Nå blir blir det billigere å kjøre i bommene på E18, men ikke for alle

NOEN ØRE: Prisen for å passere bommene på Ramsum er IKKE 11 kroner, om du har bombrikke, men 9,90 kroner. Prisen blir sannsynligvis satt ned til 9,78 kroner. Uten bombrikke øker prisen fra 11 til 12,22 kroner.

NOEN ØRE: Prisen for å passere bommene på Ramsum er IKKE 11 kroner, om du har bombrikke, men 9,90 kroner. Prisen blir sannsynligvis satt ned til 9,78 kroner. Uten bombrikke øker prisen fra 11 til 12,22 kroner. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Og flere andre bomstasjoner i Norge – vel å merke hvis du har bombrikke.

DEL

(Tønsbergs Blad) Endringene skjer fordi Stortinget har vedtatt et nytt takst- og rabattsystem for bompengeprosjekter, de skal bli mye mer standardiserte og ikke ha lokale tilpasninger.

Alle som har hatt bombrikker og avtaler med bomselskapene har for eksempel fått 10 prosent avslag når de har kjørt gjennom én av de seks bomstasjonene langs E18 i Vestfold.

Andre steder i landet kan rabatten være på 50 prosent. De nye reglene åpner for inntil 20 prosent rabatt, og det er den satsen fylkesrådmannen i Vestfold anbefaler. Han får tilslutning fra sin kollega Geir Viksand i Tønsberg kommune.

LES OGSÅ: Derfor blir Tønsberg-køene bare lengre og lengre

Kan spare kroner og øre

Dette er dagens satser:

  Gulli Ramsum Fokserød Natvall Skinmo Sky
Uten bombrikke 5 11 6 7 9 12
Med bombrikke 4,50 9,90 5,40 6,30 8,10 10,80

Blir de nye satsene for E18-bommene i Vestfold vedtatt, blir de slik for biler under 3,5 tonn:

  Gulli Ramsum Fokserød Natvall Skinmo Sky
Uten brikke 5,56 12,22 6,67 7,19 10,04 13,45
Med brikke 4,45 9,78 5,37 6,24 8,03 10,76

I tillegg foreslår fylket at satsen blir 7,84 og 6,27 kroner for å passere bommen mellom Bommestad og Sky, henholdsvis uten og med brikke, når strekningen står ferdig.

Det betyr at det fra desember vil koste 63,57 kroner å kjøre E18 gjennom Vestfold uten bombrikke, og 57,7 kroner med den vesle plastbrikken plassert i frontruta.

LES OGSÅ: Her blir det gratis å kjøre i et halvt år

En forutsetning fra regjeringen er at omleggingen verken skal gi høyere eller lavere inntekter, som igjen skal finansiere veibyggingen, men forenkle og gjøre innkrevingen rimeligere.

LES OGSÅ: Bommene på E18 håver inn mye mer enn forventet – men Eveline kjører rundt

Artikkeltags