Terningkast 4: Pat i det romantiske hjørnet

Med melodiske, vakre toner ble publikum tatt med på tur i gitarspillets vidunderlige verden.

Med melodiske, vakre toner ble publikum tatt med på tur i gitarspillets vidunderlige verden. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Åpningskonserten på den 52. jazzfestivalen ble historisk. Dette var den første festivalen arrangerer i den nye storstua.

DEL

(Laagendalsposten) ANMELDELSE: Pat Metheny inntok scenen i Kongsberg Musikkteater med et vennlig, lyrisk og romantisk program.

Med melodiske, vakre toner ble publikum tatt med på tur i gitarspillets vidunderlige verden.

Innledningen ble spilt på den spesialbygde Pikasso-gitaren, et egenartet instrument med 42 strenger og et utall klangfarger.

Konserten gled over i et laidback utvalg av Methenys komposisjoner, et balladepreg som skulle prege hele forestillingen.

Fingerferdigheten til 61-årige Metheny, er ikke svekket med årene. De forte løpene, den sterke rytmikken og de presise anslagene imponerer.

Lett tilgjengelig musikk iblandet litt rocka tendenser.

Få blå noter på denne konserten. Først mot slutten endret musikken karakter med jazzpreg og mye bruk av synth. Hver musiker i den flotte kvartetten fikk prøve seg i duoformat mot gitarvirtuosen. Inntil da hadde rollen deres mest vært som en rytmeseksjon for Metheny.

Linda Oh med bakgrunn fra Malaysia og Australia, er en av de feirede bassistene på jazzscenen i NY City akkurat nå. Det sier ikke lite. Pat Metheny har omtalt evnen til umiddelbar kommunikasjon som Linda Ohs sterkeste side. Det var noe nesten magisk i samspillet mellom de to. Helt balansert, men likevel med temperatur og trøkk. Kveldens store beholdning for mitt vedkommende.

Rundt 1.200 som sto nede på gulvet

Rundt 1.200 som sto nede på gulvet Foto:

Pianisten Gwilym Simcock er kresen i sitt valg av virkemidler. Han markerer seg som en pianist med sterke ideer og stor evne til samspill. Trommeslageren Antonio Sánchez har arbeidet med Pat Metheny i mange år og den avsluttende av de tre duoene byr på vågal og frisk jazz der det lyriske preget omsider sprekker opp i samspillet gitar-trommer.

To ekstranummer måtte til.

Jeg ønsket sitteplass, var tidlig ute og kapret en av de 150 stolene lengst bak i salen. Der var det helt utmerket. Stor oversikt over scene og sal, glede over god lydgjengivelse og alle forutsetninger for en førsteklasses konsertopplevelse.

Hvordan de ca. 1.200 som sto nede på gulvet hadde det vet jeg ikke, men det var et lyttende og rolig publikum som holdt seg på beina de to timene konserten varte.

Et godt air condition-anlegg sørget for at det aldri ble ubehagelig varmt. Men vifta hørtes.

Arrangørene gjennomførte på en god måte overfor publikum, selv om det kanskje ble lenge å stå i kø. Først en halvtime før konsertstart ble dørene åpnet.

Pat Metheny Quartet

  • Kongsberg Musikkteater
  • Jazzfestivalens åpningskonsert onsdag
  • Pat Metheny, gitarer
  • Linda Oh, kontrabass, elbass
  • Antonio Sánchez, trommer
  • Gwilym Simcock, piano, tangentinstrumenter
  • Publikum: Ca. 1.400 personer

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken