Hva mener egentlig synsforskere om Pokémon Go?

Synsforskere tester Pokémon Go: F.v Ellen Svarverud. Helle K. Falkenberg, Hanne Mari Schiøtz Thorud.

Synsforskere tester Pokémon Go: F.v Ellen Svarverud. Helle K. Falkenberg, Hanne Mari Schiøtz Thorud. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

De tre synsforskerne mener spillet har flere fordeler, og de er ikke spesielt bekymret for synet.

DEL

(Laagendalsposten) Tre synsforskere står utenfor høyskolens campus på Kongsberg, der landets eneste optikerutdanning holder til.

Og de kommer med en beroligende melding til alle foreldre, som nå synes det kanskje blir litt vel mye mobilspilling.

– Vi i synsmiljøet er faktisk ikke spesielt bekymret for Pokémon Go.  Spillet har flere fordeler, hvis vi sammenligner med spill på nettbrett eller spill som foregår på TV og PC-skjerm, sier førsteamanuensis Helle K. Falkenberg ved Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse.

Les også: Fikk en varm velkomst

Må bevege nakken

Førsteamanuensis Ellen Svarverud sier en av de viktigste fordelene med Pokémon Go er at spilleren blir tvunget til å veksle mellom å se på skjermen og terrenget.

– Dette at du må skifte fokus, gjør at du ikke låser nærsynet ditt.  Det er fundamentalt forskjellig fra annen spilling på skjerm og PC.  

Den andre forskjellen som synsforskerne er særlig opptatt av, er at spilleren også må bevege nakken. 

– Du får en variasjon i nakken, ved at du må se ned og opp.  Dette er veldig viktig, og skjer ikke ved vanlig spilling.  Der er det tvert om et problem at spilleren blir sittende med hodet i samme stilling over lang tid i feil nakkevinkel, sier førsteamanuensis Hanne Mari Schiøtz Thorud

Hun mener det blir feil å lage en motsetning mellom Pokémon Go og vanlig turgåing. 

– Vi må se dette opp mot alternativet som er stillesittende spilling inne.  Da er det positivt at dette spillet stimulerer til fysisk aktivitet.  Et vanlig problem med dataspilling er at spillerne er for lite fysisk aktive, får for lite dagslys og dermed også for lite D-vitamin.

Les også: «Hæ? Skal dere hive alle de stolene?»

Seks timer foran skjerm

Forskerne forteller om ferske norske studier, som viser at ungdom tilbringer i gjennomsnitt seks timer foran skjermen hver dag, i tillegg til skolearbeid og lekser. 

Og en ny mastergrad fra Høgskolen i Sørøst-Norge viser at barn helt ned i toårs alderen sitter med nettbrett og mobiltelefon.  

– Da foretrekker vi dette spillet, som faktisk får deg ut og i bevegelse.  Vi har hørt om flere studentgrupper her på campus som når går tur sammen, i stedet for å sitte i sofaen og se på TV.

Les også: Frykter for ingeniørutdannelsen

Forståelsen for 3D

Helle K. Falkenberg trekker også fram et annet poeng, nemlig navigering og forståelsen for 3D.

– Du får faktisk en ganske god forståelse for 3D, gjennom å spille Pokémon Go.  Dette er jo en generasjon som har vokst opp med Minecraft, så de har et helt annet utgangspunkt for å forholde seg til 3D enn min generasjon.  Det kunne faktisk vært spennende å se på om dagens barn er bedre enn voksne til å forstå og jobbe med 3D.  Det ville ikke overraske meg. 

Les også: Ville ikke ha studenthybler

Bruk refleks!

De tre synsforskerne mener likevel det er forhold ved spillet som foreldre bør være oppmerksom på.

– Barn har mindre evne til å være oppmerksom på flere ting om gangen, og de har dårligere evne til å vurdere fart og retning.  Dette viser også forskning fra vårt institutt.  Når de blir veldig fokusert på skjermen, kan det oppstå situasjoner hvor de ikke får med seg det som skjer rundt seg.   Derfor bør ikke barna gå alene når de spiller.  

– De bør si fra hvor de går, og være sammen med noen de kjenner. De voksne bør også snakke med barna om dannelse.  Man går for eksempel ikke inn i fremmede hager.   Og veldig viktig nå om høsten.  Bruk refleks når du går ut for å spille Pokémon Go!

Les også:

Artikkeltags