Nå håper jeg folket er klare for en lang og ellevill tur jorda rundt. Løsningen kan ligge i synonymer, ren logikk, eller i en liten gåte. Her er det bare å bruke de små grå, dette blir moro:

1. For meg er jo dette startstedet helt naturlig: Drinken (7 bokstaver)

2.Vi kjører ikke lange biten før vi havner her: I naturen foran tysk preposisjon (5 bokstaver)

3. Neste stopp er hjemstedet til en tidligere landslagsspiller i fotball: Religiøst bygg ikke langt unna. (8 bokstaver)

4. Vi farer videre oppover og ender på dette vinterkalde stedet: Rot foran røyk (5 bokstaver)

5. Videre nordover havner vi i et avlangt fylke og denne kystbyen: Leve foran ikke leve (4 bokstaver)

6. En liten båttur herfra ankommer vi dette naturskjønne området: Humret foran kroppsdelen (7 bokstaver)

7. Enda lengre nord ankommer vi her: Verktøy har det moro (10 bokstaver)

8. Siste stopp nordpå tar vi her: Religiøst bygg foran odde (8 bokstaver)

9. Vi holder oss fortsatt i Norge, men drar et stykke for å komme hit: Fjell foran tall (6 bokstaver)

10. Oppover kysten møter vi litt tøff hjernetrim, hvor er vi nå: ABC (5 bokstaver)

11. Nedover igjen nå, der møter vi denne triste karen: Pinne med bekymring (9 bokstaver)

12. Litt innover i landet nå: Sn (4 bokstaver)

13. Da reiser vi ut av Norge og sørover, til dette stedet: Tidsepoke foran bygg (5 bokstaver)

14. Vi fyker vestover og havner i en by med et brukbart fotballag: Lokaloppgjør (5 bokstaver)

15. Så bærer det sørover og oppover til et sted hvor det kan være farlig å oppholde seg: Spis foran natrium (4 bokstaver)

16. En populær ferieøy er neste stopp: Fargelagt foran første bokstav (5 bokstaver)

17. Oi, første stopp på nytt kontinent venter: Prisreduksjon (5 bokstaver)

18. Østover krysser vi en landegrense og finner vi denne hovedstaden: Sjødyr (5 bokstaver)

19. Videre østover og ny hovedstad: Havn foran stillhet (5 bokstaver)

20. Sørover på dette kontinentet fører oss til landet med flest innbyggere i denne verdensdelen, og denne byen: Produser røyk! (5 bokstaver)

21. Ny hovedstad på det samme kontinentet venter: Lite dyr foran skled (6 bokstaver)

22. Ny by og nye muligheter finnes nordover til dette landet hvor nordmenn trives: Føl foran gutta (6 bokstaver)

23. På vei til nytt kontinent må vi krysse denne elva: Tosifret dyr (6 bokstaver)

24. Og det blir en bråstopp i byen som gir oss en tricky utfordring: Kald sak foran dyr foran dukkert (9 bokstaver)

25. Videre på dette store kontinentet tiltrekkes vi av denne enorme og snodige byen: Stjal 2 vokaler (5 bokstaver)

26. Sammen med mange andre nordmenn må denne byen besøkes: Eksplosiv matkjenner (7 bokstaver)

27. Nytt land venter, med kuer, kaos, folk og varme, ønsker denne byen oss velkommen: Liggeunderlag (6 bokstaver)

28. Etter et hektisk storbybesøk, bærer det videre for avslapning i et øyparadis med denne hovedstaden: Prinsessenavn (8 bokstaver)

29. Nytt øyparadis venter, vi lander i denne hovedstaden: Beise (4 bokstaver)

30. Svosj, og vi var på «the land down under» og første stopp blir her: Vindstyrke foran fil (8 bokstaver)

31. Neste stopp tar vi enda lengre syd: Hvitt stoff foran en Jason (9 bokstaver)

32. Tro det eller ei, enda lengre sydover skal vi: En Lewis (8 bokstaver)

33. Turen videre bærer ut på havet på leting etter øyer. Første stopp er her: Natrium foran mellomnavn til argentinsk fotballproff (4 bokstaver)

34. Ny øy venter, denne gangen med sterke assosiasjoner til kristen høytid og norsk eventyrer. Øynavnet er? (8 bokstaver)

35. Videre til ny øy og en skikkelig tøffing av en hovedstad: En Pate Diop foran spise. (7 bokstaver)

36. Nok av øyer nå, vi setter kursen østover og treffer på denne byen: Klister foran første bokstav (4 bokstaver)

37. I dette kontinentet treffer vi raskt på denne store elven: Gammelt Volvo-merke foran selskap (8 bokstaver)

38. Elven fører oss nordover til en tidligere fransk koloni og denne byen: Sterk peppervariant (7 bokstaver)

39. Herfra er det kort vei til denne øya: Sjokolade (4 bokstaver)

40. På denne øya finner vi denne byen: Vannområde foran en Kournikova (7 bokstaver)

41. Videre nordover og inn på fastlandet igjen, må jo denne byen besøkes: Hunderase (9 bokstaver)

42. Glad i å fyke nordover nå, vi fortsetter inn et nytt, stort land og stopper i denne byen: Gammel TV-serie (6 bokstaver)

43. Nå blir det helt Texas her, vi besøker hovedstaden her som heter? (6 bokstaver)

44. Nei, nå vil vi hjemover igjen, første stopp på hjemveien ligger i Sør-Europa, nemlig her: Fotballspiller foran natrium (7 bokstaver)

45. Fortsatt i nærheten av Middelhavet besøker vi denne byen: Tosifret tall ble robbet (6 bokstaver)

46. Vi vil sjekke opp ting enda lengre øst, og sikter oss inn på Svartehavet og denne byen: Spurte dyr (4 bokstaver)

47. Litt nordover, til en ganske ny stat, som har denne byen: Senk! (5 bokstaver)

48. Flere østblokkland må sjekkes. Nærmer oss fortsatt Norge, men denne byen med flott gamleby skal undersøkes: Siffer foran retning (7 bokstaver)

49. Rett i nærheten finner vi en ny spennende by, nemlig denne: Smerte foran leverte (4 bokstaver)

50. Vi raser tvers over Europa nå, til et land vi besøkte på veien ut, denne gangen i en av landes største byer: Øy foran by (10 bokstaver)

51. Litt østover igjen, storby hvor en kjent norsk fotballproff var i mange år: Jøkel foran et aber (6 bokstaver)

52. Vi raser videre i dette landet og finner denne byen: Ikke topp (4 bokstaver)

53. Vi må jo innom landet alle nordmenn liker, stoppet tar vi her: Hempen (6 bokstaver)

54. Stopp nummer to i dette landet blir her: Guttens kai (12 bokstaver)

55. Nytt land i nærheten må også besøkes, et kjapp stopp tar vi her: Form foran dyrelyd (5 bokstaver)

56. Oi, vi dro litt for langt og havnet langt nord til denne kalde byen: Bra foran forventning (7 bokstaver)

57. Da var vi endelig tilbake i vårt kjære hjemland, første stopp er her: En Kate (4 bokstaver)

58. Vi fyker rett over fjorden og havner her: Tillater foran bukt (6 bokstaver)

59. Må innom innlandet også, stoppet blir her: Stabil fotballstadion (8 bokstaver)

60. Og vi avslutter selvfølgelig her: Røyk foran humret (4 bokstaver)

61. Nei og nei, det viser seg at jeg har glemt nøklene i Australia og må ut på en skikkelig melkerute for å hente de.. Første mellomlanding gjøres her: To kalde fristelser. (5 bokstaver)

62. Neste mellomlanding finner sted i en gammel Sovjet-stat, nemlig i denne byen: Fanges foran bokstav nr. 10 foran sigarettmerke (8 bokstaver)

63. Ny mellomlanding i Asia må til, nå i en by som har stor oversvømmelsesfare: Bokstav nr. 4 foran ansiktsdelen (5 bokstaver)

64. Aiai, enda en landing i Asia, denne gang i denne snodige byen: Thailandsk ølmerke foran åpning (9 bokstaver)

65. Kort tur videre mellomlander vi på denne øya: Fugl foran lesestoff (6 bokstaver)

66. Endelig fremme i Australia og får tak i nøklene i dette kystområdet. Sportsutøverens drømmested (7 + 8 bokstaver)

67. Må jaggu over Stillehavet for å komme hjem, første stoppested finner sted på en øy vi var innom sist også, nemlig denne øya: Fange dyrebolig foran tall. (6 bokstaver)

68. Vi må også besøke denne øygruppen som er oppkalt etter en plan/traktat. (13 bokstaver)

69. Jøsses, dette er melkerute, ny mellomlanding i Stillehavet. Denne gangen i hovedstaden til en ny øygruppe, nemlig denne: Samfunn foran nr. 1 (7 bokstaver)

70. Logisk stoppested videre er her: Båtfører foran engler(engelsk). (3 + 7 bokstaver)

71. Tilbake i Europa lander vi her: Alkoholtype foran bokstav nr. 1. (4 bokstaver)

72. Må jammen meg litt vestover for å få et fly hjemover. Det flyet finner vi her: Kikke foran hus (7 bokstaver)

73. Og vips var vi tilbake der hvor det hele begynte. (7 bokstaver)

Tusen takk for turen, du har vært et fantastisk reisefølge!