Knut Arild Hareide. Vi må ta en prat. Vi trenger nemlig ikke en større motorvei i vår region nå

Av
DEL

MeningerKnut Arild Hareide. Vi må ta en prat, fordi jeg er skuffet over deg nå.

Jeg har åpenbart en soft spot i hjertet mitt for deg fordi du spiller en sentral rolle i at jeg som tenåring ble politisk engasjert, og du er tross alt min tidligere partileder. Men jeg må få lov til å være litt tøff med deg nå, siden du nå har blitt høy og mørk i regjeringen. Min mening om utbygging av motorveier har jeg dessuten hatt siden min tid i ditt parti.

Du ville bli samferdselsminister for å gjøre noe på feltet, for å bedre trafikksikkerheten i landet og få ned klimagassutslipp. I alle fall var det retorikken du brukte når du først var ansatt.

Og jeg hadde tro på deg, men jeg mistenker at du nå er et gissel for Frps politikk i gjeldende Nasjonal Transportplan (NTP). Det er nemlig ikke god og fremtidsrettet klimapolitikk å finansiere store motorveier med bompenger, ei heller er det god klimapolitikk å bygge dem. Disse veiene øker biltrafikken, gir dårligere luft og økte utslipp. Et prosjekt hvor vi bruker penger feil og prioriterer feil for nåtiden og fremtidige generasjoner.

Viken er ett av de mest befolkede områdene i landet, og analyser viser at befolkningen her vil øke i et 30-årsperspektiv. Det krever sterk prioritering i samferdselspolitikken de neste årene, Hareide.

Det er nå vi må bruke penger på å prioritere finansiering av kollektivtransport, sykkel og gange i dette område. Fordelen er at bompengebelastningen også blir lavere, og det er vel til glede for de fleste – til og med Frp hvis vi skal tro de når de sier at de er imot bompenger.

Vi trenger ikke en større motorvei i vår region som ikke vil bidra til å nå målene om utslippskutt i Parisavtalen.

I drammensdistriktet ble Buskerudbypakke 2 (BBP2) skrotet lokalt av Høyre, fordi de plutselig ble motstandere av bompenger i den lokale valgkampen i 2019. Tiltakene som Høyre og Ap vedtok i BBP2 for en stund tilbake inneholdt mye veiutbygging som ville gitt en dobling av bompengebelastningen. De Grønne var villige til å arbeide med pakka å kutte ut mange av veiprosjektene for å gjøre pakka rimeligere. Det hadde vært bra for statskassa, folks lommebok og positivt for klima og fremtidens kollektivløsninger.

Det er ikke flertall for ny BBP2 i Drammensdistriktet per nå, men jeg ser at stortingsrepresentant Kristin Ørmen Johnsen fra Høyre, skyver ansvaret for finansieringen av kollektivknutepunktet rundt det nye sykehuset over på politikerne i Drammen kommune. Vel, dere viser vel hva Høyre sentralt, lokalt og i regjering, sammen med Venstre og KrF faktisk er villig til å prioritere penger til i Viken.

Det er i alle fall ikke nok fokus på klimatiltak som monner. Fornebubanen bør anerkjennes som et selvstendig prosjekt i Oslopakke 3, og ikke brukes som et pressmiddel for å realisere full utbygging av ny E18 opp mot lokale myndigheter.

Som Kari Elisabeth Kaski fra SV også påpeker, er det skummelt at KrF nå også hopper bukk over den lokale enigheten i Viken og Oslo rundt spørsmålet rundt E18. Her har dere litt å svare for, mine venner.

Jeg heier på Kristoffer Robin Haug, fylkesråd for MDG i Viken, som står i forhandlinger og kjemper for barna, for miljøet og fremtidsrettede løsninger. Du har litt å lære av han om klimavennlige samferdselsprosjekter, kjære Hareide.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags