Gå til sidens hovedinnhold

Fritt skolevalg er ikke fritt skolevalg for alle

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det som kalles fritt skolevalg er ikke et fritt skolevalg for alle.

Med et rent karakterbasert inntak blir det elevene med de best karakterene som kan velge. Elever som ikke klarer å konkurrere seg inn, ender opp med en skole de ikke har søkt på, ofte med lang reisevei.

Kristin Ørmen Johnsen og Tore Opdal Hansen fra Høyre mener i et innlegg i Drammens Tidende at såkalt fritt skolevalg, basert på karakterer, er den beste ordningen for inntak til videregående opplæring. Det gir mest valgfrihet, mener de. Men valgfrihet for hvem? Elever med dårligere karakterer vil ikke klare å konkurrere seg inn på nærmeste skole, og ender ofte opp med lang reisevei.

Vi vil at alle elevene skal få like gode muligheter for å fullføre og bestå videregående opplæring. Det gjør vi best gjennom inntak etter nærskoleprinsippet. Det bidrar til å utjevne karakterforskjeller på skolene og tar hensyn til elevers reisevei. Kort reisevei er bra for motivasjon og elevenes skolehverdag. Denne ordningen bidrar også til å opprettholde et bedre skoletilbud over hele Viken.

Nærskoleprinsippet er en ordning vi har lang og god erfaring med. Den er godt kjent og har vært godt praktisert både i Østfold og Buskerud. I Akershus har man heller ikke tidligere praktisert fritt skolevalg – også her har inntaket vært begrenset til regioner.

Flere elever kommer inn på førstevalget sitt og flere elever får skoleplass. Vi har stor elevtallsvekst i Viken med 1.000 flere elever i fjor og 500 flere elever i år. I praksis vil det bety at det kan ha blitt lettere å komme inn på noen tilbud og vanskeligere å komme inn på andre.

Elevene kan nå fritt søke de utdanningsprogrammene og skolene de ønsker, men blir prioritert til nærskolen. Og de kan ha flere ulike nærskoler avhengig av hvilket utdanningsprogram de ønsker å gå på. Nærskoleprinsippet en ny ordning, og vi vil høste erfaring fra dette inntaket og gjøre forbedringer i ordninger der det er behov for det.

Vi får økt elevvekst i Viken i årene som kommer. Mange kan derfor oppleve at nåløyet for inntak på enkelte skoler har vært noe trangt i år. Det betyr et økt behov for bygging og oppussing av skolebygg. Derfor skal vi investere 12,3 milliarder kroner i skolebygg de neste årene.

LES OGSÅ:

Les også

– Det er de unge som blir stående igjen på perrongen

Les også

MDG vil legge ned all oljeutdanning i Norge

Les også

Jon Espen (54) er ny rektor på Marienlyst skole

Kommentarer til denne saken