Gå til sidens hovedinnhold

I dag kutter Kiwi prisene på over 180 varer: – Dette er gode nyheter

Fra og med mandag blir det lavere priser hos Kiwi. Konkurrentene følger etter.

(Nettavisen) Dagligvarekjeden lover at dette ikke er en tidsbegrenset kampanje.

– Vi hadde flere store priskutt i 2020. Nå kliner vi til med et nytt, stort priskutt, og denne gangen er det ikke et midlertidig kutt. Over 180 varer får mandag en ny, lav pris, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

– Dette skal ikke Kiwi få være alene om. Extra gjør som alltid tilsvarende priskutt for våre kunder, som er de som eier oss. Dette var skuffende lite nytenkende fra vår konkurrent, sier Christian Hoel, kjededirektør for Extra.

Han trekker fram at Extra var først ute med priskutt på julevarer, og sier de fortsetter også i 2021 å kutte prisene i ukentlige kampanjer.

Dette svarer Rema 1000 på spørsmål om de følger etter Kiwi:

– Det kommer til å kuttes mange priser i 2021, som hvert år. Vi skal ha lave priser, så vi setter selvsagt ned tilsvarende varer, og lover mange flere priskutt fremover. I hele januar får våre kunder kutt på 20 prosent i Æ på alt av frukt og grønt, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Går tilbake til kundene

1. desember kom regjeringspartiene og Frp til enighet om statsbudsjettet. Som en del av budsjettforliket blir det solide avgiftskutt for både sjokolade, mineralvann, øl og ikke minst snus for å redusere grensehandelen.

Samlet avgiftsreduksjon på grensehandelsvarer blir på nesten 3,7 milliarder og har allerede ført til priskutt på disse varene i butikkhyllene.

– Kiwi har selvsagt satt ned alle varene tilsvarende avgiftskutt eller mer. Hver eneste krone vi har fått i reduserte avgifter går tilbake til kundene, sier hun.

Med avgiftsreduksjon og priskutt blir ny utpris for Cola uten sukker 0,5 liter 18,90 kroner, mens 1,5 liter går ned til 28,90 kroner. Blant annet ble snusprisene redusert med opp til 18 prosent på Kiwi, noe som er mer enn avgiftskuttet. De fleste snusboksene koster nå 79 kroner på Kiwi, mot tidligere 89 eller 94 kroner.

Men i tillegg til avgiftskuttet kommer nå et priskutt på andre dagligvarer, nemlig over 180 «sunne» varer som kommer i tillegg til de billigere prisene på sjokolade, øl, snus og brus.

Arvin mener det er tydelig at nordmenn ikke bare kjøper avgiftstunge varer når de drar på Sverige-tur, men tar hele handelen der. Kiwis butikker i grensenære strøk har blant annet stor vekst i mange norske landbruksvarer, som meieriprodukter og kylling.

– I år har vi sett hvor mye handel som normalt lekker til Sverige. Mer handel i Norge, gir flere arbeidsplasser, og vi har i dag over 2000 flere medarbeidere enn på samme tid i fjor, sier Arvin.

Sunnhetskutt

Hun sier at kjeden samtidig ønsker å gjøre det billigere og enklere å leve sunt.

– Flere av varene er sunnere alternativer, eksempelvis lettost, skyr og lettyoghurt, lettmargarin, syltetøy uten tilsatt sukker, fullkornspasta, bønner og fisk, for å nevne noe, sier hun.

Også åtte varer i kategorien frukt og grønnsaker får lavere priser. Det gjelder følgende varer:

Brokkoli: 12,90 kronerStor mango: 24,90 kronerAvokado topakning: 24,90 kronerRøde epler i pakke, 6 stk.: 29,90 kroner, Søte tomater i beger 500 gram: 29,90 kronerGulrot i beger 750 gram: 19,90 kroner2 kg poteter: 29,90 kronerSalatpakker: 19,90 kroner – Isberg 250 gram, Romano 175 gram, Ruccula 275 gram, Middelhavsmix 100 gram

– Prisene på disse frukt og grønnsakene svinger normalt fra uke til uke og varierer fra område til område. Nå blir det de samme lave prisene over hele landet, sier Arvin.

Også Extra er opptatt av å gi kundene gode tilbud. Foruten å følge etter på Kiwis priskutt, lanserer de mandag et nytt middagskonsept der kundene får 20 prosent rabatt på ett fisk-, kylling-, kjøtt- eller vegetarprodukt til middagen.

Mener det er mer krevende

På spørsmål om Extra har råd til å følge Kiwis priskutt, svarer Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, følgende:

– Extra er eid av kundene og vi deler overskuddet med dem, vi skal ikke gjøre en enkeltfamilie søksrik, så vi følger priskuttene og har råd til det, sier han.

Han stiller samtidig spørsmål til om Kiwi ikke skal justere prisen selv om leverandører, avgifter og valutaendringer justeres.

Kiwi på sin side har opplyst til Nettavisen at de nye prisene fra mandag ikke har en satt sluttdato.

– Extra pleier ikke operere med sluttdato for sine priskutt, det er noe Kiwi har holdt på med. Det er kun våre uketilbud som er tidfestet, sier Kristiansen.

Han påpeker imidlertid at det er mer krevende for Extra enn Kiwi, og viser til at det er kjent at Kiwi og Norgesgruppen har bedre innkjøpsbetingelser enn konkurrentene fra flere leverandører.

– Det gjør oss dess mer stolte av den jobben vi gjør i Extra for å skape konkurranse og lavere priser til kundene, sier han.

– Kjøper mer om det er billig

Fedmeekspert Jøran Hjelmesæth applauderer Kiwis priskutt på sunnere varianter av enkelte varer.

– Alt som er billig og sunt er bra for folkehelsa. Er det billigere, så kjøper folk mer. Så dette er gode nyheter, sier han til Nettavisen.

Hjelmesæth er professor ved Universitetet i Oslo og leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse sør-øst ved Sykehuset i Vestfold, samt leder for Nasjonalt råd for ernæring. Han er veldig opptatt av at nordmenn skal spise sunnere.

– Helst skulle jeg sett at de satte ned prisen på kun sunne varer, og økte prisen på usunne varer. Spesielt brus med sukker hadde det vært fint om de økte prisen på, sier han.

Han synes imidlertid det er bra at Kiwi setter ned prisen på enkelte brusvarianter uten tilsatt sukker.

– Alt sukkerfritt som blir billigere er bra, sier han.

JØRAN HJELMESÆTH

Jøran Hjelmesæth mener det er bra at noen sunnere varianter av ulike varer i dagligvarebutikken blir noe rimeligere. Foto: Sykehuset i Vestfold

– Dårlig nytt

Hjelmesæth er imidlertid ikke spesielt fornøyd med avgiftskuttet til regjeringen.

– Jeg synes dette er en katastrofe, og det er forferdelig at det er mulig å ødelegge så mye på så kort tid. Det er også overraskende, for i alle år har Finansdepartementet fortalt oss at det er så komplisert å endre avgiftene, sa han til Nettavisen i desember.

Avgiftskuttet innebærer gambling med folkehelsa, mener professoren:

– At de da med et pennestrøk fjerner avgiftene på sjokolade og sukker er veldig dårlig nytt for folkehelsen.

Ble ikke sesongpriskrig

I april 2020 gjennomførte Kiwi sitt første store priskutt etter koronakrisen slo ut i Norge. Siden gjennomførte de tre nye kampanjeperioder med store priskutt. I oktober kuttet de prisene på over 500 varer med i gjennomsnitt 21 prosent.

Til tross for flere store priskutt i perioder gjennom store deler av fjoråret, var skikkelige lave priser fraværende både før påsken og til jul. Tidligere år har priskrigene mellom lavpriskjedene Kiwi, Rema og Extra ført til unormalt lave priser på sesongvarer, men i koronaåret så vi ingenting til det.

Før jul mottok kjedene kritikk fra Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, som mente de utnyttet koronasituasjonen.

– Jeg føler kjedene utnytter koronasituasjonen. Det er greit at man kan argumentere for smittetall og at man ikke vil at folk skal hope seg sammen, men det er med en bismak, sier han.

Nikolaisen påpekte at dette går utover folk med dårlig råd.

Arvin i Kiwi forsvarte de noe høyere prisene før jul i 2020 – sammenlignet med desember 2019 – med at de heller kuttet prisene på hundrevis av viktige varer enn få julevarer til svært lav pris.

Kommentarer til denne saken