Nå vet de årsaken til togristingen

FEIL HJULPROFIL: Alle NSBs tog må få dreid nytt hjulprofil før togene igjen kan kjøre i full hastighet gjennom Holmestrandsporten.

FEIL HJULPROFIL: Alle NSBs tog må få dreid nytt hjulprofil før togene igjen kan kjøre i full hastighet gjennom Holmestrandsporten. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Spesialister fra Bane NOR og NSB har funnet årsaken til at togene begynte å riste i Holmestrandsporten når de kjørte i 200 km/t.

DEL

(Jarlsberg Avis) Etter at den nye Holmestrandsporten ble åpnet med jubel og hornmusikk, har ikke alt gått på skinner.

Passasjerene på ekspresstogene fra Tønsberg til Oslo kunne kjenne en gjennomtrengende risting da toget kjørte gjennom den nye tunnelen. Bane NOR besluttet derfor i mars i år å sette ned hastigheten fra 200 til 130 kilometer i timen.

Feil profil mot skinnegangen

Nå har Bane NOR og NSB i samarbeid utført målinger, beregninger og prøvekjøringer. De viser at vibrasjoner oppsto fordi kombinasjonen av helt nye skinner og hjulslitasje medførte for høye verdier av det som på fagspråk kalles «ekvivalent konisitet».

Det var togenes hjul som ikke hadde riktig profil mot skinnegangen.

Ved høy hastighet skapte det kraftige vibrasjoner, noe som igjen medførte dårlig komfort. Bane NOR understreker imidlertid at denne såkalte «koniske effekten» ikke utgjør noen sikkerhetsfare.

Dreier og sliper

For å bli kvitt problemet vil NSB dreie hjulene på sine berørte tog, mens Bane NOR vil slipe skinnene til en form som reduserer konisiteten noe.

LES OGSÅ: Nærmer seg sakte en løsning på mysteriet

Hastigheten vil bli satt opp igjen til 200 kilometer i timen når NSB har dreid alle sine berørte hjul.

Ifølge en pressemelding skal Bane NOR ha en dialog med NSB om tidspunktet for å sette opp hastigheten i Holmestrandsporten.

Litt større sporvidde

Bane NOR har allerede bestemt at sviller som leveres i tiden framover skal ha en utforming som gir to millimeter større sporvidde, altså 1437 millimeter.

LES OGSÅ: Har du lagt merke til de store ballongene? – Så høy blir jernbanebrua ved Akersvannet

Samtidig vil NSB innføre vedlikeholdsrutiner for sine hjul, som skal hindre høy ekvivalent konisitet.

«Sammen skal dette bidra til at problemer med vibrasjoner i høy hastighet med stor sannsynlighet ikke vil inntreffe i framtidige prosjekter», heter det i pressemeldingen.

Artikkeltags