SIGDAL: Selv om Karin Arnesen også har både sølv og bronse fra junior-NM, er ikke 16-åringen mest opptatt av resultatene.

For henne er det følgende som gjør modellbåter morsomt:

– Det er fart og spenning. Og under konkurranser treffer du andre fra forskjellige steder og har det sosialt.

Hun begynte for fire år siden, og allerede året etter tok hun sølvet i juniorklassen under VM på Fagernes.
Da var det bare en suveren russer foran henne.

Norge er generelt gode i sporten, vi har mange med topplasseringer internasjonalt i forskjellige klasser.

Også i Buskerud RC Båtklubb.

Vokser

Klubben er relativt nystiftet i nåværende versjon. Men historien dens går tilbake til 70-tallet, da som Buskerud RC klubb, med både fly, båt og bil på programmet.

Etter hvert har grenene skilt lag, og en periode har båtsportgutta gått under navnet Oslofjordens Hurtigskutelag.

Men så ble klubben mer Buskerud-basert igjen, og nytt navneskifte måtte til.

Nå er medlemsmassen på rundt 30.

– Men vi er sterkt voksende, sier leder Trond Egil Pedersen.

Unge nykommere

Blant annet på grunn av noen unge nykommere. Karin har vært med i gamet noen år, takket være pappa Kim.

– Jeg har hatt denne hobbyen i mange år, og så kommer ungene etter, sier han.

Faktisk en ganske vanlig setning i modellbåtmiljøet. Victor Kristiansen (14) og Simen Gjørstad (15) har kjørt henholdsvis ett og to løp.

– Det er gøy, sier Victor.

Simen har drevet med bil før, men er ikke lenger i tvil:

– Det er båt som er greia.

Årsak?

– Det er mer krevende enn bil. Den kan du kjøpe ferdig, mens det med båt er mye som skal til for at det skal gå ordentlig. Du kan nemlig justere oppsett og trimme motor.

– Det blir en del skruing, bekrefter klubbkasserer Arvid Andreassen.

Kanskje er det da greit å gjøre som Simen og Karin, de går på teknikk og industriell produksjon på videregående.

Fra 70 til 150

Det er mange klasser å velge mellom hvis du skal kjøre radiostyrt båt.

Det er delt inn i tre hovedgrupper – som igjen er delt i metanol eller bensindrift. Det er også forskjellige klasser basert på motorstørrelse.

Båtenes toppfart varierer fra 70 km/t til 150 km/t.

– Nå blir det flere og flere som kjører bensinbåter, da dette er billigere, det er mindre vedlikehold og båtene går nesten like fort, forklarer Andreassen.

Drivstoffet koster dyrt om du velger den metanolbaserte varianten – det er omtrent ti ganger så dyr som vanlig bensin. Også øker forbruket på en slik motor med fem – kontra en bensinmotor.