Seilasen fortsetter ....

"SJØULKER": Bjørn Hafskjold (73) (t.v) og John Guttormsen (79) er på ny seilas gjennom Europa.

"SJØULKER": Bjørn Hafskjold (73) (t.v) og John Guttormsen (79) er på ny seilas gjennom Europa. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Etter en måned på kanalene, har Jon Guttormsen og mannskap på «Family B» kommet et godt stykke på vei. Nå har de nådd Nederland. Her er deres reisebrev.

DEL

TYSKLAND: Nå er vi på Maas etter en kort tur på Maas Waal kanal. Her har vi stoppet for et par dager på et sted som heter Eldorado. Og det er akkurat det er.

Vi feiret 17. mai i Osnabrück. En koselig by med typisk tysk arkitektur og meget feststemte og vennlige mennesker. Det ble en minneverdig aften på en restaurant med eget bryggeri. Dagen etter fortsatte vi på Mittelandkanal og Dortmund Ems kanal og var fremme i Münster tidlig på kvelden. Det var regn hele dagen, men temperaturen var bra og stemningen om bord var god.

Dagen etter startet med regn som ga seg ved lunsjtider. Da var vi inne på Dattlen Hamm kanal og i Lünen fant vi en god havn. En trivelig og severdig by, som hadde ett stort loppemarked da vi var der. Vi kjøpte noe vi hadde bruk for og noe vi slett ikke trengte. Men loppemarked er loppemarked.

Neste dag gikk vi vestover på Wesel Dattlen kanal. Det var stor trafikk med lektere, og mange sluser. Slusingen tok sin tid, og vi måtte overnatte halvveis i kanalen. Heldigvis var det en yachtklubb i Dorsten hvor vi fikk plass.

Vi fortsatte neste dag i strålende sol, ble kløppere på slusing og var i siste sluse ut til Rhinen ved Wesel før vi visste ordet av det. Rhinen var et syn; fem ganger så bred som Drammenselva og med en strøm på rundt fem knop.  Bra vi ikke skulle motstrøms. Med elvestrøm og egen motor gjorde vi rundt ni knop. Uten tvil turens fartsetappe.

Det var også stor trafikk av lektere på elven, til tider var det nærmest kø. Den største ekvipasjen vi så var to kullektere som ble dyttet av en «pusher». Til sammen 210 meter lang.

Vi ga oss for dagen ved Emmerich som er grenseby Tyskland/Nederland. Det var på Kristi himmelfartsdag og yachtklubben der hadde selvfølgelig klubbfest. For 10 euro per person fikk vi både kaiplass og adgang til festen. Etter en kort rekognosering fant vi ett flytende klubbhus med både grill og godt drikke.

Det var ikke bare klubbhuset som var flytende. Alle bryggene var også flytende og festet til store 15 meter høye stålrør. Grunnen er at fra flom til sommervannføring i Rhinen kan det skille over 12 meter.

Fra Emmerich gikk vi videre til Nijmegen i Nederland. Ifølge byens turistkontor er Nijmegen Nederlands eldste by. I alle fall var den veldig trivelig og vel verdt ett besøk. Gjestehavna ligger midt i byen, men har ingen fasiliteter foruten strøm og vann.

Det som mer enn oppveide dette var et besøk på restaurant Claudius.  Maken til mat, vin og service skal du lete lenge etter, og har du tenkt deg til Nijmegen i løpet av sommeren kan vi trygt anbefale restauranten. Vertskapet, Frans og Ingrid vil ta vel imot dere.

Nijmegen er også kjent for firedagersmarsjen (4 x 4 mil) med deltakere fra hele verden.

Vi har nå seilt på kanalene i store deler av Tyskland har tatt fatt på de Nederlandske. Etter Nijmegen svingte vi babord inn på Maas Waal kanal og etter to sluser er vi inne på elven Maas, som tidligere sagt ligger vi ved Eldorado.

Europa er full av seilbare kanaler på kryss og tvers og en kan holde på i flere år uten å kjøre på samme kanal. Tanken er fristende, men vi holder  oss til den opprinnelige planen og fortsetter sørover på Maas ...

LES OGSÅ:

Artikkeltags