Drammens slampoet håver inn heder og priser

PRISVINNER: Slampoet og forfatter Fredrik Høyer vant nylig en teksforfatterpris, i tillegg til at han har blitt ny husdramatiker ved Dramatikkens hus i Oslo. Bildet er fra åpningen av Poesifestivalen i Drammen i fjor.

PRISVINNER: Slampoet og forfatter Fredrik Høyer vant nylig en teksforfatterpris, i tillegg til at han har blitt ny husdramatiker ved Dramatikkens hus i Oslo. Bildet er fra åpningen av Poesifestivalen i Drammen i fjor. Foto:

2017 er et godt år for slampoet og forfatter Fredrik Høyer fra Drammen, med tre gjeve priser og utnevnelse som ny husdramatiker i Dramatikkens hus.

DEL

DRAMMEN/OSLO: Med allerede én pris i bagasjen i form av Komiprisen 2017 i kategorien for beste nykommer, ble Høyer nylig utnevnt som ny husdramatiker i Dramatikkens hus. Med det medfølger et arbeidsstipend på 200.000 kroner.

I tillegg vant drammenseren Tekstforfatterfondets Lyspunktpris, som årlig utdeles til en ung norsk sangtekstforfatter som styret mener har utmerket seg. Og med det er han i selskap med tidligere prisvinnende tekstforfattere som Lars Vaular, Sondre Justad og Siri Nilsen.

Fra Tekstforfatterfondets begrunnelse:
Fredrik Høyer er utdannet tekstforfatter fra Westerdals og har Bachelorgraden i Litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo. Han har i mange år vært en tonegivende stemme i slampoesimiljøet, og en av de mest brukte poetene på scener rundt omkring i landet. Han har skrevet og spilt i forestillingene: «Sjæl» for Dramatikkens hus og Brageteatret i 2015-16; «Hold fast – hold ut» sammen med Svein Tindberg på Torshovteatret i 2016 og «Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping» for Det andre teateret i 2017. Han har også utgitt bøkene «Månehund & fatter´n» og «Grønlandsutraen».

«Høyers tekster gir løfte om mange viktige verker i fremtiden, men nå nøyer vi oss med å takke ham for å være et lyspunkt i samtiden, en tid som ellers flommer over av tekster som er både overfladiske og kortlevde. Tekstene til Fredrik Høyer er det motsatte.»

LES OGSÅ: Han er litteraturens nye rockestjerne

Heder og 25.000 kroner

I Tekstforfatterfondets styre sitter Herborg Kråkevik, Geir Hegerstrøm og Knut Lystad.

Høyer ble tildelt prisen under Norsk forening for komponister og tekstforfatteres (NOPA) 80-årsmarkering i forrige uke. Lyspunktprisen er på 25.000 kroner, et diplom, blomster og kollegers hyllest.

NOPA er en forening for populærkomponister og sangtekstforfattere i Norge. Blant annet deler foreningen ut priser og stipendier, og gir økonomisk støtte til ulike prosjekter.

LES OGSÅ: Kulturrevolusjon fra et sirkustelt

Husdramatiker og 200.000 kroner

I tillegg til teksforfatterprisen har Fredrik Høyer nylig blitt én av de åtte ny husdramatikerne ved Dramatikkens hus i Oslo for perioden 2018/2019.

Der skal han med sine nye kolleger bidra til å løfte kvaliteten på nyskrevet norsk dramatikk og arbeide for at tekstene blir produsert og finner et større publikum.

Dramatikkens hus har det nasjonale ansvaret for utvikling av ny norsk dramatikk. Her får landets dramatikere mulighet til å utforske tekstene sine sammen med regissører og skuespillere.

Husdramatikerne får hvert sitt stipend på 200.000 kroner, samt teaterfaglige ressurser og prøverom i to år.

– Langsiktig satsing

Juryen har bestått av Mikkel Bugge, Morten Cranner, Mari Moen, Ole Johan Skjelbred og Line Rosvoll.

– Vi mottok til sammen 80 søknader og nivået har vært svært høyt, skriver kunstnerisk leder Line Rosvoll i en pressemelding mandag.

Fra juryens begrunnelse: Valget har falt på åtte tydelige dramatiske stemmer med svært forskjellig erfaringsbakgrunn. De favner bredt i stil og scenisk uttrykk. Vi har flere begynnende dramatikerskap, i kombinasjon med mer etablerte dramatikere. Vi tror alle vil ha glede av husdramatikerprogrammet og ser fram til et spennende samarbeid de neste to årene.

Høyer er en del av det tredje kullet med husdramatikere som nå inntar Dramatikkens hus. Ordningen ble lansert for første gang i 2013 og første kull begynte i 2014.

– Vi så at vi fikk inn mange prosjektsøknader på engangsprosjekter og ønsket en mer langsiktig satsing. Ved å være husdramatiker får man en hotline inn til huset, med tilgang på rom, tekniske og kunstneriske ressurser og samarbeid som går over lengre tid. Arbeidsstipendet vil også kunne frigjøre tid til skriving, og vi ser at kollegialt fellesskap er noe som mange skrivende ønsker seg. Dramatikkens hus har god dialog med teaterfeltet, som også dramatikerne vil kunne dra nytte av, skriver Rosvoll i pressemeldingen.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags