Gå til sidens hovedinnhold

«En smilende grønn oase!» Serriøst!

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Du skal være temmelig langveisfra for å ta det designjuryen skriver om Bjørnstjerne Bjørnsonsgate seriøst.

Veien som ble utvidet til en firefelts trafikkmaskin i 2017, der man løste overvannsproblematikk på en fiffig måte og plantet noen trær og busker langs veien, har nåstukket av med en designpris. Eller rettere sagt, DOGA-merket for design og arkitektur, som ordfører Monica Myrvold Berg sist uke mottok sammen med Statens vegvesen og Norconsult.

Drammen har riktig nok vært sulteforet på priser de siste årene, men denne er mer til å bli flau enn stolt over.

Juryen, som umulig kan ha et eneste lokalt ankerfeste, knapt nok vært i byen, har tydeligvis latt seg forføre av et velkjent fortellergrep. Hør bare: «Den tidligere grå gaten er transformert: man har fått på plass en robust og bærekraftig løsning for overvannshåndtering, og Drammen har fått et attraktivt og vakkert byrom hvor gående og syklende trives.»

Og ordføreren, som kanskje burde sjekket bedre med virkeligheten før hun leste fra talepunktene sine, er ikke snauere:

– Gata var grå og trist, men ble forvandlet til en smilende grønn oase som gir en positiv opplevelse for både gående, syklende, kollektivreisende og bilister, uttalte ordføreren under prisoverrekkelsen.

En smilende grønn oase!

Serriøst!

Sist jeg sjekket var denne gata fortsatt bare grå og trist. Støvete, forurenset og støyende. Å være gående eller syklende langs Bjørnstjerne Bjørnsonsgate, hvis man orker det, er mer en øvelse i å holde irritasjonsnivået nede enn å få frem smilet hos folk. Og da snakker vi samtlige årstider.

DOGA-juryen er imidlertid ikke i tvil: «Dette er et prosjekt som gjør alle til vinnere,» skriver de.

De har åpenbart ikke snakket med Grethe Beck og alle beboerne langs Bjørnstjerne Bjørnsonsgate som har kjempet en årelang kamp for å få støyskjerming til boligene. Når de prøver å sitte på balkongene sine, og gatene forvandles til en racerbane på kvelder og i helger, samtidig som Statens Vegvesen sier at de ikke har penger til støyskjerming, stikk i strid med loven og reguleringsplanen, er det neppe følelsen av å være vinnere disse drammenserne kjenner på.

Bjørnstjerne Bjørnsonsgate er først og fremst et trafikkmonster av en vei med en gjennomsnittlig døgntrafikk på nærmere 28 000 biler, ifølge Vegvesenets egne tellinger. Det er dobbelt så mye som på noen av de mest trafikkerte Ring 1-veiene i Oslo, og følger selvsagt det velkjente prinsippet: Jo mer vei, jo mer trafikk. Etter utvidelsen til fire felt har Bjørnstjerne Bjørnsonsgate bidratt mer til å sperre forbindelsene mellom viktige boligområder og sentrum enn å «skape en gate folk i Drammen er stolte av», slik juryen hevder.

Det er garantert lagt ned mye god landskapsarkitektur i dette prosjektet, og som eksempelprosjekt for å vise at det går an å utnytte vannet i stedet for å legge det i rør, er dette spennende greier. All ære til fagfolka som har vært involvert her. Hele 10 000 stauder og prydgress er plantet i rabattene langs veien for å hindre flom ved store nedbørsmengder, noe som selvsagt tar seg fint ut når Vegvesenets fotograf har valgt sitt utsnitt. Det er for så vidt en fair sak.

Men folk utenbys fra, som nå skriver med begeistring i kommentarfeltet at de vil besøke Drammen i sommer og oppleve Bjørnstjerne Bjørnsonsgate, kommer nok til å bli skuffet. Med mindre de kan ta til takke med et instagramvennlig øyeblikk. For med riktig vinkel, uten lyd og lukt, kan jo selv #bjørnstjernebjørnsonsgate se innbydende ut.

Men å kalle denne veien en «fargerik og innbydende ny sentrumsgate» er like virkelighetsfjernt som å omtalte motorveibrua som «et smykke rundt Drammen hals», slik tidligere veisjef Svein Nesje skal ha prestert å si under snorklippingen.

Motorveier og firefelts trafikkmaskiner kommer verken til å oppleves som smykker eller grønne oaser, uansett hva Vegvesenets ingeniører eller oslobaserte designjuryer måtte finne på å kalle dem. Vei er og blir vei. #bjørnstjernebjørnsonsgate #ikkesåstolt

Les også:

Les også

Hvorfor blir det aldri noe schwung over Strømsø Senter?

Les også

En av byens mest trafikkerte gater vant pris: – Den er en smilende oase

Les også

Støyen kan være ulovlig: – Holder ikke at de har brukt penga på noe annet. Den er for dårlig

Kommentarer til denne saken