Drammen: Drammens Tidende tok turen til Kjerraten barnehage på Gulskogen for å besvare spørsmålet: iPad eller leke? Se hva barna svarte i videoen under.

– Jeg elsker dinosaurer!

Barna ved Tømmerrenna avdeling har tatt med seg leker av ulike fasonger og farger som de gjerne vil vise frem. To treslanger, en actionfigur, doktorsett og kosedyr av ulikt slag: en papegøye, en dinosaur og en hund.

– Jeg elsker dinosaurer! Se hva den kan gjøre, utbryter Lilje (5).

Hun lener seg helt frem på stolen, trykker inn knappen på dinosaur-leken og plasserer den bestemt på bordet. Med robotaktige bevegelser masjerer dinosauren bortover bordet med kjeften på vidt gap. Barna ler så det ljomer i veggene.

– Det er gøyest i barnehagen!

Samtlige av barna strekker hånda høyt i været på spørsmål om de har iPad eller mobiltelefon hjemme.

– Men hva er best; iPad eller leke?

– Leke, svarer barna samstemt. Deretter går det noen sekunder, og etter litt betenkningstid sier de:

– Nei, iPad er best.

Svarer den ene iPad, følger resten av gjengen samstemt etter - og svarer en leke, svarer også resten leke.

– Men hvorfor er iPad best?

– Det vet jeg ikke, svarer Aurora (5). De andre barna kimer inn. Ingen vet hvorfor iPad er bedre.

Barna virker tankefulle. Så skyter Henny (5) inn:

– Men det er aller gøyest å være i barnehagen, for da kan vi være sammen og leke.

#ungavåre

Barna våre er det viktigste vi har. Småbarns- og storbarnsforeldre møter stadig nye utfordringer, situasjoner, temaer og bekymringer. Svarene kan være vanskelig å finne. «Hvor mange timer er det greit at han spiller?», «Hva tenker andre foreldre om bursdagsfeiringer og gaver?», «Er jeg den eneste som synes dette er vanskelig?», «Er det bare vi som ikke har råd til det aktivitetskurset i ferien?» Vi sitter ikke på svarene, men gjennom serien #ungavåre ønsker vi å løfte frem drammensbarna, ungdom og foreldres hverdag og utfordringer.

 

– Jeg er nok litt gammeldags

Faglig leder i Kjerraten barnehage, Glenn Ørmen, kaller seg selv gammeldags når han blir spurt om bruken av digitale verktøy i barnehagen. Han understreker at de, som alle andre, også må følge med i tiden. Spotify blir brukt om det skal spilles musikk, og YouTube om det skal vises videoer. I tillegg er barnehagen utstyrt med både whiteboard og iPader.

Ørmen påstår at barnehagen de siste årene har blitt mer bevisst på bruken av digitale verktøy. Selv setter han leken uten digitale verktøy høyt.

– Før hadde vi ha med-dag hvor ungene fikk lov til å ha med seg sånn Nintendo gameboy-opplegg. Det vi så da var at leken ble veldig egosentrert og at det ikke var noe samhold i leken. I tillegg ble barna veldig aggressive etter å ha sittet på skjermen lenge. Derfor står leken uten digitale verktøy høyt i vår barnehage, på grunn av det barna sa selv: de kan leke sammen.

Likevel er han ingen motstander av digitale verktøy. Men han er skeptisk til å la det ta overhånd.

– Det skal ikke gjennomsyre hverdagen. Men vi inkorporerer jo digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig. I dag lærte vi om haren, og da er det selvfølgelig kult å kunne vise barna det på film også.

Ørmen har stor tro på alt lek uten digitale verktøy kan tilby, og setter den sosiale treninga høyt.

– Den sosiale treninga er det viktigste vi kan gi, tenker jeg, fordi det har blitt mindre og mindre av det på skolen. Da må vi prioritere det.

 

Rom for mange muligheter

Hans Christian Arnseth, professor for Det utdanningsvitenskapelige fakultetet ved UiO, mener bruken av digital teknologi i barnehagen kan åpne opp for mange muligheter.

– Det er veldig mange foreldre jeg møter som er skeptiske og bekymret for dette med skjermtid. Jeg kan forstå det om det blir for mye av det gode, men det er mye positivt ved dette også. Særlig når det gjelder utvikling av sosiale ferdigheter og kreativ læring, forteller han på telefon til Drammens Tidende.

Men som med så mye annet, mener han at alt skal brukes med måte. Han understreker viktigheten av å bruke de digitale verktøyene interaktivt, altså i samspill med andre. Arnseth tror digitale verktøy kan være spesielt positivt i forhold til lesing og språklæring.

– Om du bruker nettbrett som en TV, er det kanskje ikke så interessant. Det er når det brukes interaktivt, for eksempel ved å koble det med bøker som har fortellerstemmer, at det gir nye muligheter for læring. Da kan det være mer spennende og engasjerende enn en vanlig bok.

Arnseth understreker imidlertid at bruken av digitale verktøy ikke er ensidig positiv. Det kan også skape nye problemer.

– Digitale verktøy kan gi spennende og nye muligheter for lek for barna, i tillegg til at det kan skape nye problemer fordi ikke alle kan være med i leken. Da må voksne og barna selv regulere hvem som skal være med når.

– Da jeg så alle gavene tenkte jeg: «vi kan ikke holde på sånn!» 

Viktig med variasjon

Lovise Søyland, doktorand ved fakultetet for utdanningsvitenskap og institutt for estetiske fag ved USN, mener det er viktig med variasjon i bruken av digitale verktøy.

Søyland sier at nyere forsking viser at barns læring foregår i et tettere samarbeid mellom kroppen, hjernen, og de kulturelle- og sosiale omgivelsene enn det som var tidligere antatt. Hun mener det å gripe om noe, bevege seg i rom og terreng er viktig for barns utvikling og læring.

– Dette perspektivet er godt ivaretatt i norske barnehager i dag - men det er også svært viktig at det ivaretas i framtiden. Digitaliseringen kan være en trussel mot dette, men trenger på ingen måte å være det. Mye tid foran skjermen kan være negativt, men det vet vi ikke nok om ennå, forklarer Søyland i en mail til Drammens Tidende.

Søyland understreker at læring med teknologi også kan være fysisk aktiv og utfordrende.

– Når digital teknologi tas i bruk kan det fort bli i aktiviteter der barn blir passive - som for eksempel å se på film. Men nettbrettet er for eksempel mobilt, og kan bidra til at barn opplever verden rundt seg på en annen måte, gjennom blant annet å ta bilder eller film. Vi må tørre og la barna utforske og finne ut av ting selv i samspill med andre barn, voksne og omgivelsene. Læring er mye bedre om vi kan gå veien sammen med barna og se hva som oppstår og hva som kan oppdages underveis.