Heldigvis er ikke de unge like lettkrenka som professoren vil at de skal være

Av
DEL

KommentarDette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.I en kommentar om MDGs nominasjon av Margit Fausko som partiets førstekandidat og rekordunge stortingsliste, sammenlignet jeg Fausko med Ronja Røverdatter og kalte henne et friskt pust inn i distriktsdebatten.

For mange jenter, sikkert også gutter, er Ronja Røverdatter en helteskikkelse hentet fra Astrid Lindgrens rikholdige univers, en tøff jente som henter styrke fra naturen, utfordrer den etablerte voksenverden og maner til fred og forsoning mellom røverfedrene.

At Heidi Biseth, professor ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved USN, blir provosert av denne teksten og mener at jeg «latterliggjør» og kommer med «kritiske sleivspark», står hun selvsagt fritt til å mene.

Men jeg er mildt sagt overrasket over at det går an å lese en krenkelse inn i denne politiske analysen, som altså beskriver en person og et parti som tar modige valg, som utfordrer og kommer til å være et friskt pust inn i neste års valgkamp.

Når jeg omtaler toppkandidatene som «MDG jr.», er det selvsagt med glimt i øyet. Men professoren tar på seg krenkelsesbrillene på vegne av en hel ungdomsgenerasjon.

Heldigvis er ikke de unge like lettkrenka som professoren vil at de skal være. Margit Fausko hadde jeg kontakt med før jeg skrev kommentaren, og hun syns det var et «kompliment» å bli sammenlignet med barndomshelten Ronja Røverdatter. Hun har delt kommentaren på egen Facebook-side, og fått hjerter og likes fra både partifeller, familie og venner.

Det fylles for tiden stadig på med krenkelsestemaer i den offentlige debatten, noe som er problematisk fordi det bidrar til at det hele tiden produseres nye potensielle ofre. Hvilke signaler sender det for eksempel til andre ungdommer når Biseth definerer oppegående, flinke og engasjerte politikere i 20-årene som ofre?

Krenkelser på bakgrunn av kjønn, utseende og alder er ikke greit. Men å bli fortalt at du burde føle deg krenket eller såret, er heller ikke greit. At du burde føle deg som et offer, fordi noen har lest eller tolket ting i en bestemt retning. Jeg har selv opplevd dette, å bli definert og degradert til et offer, når jeg slett ikke opplevde situasjonen slik. Men den velmenende «eksperten», som fortalte hva jeg egentlig burde følt, ødela hele kvelden og jeg har irritert meg over det siden.

Biseth hevder at jeg bidrar til at ungdom vil kvie seg fra å delta i samfunnsdebatten, og utfordrer meg til å komme med innspill til hvordan hun kan vise nye lærere at engasjement i et demokratisk samfunn er viktig å lære elevene deres.

Da har jeg faktisk et helt fersk eksempel å bidra med. De siste månedene har jeg som ansvarlig for debattspaltene i Drammens Tidende jobbet aktivt med å rekruttere unge stemmer til debatten om byutvikling i drammensregionen. Både unge voksne fagpersoner og en hel skoleklasse på Akademiet Ypsilon har skrevet og blitt heiet frem – helt til publisering av ferdige leserinnlegg og kronikker. Læreren i den nevnte skoleklassen er også et godt eksempel på hvordan en lærer kan ta initiativ og oppmuntre, coache, gi styrke og forberede elevene underveis. Jeg møtte selv elevene denne uken, og de er langt tøffere enn det vi voksne tror.

Biseth kan jo starte med å oppmuntre sine egne elever til å delta i samfunnsdebatten. Jeg skal være den første til å både heie og hjelpe til.

Les også:


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken