Pengene triller inn for DJ Broiler

Simen Auke (t.v.) og Mikkel Christiansen har hatt et svært godt år.

Simen Auke (t.v.) og Mikkel Christiansen har hatt et svært godt år. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

De startet DJ Broiler og skaffet seg en høytlønnet jobb. Møt to drammensere som tjener gode penger på Spotify og Wimp.

DEL

DRAMMEN: Det begynte med naboharselas og glimt i øyet. Det ble en suksess, i både musikk og næringsliv. Spol tiden tilbake halvannet år og zoom inn i kjøretøyet til Mikkel Christiansen.

«Møndarn»

Sammen med kompis Simen Auke bryter han ut i latter over sitatene fra høyttalerne. De hører på hardstyle, en undersjanger i technoparaplyen.

– Så tenkte vi å lage en norsk versjon med overdrevne sitater. Mjøndalen ble offeret, sier Auke (21). Låten «Møndarn», der nabokommunen fikk unngjelde, markerte fødselen til DJ Broiler og starten på noe stort.

LES OGSÅ: Broilers metode

– Det har bare gått oppover hele tiden, nesten sånn at vi venter på nedturen, sier Christiansen (20).

Pallplass på VG-lista

Nå sitter en fornøyd duo på Glass og forteller om romjulskonserten for 700 i Skien. Arrangøren fortalte dem at det kun er Karpe Diem som har trukket like mange før.

I går gikk DJ Broiler opp til VG-listas tredjeplass med deres ferskeste hit, «Afterski». De har blitt strømmet ti millioner ganger på Spotify og Wimp. «Powerbeat» har solgt 5.000 digitale singler på iTunes, «Afterski 4.000.

– Spotify må være noe av det beste som er skjedd musikkbransjen, sier Auke. Der mange artister klager over laber utbetaling, lever DJ Broiler fett på strømming og digitalt salg.

At de velger å klare seg selv, uten plateselskap, sørger bare for at de sitter igjen med fortjenesten i egen lomme.

LES OGSÅ: Taper på DJ Broiler-hets

– Vi lever godt av det. Vi er ikke rike, men det er nesten sånn at vi ikke merker eget forbruk, sier Christiansen.

Monopol på sin sjanger

Selv er de overrasket over suksessen. 2012 har vært et stort gjennombrudd for duoen som trodde humoren i musikken var intern.

I stedet skapte de seg en nisje.

– Det er ingen andre i Norge som gjør dette. Vi har faktisk monopol på det vi gjør, sier Auke.

Nå jobber de med en tysk versjon av «Afterski» og 16. februar spiller DJ Broiler på Union Scene.

Bedre for artister enn plateselskap

Larry Bringsjord sier strømming først betaler seg når artister får avspillinger i millionklassen.

– DJ Broiler har fått det til alene, men de fleste trenger et plateselskap i ryggen, sier Larry Bringsjord. Drammenseren driver selv plateselskapet MTG Music. I tillegg er han styreleder i FONO, interesseorganisasjonen for norske plateselskaper.

Lite penger

Om stemningen blant FONO-medlemmene, sier han at den er variert. De fleste opplever at strømming genererer lite penger.

– Tall som 200.000 «streams» høres mye ut, men er ikke det. Får man opptil ti millioner er det snakk om gode penger, sier han. – Fra Fonos ståsted er det mest tragisk at norskandelen i strømming bare står for 20 prosent. I CD-salg var tallet 50 prosent.

Et lotterispill

– Wimp og Spotify er bra for artistene, men dårlig for plateselskapene, sier Espen Andersen ved BI.

Han mener strømmetjenestene kan sammenlignes med en «App store». Får du gjennomslag, kan du tjene penger.

– Men også det er et lotterispill. Skal du tjene penger, må du være veldig stor, sier han.

Andersen viser til en to år gammel masterstudie fra BI. Den viste at den gjennomsnittlige musiker hadde hatt en inntektsvekst på 66 prosent etter ti år med digitalisering av musikk.

LES FLERE KULTURNYHETER PÅ DT.NO HER

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags