Slik trekker kafeene kunder

Ola Refsnes og Katrin Schauer satser på kongebilder og brukte leker i kafélokalene til Paulus sykehjem.

Ola Refsnes og Katrin Schauer satser på kongebilder og brukte leker i kafélokalene til Paulus sykehjem. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det kommer nemlig an på interiøret.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

På kafeen Kanskje kommer Kongen i Oslo er det rødrutede duker på bordene, kongebilder på veggene og nystekte vafler bak disken.

– Tanken var at interiøret skulle minne litt om bestemors stue, sier Katrin Schauer.

Autosøk på Finn

Sammen med Ola Refsnes tok hun i høst over driften av kantina til Paulus sykehjem på Grünerløkka. De to drev allerede den populære kafeen Liebling rett rundt hjørnet, og tanken var at Kanskje kommer Kongen kunne bli en generasjonskafé som både sykehjemmets beboere og yngre kafégjester kunne ha glede av.

– Da vi tok over her, var lokalet veldig institusjonspreget. Vi ville gjøre det mer hjemmekoselig, sier Refsnes.

Dermed startet jakten etter brukte pinnestoler, lysekroner, trebord, barneleker, voksduker og pyntetallerkener med kongemotiv.

– Mye av interiøret har vi fått gratis. Katrin har sikkert hundre autosøk på Finn, sier Refsnes.

Lun atmosfære

Kanskje kommer Kongen er ikke den eneste kafeen som byr på en hjemmekoselig atmosfære. Å lykkes med en kafé eller kaffebar handler nemlig ikke bare om dyktige baristaer og gode kanelboller. Det kommer også an på interiøret.

– Interiøret er veldig viktig for å treffe den kundegruppen man ønsker. Driver man en kaffebar, vil man gjerne at kundegruppen skal være så stor som mulig. Da må man ha et interiør som snakker til nordmenn – noe som ofte betyr en hjemmekoselig atmosfære med bruk av treverk og hyggelig belysning, sier interiørarkitekt Kjersti Hoel Gazzola. Hun har innredet en rekke kafeer og andre spisesteder, både som interiørarkitekt ansatt i kaffebarkjeden Kaffebrenneriet, og nå som medeier i arkitektkontoret Romlaboratoriet.

– For å skape følelsen av et stamsted, er det viktig med identitet og egenart. Typisk er for eksempel at man kombinerer et nyere møblement med gamle sofaer og stoler fra loppis. Eller blander inn noen rare og egentlig stygge elementer, for eksempel glorete lampe, som likevel fungerer som en del av helheten, forklarer hun.

Kaffebarstemning

Det er ikke bare kafeene som vil ha folk til å føle seg som hjemme. Kundene lar også sine egne hjem bli inspirert av kafeer.

– Nordmenn er veldig opptatt av interiør, og tar gjerne med seg ideer fra det offentlige rom, sier Gazzola, som også tar på seg oppdrag for privatpersoner.

– En del ønsker «kaffebarstemning» på kjøkkenet hjemme. Og dette med å blande inn rare og stygge elementer i interiøret er en typisk trend som folk kopierer – de ser at det kan bli fint. Det er dessuten slett ikke uvanlig at kundene faller for en stol eller lampe kafeen har innredet med, og spør hvor den er å få tak i, forteller hun.

Enkelte kafeer har til og med møblementet til salgs, blant annet Fuglen i Oslo, som selger vintagemøbler og designobjekter fra 50- og 60-tallet.

– Jeg er faktisk i gang med et oppdrag for Studentsamskipnaden i Oslo nå, der de ønsker seg et kafékonsept hvor møblene skal være til salgs, sier Gazzola.

Satser på egen smak

På Liebling og Kanskje kommer Kongen er ikke møblene til salgs. Men de skiftes jevnlig ut med nye funn, eller med møbler Schauer og Refsnes har hatt i eget hjem.

Liebling har dessuten en liten butikkdel hvor det blant annet selges interiørgjenstander.

– Vi starter gjerne med en overordnet plan for innredningen. Men ender opp med å putte inn de elementene vi liker, slik at resultatet ikke nødvendigvis blir akkurat som planlagt, sier Schauer.

– Jeg har lest litt om hvordan Starbucks har utviklet sitt konsept, og de har ikke bare ansatt interiørarkitekter, men også psykologer som undersøker hvordan folk responderer på lyssetting og møblement. Så bevisste er ikke vi, sier Refsnes.

Interiørinteresserte er de imidlertid – før de startet Liebling for fire år siden drev de en liten interiørbutikk.

Berlinerkafé

Schauer er opprinnelig tysk, og Liebling er inspirert av kafékulturen i Tyskland.

– I Norge er det mange kjedekafeer. De er flinke til å innrede, men det blir fort litt likt. I Tyskland startes mange kafeer opp av gründere – de har ikke råd til å bruke mye penger på interiøret, og må i stedet være kreative, påpeker hun.

De to mener likevel norske kafeer har endret seg de siste årene.

– I løpet av de åtte årene jeg har bodd her har interiøret blitt mer kreativt, sier Schauer.

– Mitt inntrykk er at stilen tidligere var mer minimalistisk, med kaffen i sentrum. Nå er den blitt litt mer eksentrisk, sier Refsnes.

Selv kommer de to stadig på nye innredningsideer.

– Akkurat som mange alltid har et oppussingsprosjekt hjemme, blir vi nok vi aldri helt ferdige her, sier Schauer.

Selger interiør til kaffen

Mange kaféeiere satser på et hjemmekoselig interiør. Men det er også stadig flere som satser på kombinasjonen kafé og interiørbutikk. Her er noen eksempler:

  • Frøken Fryd Kafé & Interiør, Skjold
  • No3, Gjøvik: Kafé og butikk med klær og interiør
  • Pikene på bryggen, Kvalavåg: Kafé og interiørbutikk
  • Solgunns Interiør & kaffekrok, Elverum
  • Fuglen, Oslo: Espressobar og vintage designbutikk
  • Malou Interiør og Café, Oslo
  • Himmelske Gleder, Vestby: Interiørbutikk og kafé i landhandelstil
  • Smia, Stjørdal: Bruktbutikk og kafé
  • Butikk Josefine, Hanevik: Kafé som også selger brukt og nytt interiør
  • Marlenas hjem, Ramfjordbotn: Kafé og interiørbutikk
  • Skafferiet, Tjøme: Kafé, interiør- og klesbutikk
  • Larsen, Hamar: Kafé og butikk med klær og interiør, Hamar

Artikkeltags