Gå til sidens hovedinnhold

Komisk å bruke offentlige midler på symbolpolitikk som klimakvoter og togturer

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I år skal norgesmesterskapet på ski avholdes på Konnerud i regi av Konnerud Idrettslag.

Mange har sett frem til idretts- og folkefesten fra torsdag 30. januar til søndag 2. februar. 600 frivillige gjør en fantastisk innsats for at arrangementet skal bli vellykket, men hva med snøen?

Årets snøfattige vinter her i Sør-Norge skaper store utfordringer i lavlandet. Konnerud er normalt velsignet med store menger snø, til noens glede og andres forargelse, men ikke i år.

Alternativet ble derfor enten å flytte arrangementet til Geilo eller andre høyereliggende områder eller å hente snø til løypene et annet sted. Med stor dugnadsinnsats fra anleggsnæringen og andre har det blitt mulig å hente snø i Kongsberg slik at arrangementet kan gjennomføres som planlagt. Imidlertid har det påløpt en god del ekstra kostnader som dekkes med et spleiselag mellom Konnerud IL, Skiforbundet og Drammen kommune.

Formannskapet i Drammen kommune vedtok enstemmig å bevilge 150.000,- kroner til dette i sitt møte tirsdag 21. januar. Dermed kunne arrangørene puste lettet ut.

Les også

Må all diskusjon foregå på Ståle Sørensens premisser?

Imidlertid hadde Miljøpartiet de Grønne et tilleggsforslag. Det skal koste å forurense, og transport av snø fra Kongsberg til Konnerud medfører utslipp av eksos fra lastebilene. Derfor foreslo MDG at Drammen kommune skulle kjøpe klimakvoter for å «kompensere» for CO2-utslippene denne transporten medfører.

Hele posisjonen med Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, MDG og Venstre stemte for forslaget som dermed fikk flertall med syv stemmer mot opposisjonens seks.

Dette var tydeligvis avgjort på bakrommet før møtestart.

Det er utrolig at Drammen kommune skal bruke offentlige midler på symboltiltak som kjøp av klimakvoter faktisk er. Når vi også vet at en flytting av arrangementet til Geilo eller andre steder ville medført store utslipp fra transport av utstyr og mennesker, blir det hele ganske komisk.

I tillegg varslet leder av det nyopprettede klimautvalget i Drammen kommune, varaordfører Ståle Sørensen, at det er aktuelt å diskutere kjøp av klimakvoter for, nær sagt, alle kommunale utslipp av CO2 i fremtiden.

Det finnes mange og langt bedre formål å bruke kommunens penger på enn kjøp av klimakvoter som ikke har noen betydning for klimaet verken lokalt eller globalt.

I etterkant av samme formannskapsmøte orienterte ordfører Monica Myrvold Berg (Ap) om at formannskapets medlemmer, partienes gruppeledere, hovedutvalgslederne og deler av administrasjonen skal på budsjettseminar og studietur til Trondheim 15. og 16. april.

Les også

Bommet på alle punkter

Det blir sikkert interessant å studere Trondheims løsninger på mange felt, særlig når det gjelder miljøløsninger og trafikkregulerende tiltak.

Imidlertid skal transporten til Trondheim foregå med tog, ikke fly, for å spare miljøet. Det innebærer åtte timer på tog hver veg. Altså 16 timers reisetid og derfor må turen starte allerede 14. april for å rekke alt. Altså tre arbeidsdager for å diskutere budsjett å se på trøndernes løsninger.

Dette er sikkert helt fint for ordfører, varaordfører, supergruppeleder fra Senterpartiet, og hovedutvalgslederne som alle er i godt betalte kommunale verv og ikke i vanlig arbeid.

Men hva med oss andre?

Vi som har vanlige jobber i det private næringslivet eller i det offentlige, studerer og snart skal ha eksamen? En flytur hadde spart oss alle for unødvendig tidsbruk, men det er uaktuelt.

Én effekt kan jo være at de som ikke er heltidspolitikere fra posisjonspartiene, dermed ikke har anledning til å være med på turen. På den måten kan den nye politiske ledelsen i Drammen kommune i fred å ro diskutere hvilke andre symbolpolitiske tiltak de kan «klekke ut» for de neste fire årene.

Kommentarer til denne saken