Jernbanebrua er Drammens private tordenvær

Av
DEL

MeningerFredag den 13, en dag som ofte forbindes med fall og ulykker, annonserte Drammen kommune et gledelig tiltak; oppstart av planarbeid for ny undergang ved stasjonen på Strømsø. Et arbeid som sikker ikke mange registrerte, fylt som dagen var av virus og pressekonferanser.

Men meldingen er viktig fordi løsningen vil få positiv betydning for fremtidig ferdsel i bydelen. Den vil ligge på riktig sted og åpne for en lenge tiltrengt gang- og sykkelforbindelse mellom elvepromenaden og bebyggelsen, ikke bare på gamle Strømsø, men også for områdene innenfor; Marienlyst, Bikkjestykket og videre oppover mot Austad og Strømsøåsen. Undergangen vil komme som et biprodukt av de store investeringene som skal gjennomføres på stasjonsområdet og som kommunen åpenbart har fått til i sine forhandlinger med Bane NOR. Så kan vi jo håpe at en bruforbindelse videre til Bragernes også er innen rekkevidde om noen år?

Men siden varslingsområdet også omfatter vestre del av jernbanebrua, minner det meg om et forhold, som muligens ikke krever regulering, men som absolutt bør tas med ved den fremtidige opprustingen av jernbaneområdet. Det er å fjerne det kroniske tordenværet ethvert vestgående tog skaper på de siste bruspennene inn mot stasjonen, – en ramling og et bråk hinsides enhver støynorm, og en daglig påminnelse om NSBs gamle slagord «Det går alltid et tog». Jo takk, det hører vi.

Når vi vet det ankommer om lag 200 tog p.r. døgn i denne retningen, skjønner man at dette forholdet, litt avhengig av vinden, er til plage for store deler av byen og den nye boligbebyggelsen som etter hvert omkranser elva. Og siden Bane NOR først er i gang med skinnene, kan de jo legge inn bedre demping på stasjonens østligste sporveksler også. Lyden av stål mot stål er ingen god lyd. Men forstå meg rett. Dette er ikke en sutring fra gammel gubbe, men påpekning av et forhold som berører mange mennesker.

Byen vil de nærmeste årene motta statlige investeringer av en størrelse hinsides noen gang tidligere i byens historie. Dette er vi takknemlig for og gleder oss til å se resultatene av. Ser vi fire fem år fram i tid har vi mer jernbane, flere avganger, bedre stasjon, lettere atkomster og ei ny bybru.

Så får vi håpe koronaviruset innen den tid kun er et fjernt minne.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags