DRAMMEN: Torsdag forrige uke la Venstre fram et forslag på Stortinget om å forby foreldre å publisere personopplysninger om barn for kommersielle formål.
Under NRK-programmet Debatten denne uken fortalte leder for familie- og kulturkomiteen på Stortinget, Grunde Almeland (V), om bakgrunnen for lovforslaget:
– Vi mener det går over en grense når vi tar bilder av barn i hverdagssituasjoner for det formålet å tjene penger på det. Det er den praksisen jeg mener er å gå over en grense for hva som bryter med denne grunnleggende rettigheten som alle barn har og skal ha til sine egne personopplysninger.
Flere influensere, deriblant Kristin Gjelsvik, Monica Nyhus og Julianne Nygård, har kastet seg inn i debatten etter at partiet la fram sitt lovforslag. Nå har tidligere MIF-spiller, nå VGTV-profil og influenser Mads Hansen (38) slengt seg inn i diskusjonen.

Iselin Guttormsen om kjærlighetslivet: – I år begynte det å kile i magen
– En av de verste
Torsdag kveld la liungen ut en story på sin Instagramprofil, hvor han skriver følgende: «Mye prat om influencere som blottlegger barna sine for egen vinning – og mange får, med rette, kritikk. En av de aller verste derimot, har sluppet overraskende billig unna.» Deretter viser han en video influenser Iselin Guttormsen tidligere har lagt ut på sin profil. I den snakker hun med barna om en intimsåpe og om kvinners underliv. Videoen er merket med annonse og tagger merkevaren og en nettbutikk hvor produktene selges.
– Jeg er generelt imot influenseres bruk av barn i reklamer, men hadde det for eksempel vært en reklame for et barnesete, skjønner jeg på en måte at en bruker barna, men her er det ingen grunn til å bruke barna. Dette er en reklame hun fint kunne laget selv, sier Hansen til Drammens Tidende.
38-åringen sier også at han er for å snakke med barn om seksualitet, men mener en ikke trenger å vise det foran 200.000 følgere, og henviser til Guttormsens antall følgere på sin Instagram.
Hansen mener også det er på høy tid at influenseres bruk av barn i reklamer blir strengere regulert.
– Reklamer mot barn er strengt regulert, det at ikke reklamer med barn er strengere regulert, bør gjøres noe med, sier han, og fortsetter:
– Barn skal få lov til å være barn og gjøre barneting. De skal ikke være ambassadører for mamma og pappas merkevare. Det har de mange nok år på å gjøre seg til dersom de vil når de fyller 18.

Mads Hansen kan vinne influenserpris: – Åpenbart kjønnskvotert
– Uetisk
Selv deler han ingenting om egne barn på sosiale medier.
– Det har vært en «no-brainer» hele veien. Jeg kan stikke hodet mitt fram i tide og utide, og da skal barna slippe å bli assosiert med det. Når de blir voksne har de mange nok år på å søke offentligheten selv. Da kan de gjøre det ved at de selv tar et aktivt valg, sier han.
Iselin Guttormsen reagerer sterkt på Hansens story. Hun sier til Drammens Tidende at hun er helt enig i at debatten skal tas, og mener influensere trenger hjelp til å regulere seg i dagens samfunn hvor sosiale medier er en stor del av folks hverdag. Hun liker imidlertid ikke måten Hansen gikk fram på sosiale medier.
– Det han gjør nå er at han vil ta Iselin Guttormsen, så kaster han gjerne barna mine under bussen. Det er så uetisk at jeg har ikke ord, sier hun til Drammens Tidende.
Hun mener Hansen henger ut barna hennes i hans story.
– Det er et overgrep mot mine barn av en voksen mann, sier hun.
Guttormsen forteller at barna hennes vet godt hva hun legger ut av dem på sosiale medier og at de ikke blir flau over det, eller blir hetset av andre på grunn av det.
– Det er ikke innholdet jeg har laget med barna jeg er redd for at folk skal se. Det jeg er redd for er at barna mine skal se at de blir hengt ut av en voksen mann, sier hun.
Hansen på sin side peker på at videoen allerede hadde blitt publisert av henne selv og at han la ut videoen i sin helhet uten å kommentere den av en grunn. Han mener også hun ikke burde publisert videoen i utgangspunktet dersom hun var redd for at den kunne skadet barna på noen måte. Han understreker at hans kritikk primært går ut på den kommersielle bruken av barn, sett i lys av diskusjonen som går nå.
På spørsmål om hva han mener om at Guttormsen kaller storyen uthenging av barna, uetisk og et overgrep, svarer han følgende:
– Dette er så billige og ikke minst usaklige retoriske poenger at det faller på sin egen urimelighet.

Paret spiste vegetarmat i seks uker: – Følte oss bedre enn noensinne
Reagerer
Guttormsen forteller at hun ikke fikk betalt for videoen Hansen har trukket fram. Ifølge henne hadde hun allerede laget en reklamevideo for produktet, og at barna hadde spurt hva hun snakket om. Hun merket videoen med annonse fordi produktene var ble vist i videoen.
– Den praten ble så fin at jeg ville vise følgerne mine hvor lett det er å snakke med barna sine om kropp. Vi må snakke med barn om kropp og seksualisert. Man kan være uenig om man skal vise fram barna, men jeg har tatt valg som jeg mener er riktige for mine barn.
Hun reagerer også på at Hansen legger ut en video av hennes barn på Instagram dersom han er imot at hun viser sine barn på sosiale medier.