire aviser kan vise til opplagsvekst. Det er det digitale som driver veksten, og det digitale veier opp for nedgangen på papir. Det er gledelig at totalopplaget vokser, det viser at folk er villige til å betale for norsk redaksjonelt innhold, sier administrerende direktør Randi Øgrøy i MBL.

Det totale opplaget for norske aviser går fram med 2,5 prosent fra første til andre halvår i 2019, til 2,35 millioner abonnenter. Rene digitalabonnementer øker med 12 prosent til 985.000, eller altså 42 prosent av alle abonnement.

På landsbasis passerte VG Aftenposten, og er nå landets største avis.

Les også

Heller bot enn respirator

Kommentarer til denne saken